האינתיפאדה השלישית: האם יש אבטחה בבתי הכנסת בישראל

סוגיית בתי הכנסת והאבטחה שלהם מקבלת משנה חשיבות בימים אלו בהם מכה הטרור הערבי ברחובות ישראל.

בבתי הכנסת בחו"ל מוגנים בתי הכנסת במעגלי אבטחה רבים. לפני מספר שנים ביקרתי בצרפת וכשהגענו לבית הכנסת הבחנתי כי אדם העומד מול הכניסה מביט בי בחשדנות, מי זה? שאלתי את היהודי שלצידי, אחד השומרים. הוא ענה. לית הכנסת עצמו נכנסנו רק לאחר שפתחנו שלשה מנעולים שונים.

 

שנים ספורות לאחר מכן ביקרתי שוב בצרפת, בעיר טולוז, וגם שם חזר המחזה על עצמו. קבוצה של חיילים צרפתים חמורי סבר עמדו מחוץ לבנין המרכז היהודי ובדקו כל אדם שנכנס למבנה.

 

מחזות כאלו עדיין לא קיימים בישראל תודה לאל. מאידך, האם אין מקום לבדיקת הנושא?

לפני כ-7 שנים חדר מחבל פלסטיני לישיבת מרכז הרב שבשכונת קרית משה בירושלים. המחבל נכנס בערב לישיבה כשבידו קופסת טלויזיה בה החביא את נשקו, וכשהגיע למדרגות שמול פנימיית הישיבה ירה בקבוצה של בחורים צעירים והרג שלשה מהם. משם הוא משיך לספריית הישיבה והמשיך בטבח בו נהרגו חמישה תלמידים נוספים. בעקבות אותו ארוע קשה עלו קריאות רבות המציעות לאבטח את בתי הכנסת ואת הישיבות.

 

שש שנים מאוחר יותר, בבית הכנסת 'קהילת בני תורה' שבשכונת הר-נוף, נטבחו ארבעה מתפללים בידי שני מחבלים שחדרו לאולם התפילה, כאשר המתפללים היו בעיצומה של תפילת שמונה עשרה. לאחר הפיגוע אמר הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף כי בשל המצב הבטחוני – אין להתפלל בבית כנסת שאין בו אבטחה. 

 

"הטבח הבוקר מזעזע, על פי דין  חובה על כל בית כנסת בעיר להציב מאבטח חמוש בפתחו, בתי כנסת שנמנעים מכך עוברים על איסור ״לא תשים דמים בביתך״. עד שלא ישתנה המצב, אסור היום להתפלל בבית כנסת שאין בו מאבטח, התורה ציוותה עלינו ״ונשמרתם מאוד לנפשותיכם״ זה קודם לכל דבר אחר“, אמר הרב יוסף, והוסיף, ”בכל המקומות הציבוריים האחרים מוצבים מאבטחים, אין שום סיבה שבתי הכנסת יישארו חסרי הגנה“.

 

מאידך הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו הסתייג מדבריו ואמר: "אסור שהמחזה שקיים בחוץ לארץ בו יש מאבטח בכל בית כנסת, יתרחש כאן בארצנו. בכל רחבי הארץ יש בתי כנסת בהם ישנם חיים יהודים שוקקים של תורה, תפילה וחסד כל היום, ואסור שייפסקו בגלל כמה מחבלים צמאי דם. כוחות הביטחון יעשו את המוטל עליהם“.

 

בימים האחרונים שוחחנו עם גבאי של אחד מבתי הכנסת הגדולים בארץ, שסירב להזדהות, ואף ביקש שלא נזכיר את שמו: "אני מעדיף שלא להרחיב בנושא מטעמים מובנים".

 

בבית הכנסת שלך יש מאבטח?

"לא, וזו בעייה. יש לי מידי פעם מן מדקרה כזו של חשש בלב".

 

למה אין מאבטח?

