בית הכנסת בגבעת זאב: סיכום הארועים מזווית מתפללי בית הכנסת

אתר איגוד בתי הכנסת ליווה את פרשיית בית הכנסת גבעת זאב, עוד בחיתוליה. ראיונות עם עו"ד גלעד קורינאלדי פורסמו כאן לפני מספר חדשים, וכעת כשהפרשה הגיעה לשיאה, אנו מבקשים לרכז את הידיעות שהגיעו אלינו בנושא בשבועות האחרונים, כמו גם את המאבק כפי שהוא משתקף בתמונות.

אנו מודים למשרד יחסי הציבור 'תקשורת נכונה' על שיתוף הפעולה.

 

10.11: הפגנה מול ביתם חברי כנסת ושרים

עשרות מפגינים ובהם מתפללי בית הכנסת אילת השחר בגבעת זאב הפגינו היום במקביל מול בתיהם שר החקלאות אורי אריאל, יו"ר ש"ס אריה דרעי, ומשרדיהם של שר החינוך בנט ושר הדתות אזולאי. "על החרבת בית כנסת צריך להפיל את הממשלה"

עשרות מפגינים ובהם מתפללי בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב ערכו הבוקר במקביל הפגנות מול בתיהם של חלק משרי הממשלה, בדרישה שיפילו את הממשלה על רקע הכוונה להחריב את בית הכנסת.

המפגינים הגיעו לביתו של שר החקלאות אורי אריאל מסיעת הבית היהודי וביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, וכן הפגינו מול משרדו של שר הדתות דוד אזולאי מסיעת ש"ס ושר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט.

אריאל, אחד המפגינים מול ביתו שר החקלאות אורי אריאל בכפר אדומים הסביר מדוע הגיעו למקום: "הגענו לדרוש מאורי אריאל שיושב בממשלת ישראל שלא יהיה שותף לממשלה הראשונה בתולדות מדינת ישראל שהורסת בית כנסת. ממשלה שכחציה דתיים לא הגיוני שעוברת בשתיקה על הרס בית כנסת, גם אם הפלת הממשלה לא תאפשר את אישור בית הכנסת, צריך לצרוב בתודעה הישראלית שעל החרבת בית כנסת בישראל נפלה הממשלה. זורקים את ריבונו של עולם מהבית ולא הגיוני שכולם שותקים. בוגי מבזה את קודשי ישראל ואורי אריאל שותק? נשיאת בית המשפט העליון מבזה את הרבנות הראשית ואורי אריאל שותק?".

אחד המתפללים שהגיע הבוקר לביתו של השר דרעי אמר: "הגיע הזמן שבארץ ישראל יהיו פה אנשים שהיהדות שלהם מדברת מתוך הלב, מכל נימי נפשם. לא יתכן שמרימים יד על קודשי ישראל על בית הכנסת המקום שאיחד את העם היהודים גם כשהיו מפוזרים בגולה, לא יתכן שבארץ ישראל עם שלטון יהודי יבוא בית משפט וירמוס את כל קדשי ישראל גם כשאין הוכחת בעלות לאדם אחר. זו רשעות לשמה"

 

 

img1 img2 img3 img4 img5 img8

צילום: מתפללי בית הכנסת

 

 

11.11: למעלה מ-500 איש ישנו בלילה בגבעת זאב

למעלה מ-500 איש שהו הלילה בבית הכנסת בגבעת זאב מחשש שההרס יתרחש הלילה. במקום נערכו תפילות ולימוד תורה לאורך הלילה. רב בית הכנסת: "אלפים מגיעים לחזק – יש כאן הרגשת שכינה"

מעל 500 איש הגיעו הלילה לבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לאחר שגבאי בית הכנסת קיבלו מידע לפיו בכוונת המשטרה והצבא להרוס הלילה את בית הכנסת.

מאות יהודים דתיים וחרדים, צעירים ומבוגרים, הגיעו לבית הכנסת במהלך הלילה והצטרפו למתפללים ואברכי הכולל ללימוד ותפילות במקום.

גבאי בית הכנסת קוראים לציבור להישאר בכוננות להגיע לבית הכנסת ולמנוע את חילול ה' הגדול שבהרס. בכוונת המתפללים להמשיך היום בצעדי מחאה בדרישה משרי הממשלה הדתיים והחרדים לפרוש ממנה ולפעול כנגד הרס בית הכנסת.

הרב עזריאל כהן רב בית הכנסת אמר הבוקר כי אלפים הגיעו בימים האחרונים לחזק את הקהילה והמתפללים, וכי הוא קורא לציבור להמשיך ולהגיע לבית הכנסת:

"אני מבקש וקורא ומציע לכל יהודי מעם ישראל שאכפת לו, לבוא ולראות את המקום הזה. יש כאן הרגשת  שכינה. כל מי שבא לכאן מרבנים גדולים ועד פשוטי עמך בית ישראל, כולם כשראו את המקום התפעלו מאוד ואמרו שתחילה לא הבינו במה מדובר, חשבו שמדובר בצריף קטן או קראוון, אבל באים ורואים שזה מבנה מפואר וגדול. אנשים השקיעו מהונם ומאונם בשביל להקים את בית הכנסת הזה, ובשבוע האחרון באו לפה אלפים מכל רחבי הארץ לעבור פה לראות במה מדובר, לחזק את הציבור והמתפללים, רבנים שבאו לתת שיחות חיזוק, וכל אדם שבא לכאן תבוא עליו ברכה".

אמש פורסמה קריאתם של רבנים ומקובלים בכירים לשוטרים ולחיילים להימנע מהשתתפות בהרס בית הכנסת. "חוסו על נפשותיכם - אל תגעו לרעה בית הכנסת!", כתבו הרבנים ובהם בכירי הרבנים הספרדים: הרב מאיר מאזוז ראש ישיבת כסא רחמים,  הרב שלום כהן נשיא מועצת גדולי התורה של מפלגת ש"ס וראש ישיבת פורת יוסף, הרב שלום ארוש ראש מוסדות 'חוט של חסד', הרב בן ציון מוצפי ראש מוסדות 'בני ציון', המקובלים הרב דוד בצרי ראש ישיבת השלום והרב בניהו שמואלי ראש ישיבת המקובלים 'נהר שלום', והרב שמואל אליהו רבה של העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית.

בנוסף חתמו על הקריאה הרב יצחק גינזבורג ראש תנועת 'דרך חיים' ומוסדות 'גל עיני', הרב אביגדור נבנצאל רב הרובע היהודי והרב דוד חי הכהן ראש מוסדות 'אורות התורה' בבת ים.

 

 

img10 img11 img12 img14 img16 img9

 

 

הרבנים הספרדים מזהירים שלא להרוס את בית הכנסת

בכירי הרבנים הספרדים בקריאה חסרת תקדים לשוטרים וחיילים שלא להשתתף בהרס בית הכנסת בגבעת זאב: "חוסו על נפשותיכם - אל תגעו לרעה בית הכנסת!"

בצל החשש הכבד להרס בית הכנסת אילת השחר בגבעת זאב בשל פסיקת בג"ץ, מתפרסמת הערב קריאת רבנים חסרת תקדים לאנשי כוחות הביטחון שלא ליטול חלק בהרס בית הכנסת.

על הקריאה שארגנה תנועת "דרך חיים" הפועלת למימוש חייו הציבוריים של עם ישראל על פי התורה, חתמו רבנים מקצוות הקשת ובהם בכירי הרבנים הספרדים: הרב מאיר מאזוז ראש ישיבת כסא רחמים,  הרב שלום כהן נשיא מועצת גדולי התורה של מפלגת ש"ס וראש ישיבת פורת יוסף, הרב שלום ארוש ראש מוסדות 'חוט של חסד', הרב בן ציון מוצפי ראש מוסדות 'בני ציון', המקובלים הרב דוד בצרי ראש ישיבת השלום והרב בניהו שמואלי ראש ישיבת המקובלים 'נהר שלום', והרב שמואל אליהו רבה של העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית.

בנוסף חתמו על הקריאה הרב יצחק גינזבורג ראש תנועת 'דרך חיים' ומוסדות 'גל עיני', הרב אביגדור נבנצאל רב הרובע היהודי והרב דוד חי הכהן ראש מוסדות 'אורות התורה' בבת ים.

"בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב עומד בפני חורבן", כתבו הרבנים. "זהו מעשה האסור על פי תורתינו הקדושה, "לא תעשון כן לה' אלוקיכם", בכל מקום וכל שכן בבית כנסת השוכן בארץ ישראל.

גם החלטת מלכות ושלטון אינה משנה איסור תורה חמור זה שיש בו גם חילול ה', כהלכה פסוקה שאם גזר המלך לעבור על מצוה אין שומעים לו.

אנו קוראים לכל מי שלב יהודי בקרבו - חוסו על נפשותיכם ואל תגעו לרעה בבית הכנסת! וכל הפורש מן העבירה החמורה הזו תבוא עליו ברכת טוב ויצליח בכל דרכיו".

הרבנים פונים גם לשוטרים שאינם יהודים: " גם בני עמים אחרים העובדים במשטרה שימנעו מפגיעה בקדשי ישראל - יזכו לברכה מאת אלוקי אברהם, אב המון גויים".

יש לציין כי בעבר נשמעו קריאות מרבנים רבים שלא ליטול חלק בגירוש יהודים והרס  בתי יהודים, אך לקריאה הנוכחית שותפים רבנים בכירים שטרם התבטאו עד היום בסוגיה.

 

מתפללות בית הכנסת בגבעת זאב לשרה נתניהו: "אל תחרישי בעת הזו"

מתפללות בית הכנסת אילת השחר פנו אמש במכתב לאשת ראש הממשלה שר נתניהו: "כבת למשפחה אשר המסורת היהודית עמדה תמיד לנגד עיניה, אנו קוראות לך - אל תעמדי מנגד! פעלי מול בעלך שימנע את החרפה".

מתפללות בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב פנו אמש (ד') לאשת ראש הממשלה שרה נתניהו בבקשה שתפעל למניעת הרס בית הכנסת. "בימים הקרובים צפויה ממשלת ישראל, אשר בעלך עומד בראשה לבצע מהלך חסר תקדים - הרס בית כנסת", כתבו הנשים לגברת נתניהו.

 

"מלבד חילול ה' והביזיון הנורא, הרס בית כנסת ע"י מדינת ישראל באמצעות חיילי צה"ל ושוטרי משטרת ישראל הוא ארוע בעל השלכות רחבות כלפי היהודים בכל העולם".

"שרה, כבת למשפחה אשר המסורת היהודית עמדה תמיד לנגד עיניה, כבתו של אביך שמואל בן ארצי ז"ל, איש אשר קודשי ישראל וספר הספרים - התנ"ך היו מרכז חייו, כיהודייה גאה אשר יודעת מהם שורשיו ומקור חיותו של העם היהודי, אנו קוראות לך - אל תעמדי מנגד!!"

"לצערנו עם ישראל נמצא בתקופה קשה, אנא אל תוסיפו חורבן. בית הכנסת איילת השחר הוקם לפני 15 שנה על קרקע אשר נרכשה על ידנו מבעליה, במקום פועל כולל של עשרות אברכים,  ומתפללים בו מאות יהודים מידי יום".

"אל תחרישי בעת הזו! פעלי באופן מידי אל מול בעלך שימנע את החרפה! אוי לנו אם זוועה זו תצא לפועל.  אוי לנו אם מרכז חיינו יחרב לריק", כתבו הנשים לגברת נתניהו.

יעלון הורה להרוס את בית הכנסת בגבעת זאב: "השתלטות תאוות בצע של בריונים"

שר הביטחון, משה יעלון, הודיע היום (שני) בתדרוך לכתבים כי בימים הקרובים יהרסו דחפורי משרד הביטחון, כשהם מלווים בכוחות יס"מ, את בית הכנסת בקצה ההתנחלות גבעת זאב. "היה צריך לעשות זאת מזמן", הוסיף השר, בעקבות החלטת בג"ץ לאשר את ההריסה בשבוע שעבר.

"קבוצה בריונים משתלטת על חלקת אדמה בבעלות פרטית של פלסטיני, מחוץ לגבעת זאב בכלל, מוסיפה שם עוד צימר כדי לעשות כסף וכדי להגן על המקום שמה בית כנסת", אמר השר, והוסיף כי הטענות לקניית חלקת האדמה הוכחו על ידי המשטרה כשקריות.

