החודש בבתי הכנסת

 הרגעים העצובים של בית הכנסת החודש

 

רוחות של טרור בתפוח הגדול: משטרת ניו יורק עצרה הלילה (ה') שני בני אדם בחשד שתכננו לבצע פיגוע בעיר, ככל הנראה נגד בית כנסת. גורמי אכיפת חוק מסרו לעיתון ניו יורק טיימס כי שני החשודים נעצרו במבצע עוקץ בעת שביקשו לרכוש אקדחים ורימוני יד. לפי הדיווח, השניים דיברו על התקפה נגד בית כנסת בעיר, אם כי ככל הנראה הם עדיין לא בחרו יעד מסוים.

 

צלב קרס וכתובת נאצה רוססו היום (רביעי) על קירות בית כנסת בכפר יונה. מתפללים בבית הכנסת פני מאיר ביישוב גילו כי במקום רוססו כתובות בצבע שחור שקראו "לא לקריה החרדית", ביחד עם ציור של צלב וכן צלב קרס. בעקבות המקרה, הוגשה תלונה במשטרה.

בחודשים האחרונים מתנהל בכפר יונה מאבק הנוגע להקצאת קרקע המיועדת לבניית בית ספר חרדי ביישוב. אופי המאבק, שפורסם ב"הארץ" בעבר, נשא לא אחת גוון מחתרתי וכלל פעולות גרילה וריסוס כתובות גרפיטי
.

 

בלי בושה: תקרית מבזה נרשמה בערב יום הזיכרון לשואה, בבית הכנסת הגדול בשיכון ותיקים בחולון, השוכן ברחוב העלייה השנייה. חבורת נערים שהגיעה למקום הפריעה למהלך הטקס, יצרה מהומה ופגעה ברגשות המתפללים. לדברי מתפללי בית הכנסת, הנערים הרעישו, קיללו, תופפו בתופים, ואף דחפו את אחד מבאי בית הכנסת.

 

מה מתרחש ב'חצר האחורית' של תל אביב? מחריד, מזעזע ובלתי נתפס בכל קנה מידה הגיוני. זה מה שעולה כשקוראים את התחקיר שערכו צוות "הקול היהודי" בשכונת נוה שאנן וסביבותיה בדרום תל אביב. פשע משתולל ללא הבחנה כשבדרך נרמסים זכויותהם של מתי מעט היהודים שנותרו. וגם על בתי הכנסת שבעיר.

רב קהילת התימנים בטבריה דורש להציב בקרבת בתי הכנסת העתיקים בעיר שלטים שימנעו חילול שבת. רב קהילת התימנים בטבריה, הרב גבריאל חוברה, פנה למשרדי הדתות, התיירות והבינוי והשיכון בבקשה להציב שילוט שיאסור על תיירים לצלם בבתי כנסת בטיילת בשבתות ובחגים. מדובר בבתי הכנסת הממוקמים בעיר העתיקה: קרלין ואבו-עלפיה. "הדרישה להציב שילוט הגיעה על רקע ההפרעות החוזרות והנשנות של תיירים שבאים לבקר בשבת ומצלמים את המתפללים באמצע התפילה", הסביר השבוע הרב חוברה. "זה גורם עוגמת נפש גדולה לציבור המתפללים, ובעיקר מכיוון שמדובר בחילול שבת קודש. אנו מבינים שמדובר בבית כנסת עתיק ויפה, אבל זה מפריע שמצלמים אותו בשבת".

 

 

רגעים שמחים בבתי הכנסת

 

תנופת בניית מבני הדת בעיר אילת נמשכת במלוא עוזה. במגרש הסמוך למלון 'לב אילת', אישרה העירייה הצבת מבנה יביל, המשמש בית כנסת. במקביל, החלו במקום העבודות לבניית מבנה הקבע. יו"ר המועצה הדתית וסיעת ש"ס לשעבר, משה אלמקייס: "זה יהיה מבנה מודולרי מאוד יפה, שיוסיף כבוד לשכונה ומעוצב בצורה מדהימה". מועצת העיר אישרה את בקשת עיריית אילת להקצות קרקע, לבניית מקווה חדש בשכונת הדקל. בחודשים הקרובים, אמורה להתחיל בנייתם של שלושה בתי כנסת נוספים.

 

סטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה דורשים הקמת בית כנסת במקום. לטענתם, אחרי פניות רבות להנהלה שהעלו חרס, החליטו ליזום השבוע עצומה. בעצומה עליה חתמו מספר סטודנטים, הם קוראים לעוד ועוד סטודנטים הלומדים במרכז להצטרף לקריאה על מנת שהנהלת המוסד תסכים להיענות לבקשתם. במסגרת העצומה ציינו הסטודנטים כי לטענתם במכללה לומדים כ-3,500 סטודנטים המוגדרים כדתיים או מחזיקים בערכים יהודיים ומסורתיים ומן הראוי שבמקום יעמוד בית כנסת לשימושם ורווחתם.

בעיריית ירושלים יוזמים ליגת כדורסל המורכבת מקבוצות של מתפללים מבתי הכנסת בעיר. הפיינל פור ייערך, אם ירצה השם, ביולי הקרוב. כורדים נגד אשכנזים, מרוקאים נגד פרסים: לראשונה מאז ימי בית ראשון יוזמת עיריית ירושלים ליגת כדורסל של מתפללי בתי הכנסת בבירה. על פי התקנון שגובש לאחרונה יוכלו להשתתף במשחקי הליגה כל החברים המשתייכים לקהילה של אותו בית הכנסת, אך בתנאי שהם מתפללים באופן קבוע בהיכל המיוצג.

מלחמות, בירוקרטיה ועוד

בעקבות התחקיר הרחב שערך עיתון משפחה על בתי הכנסת הפורחים בתל אביב, נשמעות גם טענות על בתי כנסת שנעדרו מן הרשימה.

חמישים שנה של מאבק משפטי ממושך באו אל סיומם רק השבוע: ישיבת "חוג חתם סופר", הממוקמת ברחוב קאליש בבני-ברק הביאה לפינוי בית-כנסת לבני עדות המזרח, שפעל במקום כיובל שנים.