זו שאלה תקציבית. אתה יודע כמה פתחים יש לי בבית הכנסת. אתה יודע, כמה מתפללים יש לי ביום. אני יכול לאבטח אבל אז אצטרף לא מאבטח אחד ולא שנים. לי ולעוד בתי כנסת, יש קשיים יומיומיים בהתמודדות עם תביעות כספיות בלתי פשוטות. תשלום נוסף למערך אבטחה נרחב הוא למעלה מכוחותינו.

 

למה העירייה לא משלמת על כך?

הרשויות לא מתקצבות פונקציה כזו. הם יכולים להגיד בצדק שבית הכנסת הוא מקום פרטי והחובה לאבטח אותו נופלת על בעליו, או על חברי הקהילה.

 

אתה מודע לטענה של חלק מהמתפללים כי בית הכנסת לא זקוק לאבטחה מאחר שהוא מקום קדוש, וסגולת המצווה מגנה על הבאים בשעריו?

כן, זו טענה נכונה אבל היא לא מספיקה. יש עלינו חובת השתדלות, ואנחנו מחוייבים בה.

 

בית הכנסת שלכם הוא בית כנסת גדול, אין לך חששות אבטחה שאינו שייכות דווקא לטרור הערבי?

זו שאלה טובה והתשובה עליה טמונה ברשת המצלמות הענקית שפרסנו ברחבי בית הכנסת. יש לנו מצלמה המכסה כל פינה בבית הכנסת, ובחדר הבקרה אני יכול לעקוב בכל רגע נתון אחרי מה שמתרחש בבית הכנסת.

בכל מקום מצויין כי האתר מצולם 24 שעות ביממה, וההכרזה  הזו מרתיעה גנבים ומטורפים פוטנציאלים. גם אם חלילה יקרה משהו, הסבירות שלנו לנטרל באופן נקודתי את המפגע גבוהה, מאחר שאנו יכולים לקוב אחרי סרטי הוידאו. כל זה נכון בארועים פליליים, אך ביחס לטרור הערבי, המצלמות לא מעלות ולא מורידות. המחבל הערבי לא חושש ממצלמות, להיפך הוא עשוי לראות בהם יתרון...

 

אם חלילה יתרחש ארוע בטחוני, כיצד תגיבו?

אין לי איך להגיב. בעבר נשאתי אקדח אך בחדשים האחרונים לא הספקתי לחדש את הרישיון. צריך לזכור שבית הכנסת שלנו מאוכלס בעיקר במתפללים חרדים, ולאו לרוב אין כלי נשק.

פנינו לגבאי נוסף, בבית כנסת בעיר מודיעין עילית, שם ידענו לא קיימת אבטחה.

 

למה אין אבטחה בבית הכנסת שלך?

אני חייב להודות כי אין לי משאבים, אבל החשש שלי קטן יותר מגבאי בתי הכנסת בערים הגדולות.  אנחנו גרים בעיר עם שמירה היקפית, ואנחנו סומכים על רמת הביטחון שמחלקת הביטחון העירוני מספקת.

אוכל לומר לך, שאם יסתובב ערבי למשל ברחובות העיר הוא יתפוס מיד את תשומת הלב של העוברים והשבים. אלו יזעיקו את אנשי הביטחון שיחקרו אותו. בעיר כמו ירושלים, ערבים יכולים להסתובב באופן חופשי בכל חלקי העיר, והסכנה שם גדולה יותר.  

 

אתה מודע לטענה של חלק מהמתפללים כי בית הכנסת לא זקוק לאבטחה מאחר שהוא מקום קדוש, וסגולת המצווה מגנה על הבאים בשעריו?

אין ספק, אני חושב שיש בזה משקל אבל אינני יודע אם בגלל זה נוטש את השמירה. לצערינו הרב מניסיונינו המר ראינו שקרו פיגועים גם במקומות קדושים, זו לא תשובה מתמטית.

עם זאת אוכל לומר כי לדעתי לפחות, אם תשאל היכן יש סבירות גבוהה יותר להתרחשות של פיגוע - בגן ילדים או בית כנסת, אז אני חושב שבית כנסת יש לו ערך רוחני שישמור, זו אמונה, אתה יכול לקבל את זה ואתה יכול לחלוק על זה. כשנגזרים גזירות לא עלינו, לבית הכנסת יש את הכח הרוחני שלו.