מאחורי החדשות: סיפור בית הכנסת בגבעת זאב

בית הכנסת 'איילת השחר' בגבעת זאב, ניצב על מכונו שנים רבות, ומתפללים רבים קבעו בו את מקומם. אלא שעמותת 'יש דין' וגורמים פלסטיניים הגישו עתירה לבג"ץ כי בית הכנסת נבנה על קרקע פלסטינית ועל כן יש להרסו.

ראש המועצה יוסי אברהמי ארגון עצרת מחאה גדולה, שאמורה היתה להתקיים ברחבת בית הכנסת, כנגד כוונת בג"ץ להרוס את המבנה.

אלא שלבסוף החליט בג"ץ על דחיית ביצוע צו ההריסה במשך שבעה ימים, וביקש מן הצדדים לגשת לפשרה, בה יציג כל צד את טיעוניו לבעלות על הקרקע.

ראש המועצה הכריז על החלפת עצרת המחרה בעצרת הודאה: " לאור ההודעה על דחיית ביצוע צו ההריסה לבית הכנסת "איילת השחר" ע"י בג"צ, אני מבקש להודות לראש הממשלה, לשר הביטחון, לרבנים הראשיים, לחברי הכנסת ובראשם ליו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם ולח"כ מוטי יוגב, לדוד מנחם ראש המנהל האזרחי, לחברי המ"מ גבעת זאב, לגב' מרים פרץ למועצת יש"ע ולכל מי שנרתמו לעזור וסייעו לדחיית ביצוע הצו.

המתפללים הגיעו להיפרד

למרות הדחייה בהרס המבנה, בית הכנסת כאמור נדרש להתפנות. ואמנם, בכה, מנחם אב, עשור לאחר ההתנתקות והרס בתי  הכנסת בגוש קטיף, פונה בית הכנסת לקול בכיותיהם של המתפללים, כפי שדווח באתר שטורעם.

קודם לכן, הגיעו עשרות המתפללים לשטח בית הכנסת וקיימו עצרת תפילה וזעקה יחד עם רבני השכונה. בתום העצרת הגיעו השוטרים עם צו הפינוי והחלו לפנות את ספרי הקודש והציוד הנייד, כשברקע נשמעות בכיותיהם של המתפללים בהם מבוגרים, צעירים וילדים. הבוקר הגיעו המתפללים והוציאו מהמקום את ספרי התורה.

על פי ההסכם שהושג בין דרעי לשר הביטחון משה בוגי יעלון, בהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו, המדינה ביקשה מבג"צ לבטל את צו ההריסה לבית הכנסת, ובתמורה בית הכנסת יפונה בהסכמה בתוך שבוע וייאטם למשך חצי שנה, במהלכה ינסו להגיע לפשרה עם הפלסטיני הטוען לבעלות על הקרקע.

עו"ד קורינאלדי: האמנם שוב?

בימים האחרונים אנו עדים למהדורה חוזרת של  טירוף מערכות מאותו סוג, אבל הפעם בפרברי ירושלים. בגבעת זאב שמצפון לירושלים מאיימים שוב הדחפורים לעלות על בית הכנסת של קהילת "איילת השחר" – בית כנסת מפואר, גדול ופעיל.

הפעם נמצאו טוענים שבית הכנסת יושב על אדמת ערבים. מתפללי בית הכנסת הצליחו זה מכבר לגייס סכום כסף גדול ולרכוש את האדמה, אבל נמצא מי שטען שהכסף שולם לערבי הלא-נכון. ציוד בית הכנסת כבר פונה ובג"ץ נתן ארכה של שבוע. האומנם נראה שוב מחזות של חורבן והריסה של מקדש מעט בתוככי ציון קריה נאמנה?

יום שריפת בתי הכנסת ח אלול  - יום תפילה וזכרון לנטישת חבל עזה

בשולי סיפור בית הכנסת בגבעת זאב, ראויה לאיזכור ידיעה חשובה נוספת, אותה מביא לידיעתנו עו"ד קורינאלדי, מחבר הספר 'משפט נעילה' המרוץ להצלת בתי הכנסת של גוש קטיף.

מזה עשור במועד זה, מתקיימת מסורת ביזמתו של פרופ' יואל אליצור ובתמיכת רבנים ידועים, לציון המאורע על ידי יום תפילה ותענית רשות .

אליצור נימק את הצורך בקביעת יום זכרון בעל אופי הלכתי, בכך שרק בדרך זו יהיה אפשר להצליח לצרוב את המאורעות בתודעה הציבורית ההיסטורית הקולקטיבית.

בשנה זו יתקיים הארוע בישיבת הכותל, ביום ראשון ח' אלול (23 באוגוסט) בשעה 16:45. לאחר תפילת 'סליחות', קריאת התורה ותפילת מנחה של תענית, יתקיים החל מהשעה 18:00 פאנל עיוני. יפתח ראש הישיבה הרב ברוך וידר ("צדיק באמונתו יחיה") ואחריו ישאו דברים הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן ("משמשון ועד גוש קטיף"), הרב אברהם גיסר רב היישוב עפרה ("תענית חדשה / ישנה") ויחתום הרב אברהם יעקב שרייבר שהיה במשך שנים רב המושב כפר דרום עד לגירוש תשס"ה. הוא ישתף את הקהל בזכרונות אישיים על החבל המפואר שחרב באחת. כותרת שיחתו: "אמונה ובטחון בחבל עזה".