בד בבד, ציין "אני מבין שיש פה רגישות של הקהילה, לכן שלחתי מבנה יביל של 135 מטרים כחלופה זמנית. היביל נשלח לגבעת זאב אבל הוחזר למגרש של משרד הביטחון. חלק מהקהילה בגבעת זאב משוטה. הם מנסים לסחוט" [ערוץ 10].

 

"חבורת בריונים?? בושה וכלימה - בוגי הסר את חסינותך!"

גבאי בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב, אריה בנימין, מגיב הערב בחריפות וקורא לשר הביטחון של משה (בוגי) יעלון להסיר את חסינותו, זאת בעקבות השתלחותו של השר במתפללי בית הכנסת במהלך תדרוך כתבים.

"חבורת בריונים?? בושה וכלימה - בוגי הסר את חסינותך! ותתבע. בית הכנסת "איילת השחר" הוקם לפני כ-15 שנה, בבית הכנסת מעל 200 מתפללים, במקום פועל כולל של מעל 40 אברכים, כולם אזרחים לתפארת."  אומר בנימין, "הקרקע עליה בנוי בית הכנסת נרכשה על ידנו בכסף מלא,  חבורת בריונים?? תתבייש. במקום להוציא דיבתם של אזרחים - פתור מיד את המשבר ואל תיתן לבית כנסת מפואר ומלא תורה לההרס."

 

פשרה בסאגת בית הכנסת בפסגת זאב: בית כנסת חלופי ייבנה תוך 3 חודשים

פשרה בסאגת בית הכנסת בגבעת זאב: אחרי כשנה של התדיינות משפטית, וימים ספורים לפני הדדליין שהציב בג"ץ להריסת בית הכנסת "איילת השחר" שנבנה לטענת המדינה על קרקע בלתי חוקית, הושג הסדר שיאפשר לבנות בית כנסת אחר בהתנחלות.

על פי פעילים בבית היהודי, שעודכנו על ההסדר על ידי השר נפלתי בנט בסוף ישיבת הממשלה, תחל מיידית בנייתו של בית כנסת קבוע במגרש משחקים סמוך, על קרקע חוקית. המתפללים יעברו בינתיים למקלט הציבורי, ובתוך שלושה חודשים תושלם בנייתו של בית הכנסת החדש, אליו תועבר תכולתו של המבנה הנוכחי [ערוץ 10].

 

רב בית הכנסת בגבעת זאב מגיב לראשונה לדיווחים על ההסכם

לאחר שבשעות הצהריים דווח על הסכם שהושג בתיווך של דרעי – בנט בעניין בית הכנסת בגבעת זאב, דוחה רב בית הכנסת את הדיווחים ומצהיר: "אין שום סיכום – המאבק ממשיך"

רב בית הכנסת אייל השחר בגבעת זאב הרב עזריאל כהן, מתייחס הערב (א') לראשונה לדיווח על הסכם שהושג בעניין פינוי בית הכנסת, דוחה את הפרסומים מכל וכל, ומצהיר כי המאבק נמשך וכי המתפללים לא יתפנו מבית הכנסת.

הרב כהן חושף כי נציגי המתפללים כלל לא נכחו בפגישה שנערכה הבוקר בין השרים בנט, דרעי, ויעלון לבין ראש מועצת גבעת זאב בלשכת ראש הממשלה וכי הם לא הביעו כל הסכמה למתווה שפורסם.

"אנחנו ישבנו בבוקר עם ראש המועצה וסיכמנו שבאופן שיתנו לנו לבנות מבנה קבע על מקום שהמועצה הסכימה עליו, אז אנחנו נמתין עד שהמבנה יהיה מוסדר ואחר כך נתפנה מבית הכנסת ויפרקו את המבנה הקיים לפי ההלכה שלא הורסים או מפנים בית הכנסת עד שאין מבנה אחר יותר טוב מהקודם", הצהיר הרב כהן.

"על זה היה ההסכמה אבל על פי מה שפרסמנו בתקשורת שמפנים היום לאיזה מקלט ורק אחר כך יבנו, על זה לא דובר. אנשים מתנגדים לזה ולא הושגה כל הסכמה. בנתיים אנחנו ממשיכים לנהל את המאבק והמאבק ממשיך כרגיל עד שיבואו לקראתנו בדבר שמקובל על כל הציבור".