לראשונה זה 30 שנה: 4 ספרי תורה יוכנסו לבית כנסת הגדול בתל אביב

רחובות תל אביב ייסגרו ולא בגלל עבודות הרכבת הקלה:

לראשונה זה 30 שנה: 4 ספרי תורה יוכנסו לבית כנסת הגדול בתל אביב

בעוד כעשרה ימים רחובות מרכזיים בתל אביב ייסגרו, ולא בגלל עבודות הרכבת הקלה.

לראשונה מזה למעלה מ- 30 שנה, יתקיים טקס הכנסת ספרי תורה לבית כנסת הגדול בתל אביב. לא מדובר ב'עוד אירוע'. כיאה לגודל המעמד יוכנסו לא פחות מ- 4 ספרי תורה (3 אשכנזים ואחד ספרדי) מתוכם 2 ספרי תורה ששרדו את השואה ועברו תיקון ושיקום מיוחד, על ידי סופרי סת"ם מומחים. את ספרי התורה, כולל שיקום הספרים ששרדו את השואה, תרם איש עסקים מקומי, שאף לקח על עצמו את הפקת כל האירוע, שיכלול, כאמור, תהלוכה רבת משתתפים מאזור רוטשילד פינת נחלת בנימין, שם תוקם במה גדולה ויתקיים טקס סיום כתיבת האותיות, דרך רחוב אלנבי עד לבית הכנסת.

הרב יצחק בר זאב, רב בית הכנסת מספר בראיון ל'מעט בית מקדש': "מה שמיוחד בארוע הזה, שספרי התורה, מלבד אחד חדש, שרדו את השואה, והתורם בחר לחדש אותם למרות סכום הכסף הגדול שנדרש לצורך התיקון. השיקול הכלכלי כאן לא שיחק, אלא הרצון לחבר 'ישן עם חדש' – 90 שנה לבית הכנסת אך בשימת עין על העבר שלנו".

"האוכולוסיה אולי השתנתה עם השנים" ממשיך הרב בר זאב, "אבל אנחנו רוצים לשמור על האותנטיות של בית הכנסת. כולם התפללו פה: חיים נחמן ביאליק, ובן גוריון, וכמובן הרבנים הראשיים לדורותיהם. זו הסיבה שאנו מכניסים את ספרי התורה הישנים עם ספר תורה חדש".

 

חדש עם ישן לא רק סיסמא

הרב בר זאב חוזר שוב ושוב על המילים של 'התחדשות' במהלך השיחה.

למה אתה מתכוון שאתם מנסים 'לחדש' את בית הכנסת אך גם לשמור על האותנטיות שלו?

"אנחנו מודעים לכך שהדור השתנה, שהשנים חלפו ולא תמיד מה שהיה נכון לימים עברו, נכון גם להיום. ועם זאת אנחנו לא רוצים למחוק את העבר שלנו.

אתן לך דוגמא. בית הכנסת הגדול בתל אביב התאפיין מאד בהופעות של חזנים מן השורה הראשונה. שבתות חזנות היו אחד מתוי ההיכר של המקום. בזמנו גם החזן זבולון קווארטין האגדי התפלל כאן. לא היה חזן שכיבד את עצמו שלא ניגש בבית הכנסת לפני התיבה.

בשנים האחרונות ניגש אצלנו לעמוד החזן חיים אדלר. מה מיוחד בו? הוא מצליח לנגוע בקהל הצעיר. יש עדיין חזנות כמיטב המסורת, אך היא לא 'כבדה' כבעבר. ניתן לשמוע ניגונים של קרליבך, וכדומה. צריך לדעת כיצד לפנות לקהל הצעיר.

 

90 שנים לבית הכנסת

בארוע הגדול ['ארוע  היסטורי במונחים תל אביביים' אומר הרב בר זאב] שמתכנן בית הכנסת יופיעו אמנים שונים ביניהם החזן חיים אדלר, הזמק דוד דאור ועוד, וישתתפו בו ראשי העיר, ראש המועצה הדתית, יו"ר הכנסת, חברי כנסת, וכמובן הרב הראשי לתל אביב הרב ישראל מאיר לאו.

"הרב לאו הוא מורה דרכינו" מדגיש הרב בר זאב,"אנחנו לא עושים כל צעד בלי ברכתו ובלי להתייעץ אתו. הוא למעשה האב הרוחני שלנו".

נשיא בית הכנסת, מר שלמה פיבקו מחזק את דברי הרב, ומספר כי בשנה האחרונה זוכה בית הכנסת לעדנה מחודשת וקולט קהלים חדשים מכל החוגים והעדות. "אני יותר מנרגש שנפלה בחלקנו הזכות לציין באירוע היסטורי חסר תקדים את שנת ה- 90 לבית הכנסת בדרך הכי מתבקשת שיש: הכנסת 4 ספרי תורה בו זמנית" אומר הנשיא.

 

עדכון:

הארוע התקיים ביום שני ט' אלול 24.8.15, תודה לחזי הולצמן על תמונות מיוחדות: