בהשקעה של מליונים בפטרבורג: קבלו את בית הכנסת היפה בעולם

 

בתום עבודת שחזור שארכה חמש שנים ועלתה מליוני דולרים, נפתח בית הכנסת העתיק של הקהילה היהודית בפטרבורג מחדש והוכתר בתואר 'בית הכנסת היפה בעולם'. צילומים: דריה קואופ.

 

הכירו – בית הכנסת היפה בעולם: לאחר שחזור ארוך ובעלות של מיליוני דולרים נפתח בפטרבורג שברוסיה, בית הכנסת של הקהילה היהודית בעיר שנבנה לפני 130 שנה.

על עבודת השחזור, שארכה חמש השנים, עמלו מעל מאה אנשי מקצוע מהטובים ביותר במדינה, בהם אדריכלים ומומחים רוסיים מהשורה הראשונה בעולם בתחום שחזור והצלת מבנים היסטוריים. זו הסיבה כנראה, שבית הכנסת הוכתר על ידי המבקרים הרבים כ'בית הכנסת היפה בעולם'.

 

את מימון מבצע השיפוץ והשחזור עבודות השחזור נטלה על עצמה גב' לילי ספרא לעילוי נשמת בעלה – הפילנתרופ אדמונד ספרא ז"ל, שכבר בחייו, שמר פינה חמה לקהילה היהודית בפטרבורג, וסייע לפיתוח ושימור החיים היהודיים בעיר.

 

 

1 2 3 4 5 6

צילום: דריה קואופ

 

בית הכנסת של הסוחרים

מאז הקמתו ב 1886 ועד לפני חמש שנים, שימש המבנה את יהודי פטרבורג. בית הכנסת פעל כל השנים למרות הפרעות מצד השלטונות שהצרו בתקופות מסוימות את פעילות החיים הדתיים ברוסיה.

הבניין הוקם בתקופה בה פטרבורג הייתה עיר תחום מושב וליהודים נאסר להתגורר בה -למעט מספר יהודים מועט, שתרם תרומה משמעותית לכלכלת ושגשוג העיר. לכן, כשהסתיימה בניית בית הכנסת, הוא נקרא בפי כל "בית הכנסת של הסוחרים" ומאז הוא משמש את הקהילה היהודית. גם בימיה הפחות יפים של הקהילה היהודית ברוסיה – ימי השלטון הקומוניסטי, ואף בימי המצור הגרמני פעל בית הכנסת ברציפות, והיו גם ימים שהוא שימש כבית הכנסת של החסידים בעיר.

המבנה המיוחד גדוש בהיסטוריה מרשימה, קירותיו נושאים את סודות המקום והשמירה על הגחלת היהודית בעיר.

 

הרוגוצ'ובי והרבי מליובאוויטש

בימי השלטון הקומוניסטי פעלה במקום מחתרת יהודית שארגנה שיעורי תורה ולימודי השפה העברית בתוך בית הכנסת. גם שלוחי הרבי מליובאוויטש זי"ע, בשנות ה- 70 וה- 80 באו לעיר, כדי לקבץ את שומרי הגחלת הצמאים לדבר השם, וחיפשו מורים ומדריכים שילמדו איתם. פעילות לא חוקית בעליל שהתקיימה בבתים פרטיים ובתוך מבנה בית הכנסת, במחתרת. בשנת 1993 תרמה משפחת ספרא את שיפוצו של בניין בית הכנסת לעילוי נשמת בנה חזקיה קלאודיו הכהן ובנו רפאל שנספו בתאונת דרכים.

במהלך שנות קיומו של בית הכנסת, התפללו בו ונטלו חלק פעיל בפעילותו, גאוני עולם כמו הרוגצ'ובער, חסידים ואנשי מעשה נודעים רבים אחרים. בימי המצור הגרמני על העיר, בהם נהרגו כמיליון איש מתושבי העיר, לא נפקד מקומם של יהודי העיר, ומדי יום הובאו אל חצר בית הכנסת מאות גופות של יהודים הי"ד ומשם הועברו לקבורה יהודית.

 

השהחיינו של יקירסון

טקס חנוכת המבנה לאחר שחזורו התקיים ברוב עם וברגש רב. השתתפו בו רב העיר, הרב מנחם מענדל פעווזנער, יו"ר הקהילה היהודית מר מרק גרוברג, ראשי הקהילה היהודית, מושל העיר פטרבורג מר גיורגי פולטבצ'נקו, יו"ר בית המחוקקים המקומי מר וצ'סלאב מקרוב, הקונסול הכללי של ישראל מר מיכאל לוטם, דיפלומטים מארה"ב, גרמניה, הונגריה צ'כיה ומדינות נוספות, פרנסי וחברי הקהילה שהגיעו בהמוניהם.

 

בתום טקס הסרת הלוט מעל שמות התורמים לשחזור המבנה המפואר קיימו גבאי בית הכנסת סיור במקום. שיא האירוע היה בעת קביעת המזוזות על-ידי רב העיר הרב מנחם מענדל פעווזנער ואת שירת ברכת 'שהחיינו' הפליא בקולו חזן בית הכנסת הגדול בעיר, גריגורי יקירסון.

 

מושל העיר פולטבצ'נקו, בירך את חברי הקהילה היהודית ביום חגה והוקיר את פועלם של חברי הקהילה בהקמת ובפיתוח העיר לכל אורך ורוחב ההיסטוריה שלה. רב העיר פטרבורג הקדיש את דבריו למתפללי בית הכנסת בעבר, לאלו שמסרו את נפשם על קיום תורה ומצוות במהלך ההיסטוריה היהודית בפטרבורג, ולמתפללי בית הכנסת הנוכחיים.

 

ידידי הקהילה היהודית בעולם, בהם מר מיכאל מירילשווילי, העבירו את ברכותיהם לבית הכנסת לרגל הפתיחה המחודשת והקהילה היהודית המתפתחת ברוסיה ובפטרבורג. עבור משפחות של חסידים, כמו: רסקין, מרוזוב, שפירא, מוצ'קין, מדלייע, רומנוב, קוגן, שיינין, ליברמן, לזרוב – זה הוא יום חג של ממש, שכן זהו יום של הנצחת זיכרון סביהם וסבתותיהן, ביניהם רבנים ורבניות, כמו גם משפיעים וחסידים שמסרו את נפשם בפועל על שמירת הגחלת היהודית בעיר פטרבורג.