החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

"בזכות יאיר לפיד מאות בתי כנסת נבנו השנה"

"זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ", זה המוטו המלווה את פנחס לחיאני בכל פעם שהוא ניצב מול פרויקט של עיצוב בית כנסת. מגיל קטן למד נגרות בבית ספר מקצועי, וידע כי הנגרות תהווה חלק משמעותי בחייו. בצה"ל, שירת כמש"ק דת בבסיס רפידים שבסיני וכשהחליטו להעביר את הבסיס מרפידים לקציעות, ביקש לחיאני אישור מיוחד לקחת את ציפוי העץ שהיה במועדון הסגל ברפידים, ועם העץ הזה לבנות ריהוט לבית הכנסת החדש בבסיס קציעות. פנחס לחיאני מסכם את שנת תשע״ה : "זאת היית שנה של ריבוי קדושת בתי מקדש בערי הארץ". לשאלה האם יש עליה בבתי כנסיות, אומר לחיאני כי "יש עליה משמעותית".

לחיאני זוקף את ריבוי בתי הכנסת ל"זכותו" של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד. "אחרי הממשלה הקודמת, ממשלת לפיד, התורמים היהודים בחו"ל השקיעו בבניית בתי כנסת. אין ספק שהשנה הזאת היא שנה שיותר בתי כנסת נבנו כאן בארץ, משהו שלא היה במשך 30 שנה".

 

ביהמ"ש קבע: בית הכנסת ייהרס לאחר החגים

בית המשפט העליון קבע היום סופית כי בית הכנסת 'איילת השחר' בגבעת זאב ייהרס. מועד ההריסה נקבע לאחרי חג הסוכות זאת בהתחשבות ברגשותיהם של המתפללים. בהחלטת בית המשפט הוסבר כי דחיית ההריסה לאחרי חג הסוכות היא מכח בקשת משרד ראש הממשלה ושר הביטחון משה יעלון.

 

"היענותנו לדחיית ההריסה על פי בקשת הדרג המדיני", כתבו השופטים. "היא רק לפנים משורת הדין, משיקולים של רגישות מובנת לגבי הריסה במהלך חגי תשרי, ובהתחשב בכך שהמבנה כבר פונה. אולם אין דחייה זו כפופה בנוסף גם לשינוי נסיבות משמעותי במובן המשפטי, כפי שביקש הדרג המדיני".

 

בעזרת השם והתורמים- מתפללי בית כנסת בשדרות זקוקים לתרומות כדי למגנו

העיר שדרות מתנהלת ב14 השנים האחרונות תחת מעטה מציאות כאוטית שכפתה עליה מלחמת ההתשה מול עזה. הבתים שנבנו בה בראשית ימיה עשויים מחומרים שאינם עומדים בהתפוצצויות של רקטות, ולצד צפיפות אוכלוסין גבוהה בחלק מהשכונות הפך גם בית הכנסת בשכונת נתן אלבז למקום מסוכן ולא ממוגן עבור אוכלוסיית המתפללים המקומית.

 

תחילת סיפורו של בית הכנסת הזה בשתי דירות ישנות בשדרות שהפכו לגן ילדים, אחר כך לבית כנסת שכונתי שבו בית מדרש ועזרת נשים. הרבה אנשים באו מאז ובאים היום, והמקום צר מלהכיל. "סיימנו לפני שנתיים את בניית היסודות, הרצפה, המבואה והקירות. עכשיו מחכים לגג. זה כמו שנאמר בתפילה: "פותח את ידיך" ומבקשים שפע. הקירות מדברים בעד עצמם ומחכים לשפע ומיגון", אומר הרב שמעון בר יוחאי, רב בית הכנסת. "כשאנחנו מלאים עד אפס מקום ויש אזעקת 'צבע אדום' בר מינן ! כולם רצים ראש בראש וזו קטסטרופה . פה צריך להיות מבנה ממוגן", לשון דבריו.

 

בית-כנסת פתוח ב"משכנות אמנים" שבקרית-מוצקין

 

בפגישה מיוחדת שהתקיימה בלשכת מר חיים צור ראש עיריית קרית מוצקין הציג בפניו הרב משה אוירכמן את השליח החדש הפועל בשכונת "משכנות אמנים" שבעיר. ראש העיר קידם בברכה את השליח, ובמהלך הפגישה סוכם על פעילות בית הכנסת הפתוח לתושבי השכונה. הרב אוירכמן זיכה את כל צוות הלשכה בתקיעת שופר.

 

השטח עבור טיפת החלב היחידה יהפוך בית כנסת

טיפת החלב תהפוך לבית כנסת לחרדים: בסיעת יהדות התורה הצליחו להעביר בעירייה שינוי ייעוד לשטח טיפת חלב ברחוב אבא אחימאיר, ולאחרונה אושרה בקשה להקצאת המתחם עבור בית כנסת חרדי.

סיפורו של בית הכנסת של עמותת "יחד בתורה" החל לפני כשנה כשקבוצת אברכים המזוהים עם סיעת יהדות התורה הציבו קראוון בשטח ריק בשכונה ובעקבות כך התפתח עימות בין המתפללים לתושבי השכונה הוותיקים.

 

חנוכת בית הכנסת בבירת הרפובליקה המוסלמית ברוסיה

בעיר קאזאן, בירת טטרסטן – הרפובליקה המוסלמית של רוסיה, צוין ביום חמישי 100 שנה להקמתו של בית הכנסת היהודי הגדול בעיר, במספר אירועים מיוחדים ששיאם אירוע הפתיחה המרכזי של בית הכנסת, לאחר שעבר שיפוץ ושחזור, בהשתתפות נשיא הרפובליקה רוסטם מיניחאנוב, ראש העיר אילסור מטשין, רב העיר ושליח חב"ד הרב נחום-יצחק גורליק, שלוחי חב"ד ורבני הערים ברוסיה ובראשם הרב הראשי לרוסיה הגאון רבי בערל לאזאר וקהל רב מיהודי העיר.

 

בית הכנסת ההיסטורי שנפתח כאמור לפני 100 שנה נלקח מהיהודים בתקופת הקומוניסטים וחולל כשהפך לבית תרבות. מרבית סממני היהדות בבית הכנסת הוחלפו בסמלי תרבות ופסלים שונים, בהם פסלו של לנין.

במשך שנים ניסו להתחקות אחר מראה בית הכנסת המקומי והחלו לשחזר אט אט את מראהו הראשון, בסיוע תיעוד שאותר ובזכות סימנים שנותרו במבנה.

 

דרעי לעמיתו הצרפתי: תגברו אבטחה על בתי הכנסת

שר הכלכלה אריה דרעי נפגש הבוקר (ראשון) עם עמיתו הצרפתי עמנואל מקרון ודן איתו בשיתופי הפעולה הכלכליים בין שתי המדינות. במהלך הפגישה דנו השניים בנושא שיתוף הפעולה באמצעות חברות הסטארט אפ וחממות הסייבר, מאחר שבתחומים אלו נחשבת מדינת ישראל למובילה.

בסיום הפגישה העלה השר דרעי בפני מקבילו הצרפתי את העובדה שהחל משבוע הבא עם ישראל נכנס לחודש של חגים וביקש ממנו שיפעל בכל דרך שתתוגבר האבטחה סביב המוסדות היהודיים ובתי הכנסת כדי להבטיח את שלומם של המתפללים הרבים שיפקדו את בתי הכנסת ומקומות התפילה.

 

פתרונות לנגישות בתי-כנסת

לקראת הימים הנוראים יד שרה קוראת להנהלות בתי-הכנסת ולגבאים להנגיש את בתי-הכנסת לציבור האנשים בעלי הקשיים התפקודיים, על-מנת לאפשר לכל אדם הרוצה להגיע ולהשתתף בתפילות.

ניתן להגביר נגישות בעזרת הציוד הקיים במרכזי התצוגה של יד שרה ברחבי הארץ.

 

'מקדש מעט', פרק 2: בית הכנסת של קהילת 'גן אור'

'מקדש מעט', סדרה תיעודית חדשה של לייזי שפירא שעלתה בערוץ 1, מביאה את סיפורם של שישה בתי כנסת ואת סיפורם של המתפללים בהם. והפעם; הקהילה קהילת 'גן אור' שגורשה מגוש קטיף ועברה ל'באר גנים'.

 

בית הכנסת עם השם המוזר ביותר עולם

בעיר נתניה פועל ככל הנראה בית הכנסת עם השם המוזר ביותר בעולם. הרב מאור פריזאט הוא רב קהילה בעיר מטעם רבני 'מעייני הישועה' ולבית הכנסת שלו קוראים "בית הכנסת גן האפרוחים".

הסיבה שבית הכנסת של הרב פריזאט נקרא כך היא בשל מגבלות מקום, ומאחר ועד כה לא הצליחה העיריה למצוא מקום של קבע לקהילה ממוקם בית הכנסת של הקהילה בגן ילדים. ובינתיים, עד שיגיע תורם שיוציא את בית הכנסת מגן הילדים הססגוני, מפעיל רב הקהילה גם את ילדי הגן לקראת הימים הנוראים.

 

ברפובליקה המוסלמית חוגגים 100 להקמת בית הכנסת

הושלמו ההכנות הרבות לקראת חגיגות ציון יובל מאת השנים, לבית הכנסת הגדול במרכז העיר קאזאן בירת טטרסטן – רפובליקה מוסלמית במדינת רוסיה, וחנוכת הבית לבית הכנסת ששופץ לכבוד ציון מאה שנה להיווסדו.

 

זכרונות ילדות: הגיע הזמן לעורר את בתי הכנסת של תל אביב מהתרדמה הארוכה

קשה לתאר כיצד מרגיש ילד שמגיע לבית כנסת ומוצא את חבילת העלונים שהניח מוטלת כאבן שאין לה הופכין, עדות דוממת לעוד בית כנסת שננטש ונעזב.

כך, בית כנסת אחר בית כנסת, דלתות נעולות מעלות אבק, גבאי זקן שיושב בחוץ וממאן לעזוב. דור שלם שהולך ונכחד וילד קטן, שלא מבין לאן נעלמו המתפללים, ובלבו שנחמץ הוא מדמיין איך כשיהיה גדול הוא יפתח מחדש את כל בתי הכנסת.