מה אירע החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

בית הכנסת בגבעת זאב

שופטי בג"ץ קבעו: בית הכנסת בגבעת זאב ייהרס בתוך שמונה ימים

הרס בית הכנסת בגבעת זאב לא ידחה. כך קבעו הערב (שני) שופטי בג"ץ – הנשיאה מרים נאור, חנן מלצר ועוזי פוגלמן – שדחו  על הסף את עתירתו של רב המועצה המקומית גבעת זאב, הרב יוסף טולדנו, בה ביקשהלמנוע את הרס בית הכנסת 'איילת השחר' שבתחומי הישוב.

הרב טולדנו ביקש מבג"ץ להעניק לבית הכנסת את ההגנה שמעניק המשפט הבינלאומי למקומות קדושים – אך בקשתו נדחתה: "המשפט הבינלאומי המנהגי וההסכמי אינם קובעים את מה שהעותר טוען לו, בסיטואציה, שבה, בשטח מוחזק, ממוקם מבנה בית התפילה – על קרקע פרטית, שלא על דעת הבעלים של המקרקעין", קבע השופט מלצר, ודחה את הניסיון להסתמך על המשפט הבינלאומי.

 

סוכה נגד הריסת בית הכנסת בגבעת זאב

המאבק נגד הריסת בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב עולה שלב: המתפללים חזרו לראשונה למתחם בית הכנסת, הקימו סוכה גדולה וקיימו את תפילות החג במקום.

הערב (ד'), תתקיים בשעה 18:30 בערב תהלוכה יוצאת דופן עם ספרי התורה של בית הכנסת שיובאו מבית כנסת משכן יוסף לעבר בית הכנסת תחת הכותרת "בית כנסת לא הורסים". מאות צפויים להשתתף בתהלוכת המחאה.

 

הראש"ל: אסור להרוס את בית הכנסת בגבעת זאב

סערת הריסת בית הכנסת בגבעת זאב: הראש"ל והרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף, הגיע הערב (מוצאי שמחת תורה) להשתתף במעמד הקפות שניות בבית הכנסת 'אילת השחר' המיועד להריסה.

הראש"ל כובד בהקפה שישית וחיזק את מתפללי בית הכנסת במאבקם למנוע את הריסת בית הכנסת.

בדבריו אמר: ״המקום פה הוא מקום של תורה והוא שומר על גבעת זאב, אסור לאפשר את הריסת בית הכנסת חלילה״.

 

חדשות נוספות

הרב רבינוביץ': לבנות בית כנסת בהר הבית

הרב נחום אליעזר רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים ומבכירי רבני הציונות הדתית, מפציר בציבור להגיע למעמד זכר ל"הקהל" שמתוכנן מחר (רביעי) בכותל המערבי. בשיחה עם ערוץ 7 אמר הרב כי הוא מצפה שבמעמד יהיה נוכח נשיא המדינה ראובן ריבלין. "הוא צריך לקרוא בתורה בעצמו והוא ראוי לכך והוא יכול לקרוא, או שיקראו לפניו את הפרשיות כמו שהתורה אומרת".

הרב הסביר את חשיבות המצווה, "אמנם זו מצווה דרבנן (מדברי חכמים ר.ל.) אך זה לא פחות ראוי לקיימה ממצוות שמיטה שגם היא לא מדאורייתא (מהתורה ר.ל.). מצוות הקהל מאחדת את עם ישראל ובכל הדורות לא הייתה אפשרות שראש מצווה יהודית יקיים את מצוות ההקהל. עכשיו שזה מתאפשר אז למה שזה לא ייעשה כראוי?".

 

שמחת בית השואבה של בית כנסת 'דרכי יצחק' ברמה ג'

יום רביעי י"ז תשרי חול המועד סוכות, התקיימה שמחת בית השואבה של בית כנסת 'דרכי יצחק' ברמת בית שמש ג' – השכונה החדשה של בית שמש. השתתפו עשרות חברי קהילת 'ירמיהו הנביא' ברמב"ש ג שנהנו מסעודת אושפיזין ושירי חג בליווי מוזיקלי עד השעות הקטנות.

את המעמד שנערך בסיועו של יגאל חדד – ממונה המחלקה לתרבות תורנית, כיבד ראש העיר הרב משה אבוטבול שנשא דברים בפני הנוכחים והעלה על נס את חשיבות בתי הכנסת בשכונה החדשה ביצירת זהות לכל איזור ואיזור והתגבשות הקהילות בשכונה אט אט.

 

הקפות ראשונות, במסגרת 'בית הכנסת הפתוח' של חב"ד

בערב שמחת תורה, מוזמנים תושבי העיר, גברים נשים וילדים, לריקודים והקפות עם ספרי תורה, קידוש והרמת כוסית לחג, בר עשיר ויין משובח, תוכנית מיוחדת והפעלות לילדים. הקפות מיוחדות יוקדשו השנה גם לחיילי צה"ל, נפגעי טרור ופעולות איבה.

 

צה"ל מנע הקמת בית כנסת בחברון

בין פיגוע לפיגוע: צה"ל מנע (ראשון) את הקמתו מחדש של בית הכנסת חזון דוד בחברון, שני נערים נעצרו.

במהלך הלילה (ראשון) פעלו עשרות בני נוער על מנת להקים מחדש את בית הכנסת 'חזון דוד' שהוקם לראשונה לפני למעלה מעשור לזכרם של דוד כהן וחזי מועלם הי"ד, שנרצחו בידי ערבים לא הרחק משם. מאז הוקם, החריב צה"ל את בית הכנסת לפחות ב-40 פעמים.

 

ירושלים: שריפה פרצה בבניין בית כנסת, לא היו נפגעים

בשעות הצהריים (ראשון) פרצה שריפה בבניין בית כנסת בן 3 קומות ברחוב התבור בירושלים, כאשר בפנים שהו עשרות מתפללים באמצע תפילת מנחה שנלכדו בעקבת העשן הסמיך.

שישה צוותי כיבוי פעלו במקום, כאשר מחקירה ראושנית עולה כי מדובר בשריפה שפרצה בסוכה סמוכה והתפשטה לבניין בית הכנסת.לוחמי האש פעלו לכיבוי מוקדי הבעירה, השתלטות על הלהבות ומניעת התפשטות השריפה ובמקביל להביא לחילוץ מהיר של כל המתפללים הלכודים.

 

מתפללי 'מבשרת' גילו: בית הכנסת קרס בשריפה

בבוקר חג מתן תורה, פרצה שריפה בבית כנסת בישוב במבשרת ציון. עם קבלת ההודעה הוזנקו למקום האירוע ארבעה צוותי כיבוי ומנוף מתחנת הכיבוי בבית שמש.

לוחמי האש החלו בפעולות כיבוי בית הכנסת ובמקביל הגנה על המבנים מסביב. במהלך כיבוי השריפה תקרת המבנה קרסה ובנס לא היו נפגעים.

 

בני ברק: ילד נפל מגדר בחצר בית כנסת – מצבו קשה

דוברות איחוד הצלה: ילד נפל מגדר בבית כנסת והגיע לאחר מכן לביתו ברחוב קדושת יום טוב בבני ברק. מתנדבי איחוד הצלה מסניף 'בני ברק' העניקו לו טיפול רפואי ראשוני ולאחר מכן הוא פונה בניידת טיפול נמרץ לבית החולים כשמצבו מוגדר קשה.

 

הקפת ניצחון: בית הכנסת שקם לתחייה כנגד כל הסיכויים

 שני בערב, מוצאי החג, ובפינת רחוב עקיבא איגר בתל אביב מתחילים להתקבץמתפללים להקפות שניות. זו שגרהשמתרחשת בכל בתי הכנסת בארץ הערב, אבל כאן זאת לא שגרה. בית הכנסת החל לפעול מחדש רק לפני חצי שנה, והסיפור שמאחורי ההקפות השניות בשמחת תורה לא דומה להקפות שניות בשום מקום אחר בארץ. "כל מקום שיש בו עשרה מישראל, צריך להכין לו בית שייכנסו בו לתפילה בכל עת תפילה, ומקום זה נקרא בית הכנסת, וכופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת" (הלכות תפילה לרמב"ם, פרק י"א הלכה א').