מה התחדש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

קריית שמואל: בית הכנסת הושחת, התושבים יפעילו סיורים בשבת

תושבי קריית שמואל, השכונה הדתית בקריות,  סובלים לטענתם כבר תקופה ארוכה מחבורות של בני נוער המשחיתות בלילות שבת רכוש בשכונה ומפירות את שלוות התושבים. השבוע, בעקבות ההרס המחריד בבית הכנסת בשכונה, החליטו התושבים לארן עצרת מחאה, גייסו ועד פעולה והחל מהשבת הקרובה ייצאו לסיורים ברחבי הקריה כדי לשמור על השקט, כך דווח ב'ידיעות הקריות'.

התושבים בשכונה מתלוננים כבר תקופה ארוכה על ונדליזם והרס של בני נוער בגינות המשחקים בשכונה שהופכים את המתקנים לשבורים ומסוכנים לשימוש לטענתם, הם פנו לעיריית חיפה, שעובדיה תיקנו את הנזקים, אולם בשבוע שלאחר מכן המעשים חזרו על עצמם.

 

פתח תקווה: "אנטישמיים מחללים בית כנסת"

מתפללי בית הכנסת 'דוד ושלמה' ברחוב הנורדאו בפתח תקווה מתלוננים על תקיפות אנטישמיות חוזרות ונשנות מצד גויים רוסים כנגד בית הכנסת שלהם. המתפללים מתלוננים על ניפוץ שמשות, השלכת פסולת, זבל, ונזק רב שנגרם למבנה.

"בית הכנסת צמוד לבית הספר ובאופן קבוע, נערים רוסים שיכורים, זורקים אבנים ושוברים שמשות" תיאר שלום (שם בדוי) אחד מהמתפללים בשיחה עם הקול היהודי. "לפני כשנה עקרו את הצינור של המזגנים ונגרם נזק של 4,000 שקלים למזגן. שבוע שעבר במהלך שיעור בתשע בערב, שברו את השמשה וזרקו עלינו זבל. יצאנו החוצה והיה איזה עימות איתם".

 

ההתאבדות של ברכה: רב בית הכנסת: "איזה שקר. אף אחד לא הפנה לו עורף"

הרב יוסף כהן, רב בית הכנסת 'משכן הכהנים' בעיר מודיעין, זועם: בפרסומים בכלי התקשורת הוצג כאילו תת-ניצב אפרים ברכה נתקל בכתף קרה מצד מתפללי בית הכנסת בגלל הפללתו של הרב יאשיהו פינטו.

"זה מכעיס אותי מאד", אומר רב בית הכנסת בשיחה עם חרדים 10. "אני כל-כך לא מעכל את זה, עד שברגעים הראשונים כששמעתי על כך תכננתי להתקשר לאפרים ולהגיד לו: תאמר להם שזה שטויות, אבל אז הכתה בי ההכרה שהוא איננו".

הרב כהן, מארגון איילת השחר, מספר על אדם מיוחד מאוד שהיה אחד מעמודי התווך של הקהילה: "כולם אהבו אותו, כיבדו אותו, היו מתייעצים אתו. היה נותן עצות לכולם. מדובר באיש צנוע, הרי היה לו במה להתגאות, במעמד שלו, ובכל זאת היה אחד מן המתפללים. את הסעודה השלישית הוא היה מארגן, חותך את הירקות…

 

החשד: גבאי בית כנסת הלבין כספים לרשת להברחת ביצים

הוארך מעצרו של גבאי בית כנסת, החשוד בהלבנת כספים של הרשת להברחת ביצים שנחשפה אמש. גם מעצרם של מעורבים נוספים, חרדים ופלסטינים – הוארך.

 

ברוך דיין האמת: גבאי בית הכנסת לדרמן זצ"ל

כר צדיק לברכה: בבית החולים שיבא בתל השומר נפטר הלילה הגאון רבי יצחק דוד זלזניק זצ"ל, מהגבאים הוותיקים של בית הכנסת 'לדרמן'.

הרב זלזניק החזיר את נשמתו ליוצרה בגיל 80 אחרי אירוע מוחי שבו לקה לפני כשבועיים ואחריו אושפז בבית חולים במצב קשה.

הרב זלזניק זצ"ל היה דמות מוכרת בעיר בני ברק ושימש במשך שנים רבות במסירות רבה כגבאי בית הכנסת לדרמן בשיכון חזון איש. לצד זה עסק בלימוד תורה ואף הוציא חיבור תורני בשם 'יד יצחק'.

 

הילולת הצדיק משטפנשט: בית כנסת נפתח בציון בגבעתיים

נשלמות ההכנות האחרונות בבית העלמין 'נחלת יצחק' בגבעתיים לרגל הילולת הצדיק משטפנשט זיע"א לקראת יומא דהילולא ה-82 שיחול מחר (ג') בלילה.

באחרונה קיימו מנהלי מוסדות שטפנשט שיתוף פעולה הדוק עם הרשויות העירוניות, משטרת גבעתיים, עיריית גבעתיים, עיריית תל אביב, חברא קדישא, כוחות הביטחון וגופי התחבורה כדי להביא להיערכות ראויה לקראת העלייה ההמונית לציון של הצדיק.

חידוש מיוחד נרשם השנה בפתיחת בית כנסת ומדרשה תורנית סמוך ונראה לציון בגבעתיים מעמד הפתיחה יתקיים בראשות המקובל רבי יעקב עדס והאדמו"ר רבי יחיאל אבוחצירא רבה של רמלה.

 

'חתול ועכבר': צה"ל הרס שוב את בית הכנסת 'חזון דוד'

כוחות צבא ומנהל הרסו לפנות בוקר (ראשון) פעם נוספת את בית הכנסת חזון דוד שליד קריית ארבע.

פעיל הימין עו"ד  איתמר בן גביר אומר בתגובה: "מח"ט חברון גורם לתסיסה בשטח ומתנהג כמו פיל בחנות חרסינה".

לדבריו, "כל אבן שנזרקת היא כתוצאה מהתנהלותו חסרת האחריות. סביב בית הכנסת יש עשרות מבנים לא חוקיים של ערבים, אך המח"ט לא נוגע בהם ורק מגביר את הכעס של התושבים".

 

מועצת עיריית ירושלים תדון באישור בית הכנסת החרדי

פרסום ראשון: הישג לחרדים: ראש עיריית ירושלים ניר ברקת נפגש בצהריים (ראשון) עם סגנו יוסי דייטש ומחזיק תיק מנהלים קהילתיים שלמה רוזנשטיין ודן עמם באשר לבניית בית הכנסת החרדי בשכונת גבעת מרדכי.

במהלך הפגישה הסבירו השניים לברקת את הצורך הדחוף של הקהילה החרדית בשכונה בבית כנסת ובנוסף את העובדה כי מדובר בבית כנסת שצפוי להיבנות לעילוי נשמת האחיות יעל ואביגיל גרוס ע"ה שנהרגו באסון ההדברה.

 

"מתקפה מיסיונרית" על בית כנסת הגדול בתל אביב

מה רוצים המיסיונרים מבית כנסת הגדול בתל אביב ? מתברר כי מיסיונרים מארצות שונות 'מפציצים' את תיבת הדואר של בית הכנסת, עם חומרי תעמולה שלהם בשפות שונות. "התופעה הזו לא חדשה לנו, הם שולחים מכתבים הזויים כאלה ממדינות שונות. פעם זה היה מכתב בכמה חודשים, היינו מקבלים ומיד זורקים. אבל בחודשים האחרונים, קצב המכתבים עם חומרי התעמולה שלהם תפס תאוצה. אני לא יודע אם זו 'מתקפה מכוונת' של המיסיונרים או שהם שולחים את זה לעוד מקומות", מתאר נשיא בית הכנסת הגדול, שלמה פיבקו, המדגיש כי גם בשנים עברו, 'סבל' בית הכנסת ממתקפות דומות.

 

בית הכנסת "מייזל" בפראג נפתח מחדש

בית הכנסת "מייזל" בפראג, המהווה חלק מהמוזיאון היהודי בעיר, נפתח היום (רביעי) מחדש לציבור המבקרים, לאחר חודשים ארוכים בהם היה סגור לרגל שיפוצים.

בית הכנסת גם יציג תערוכה חדשה על ההיסטוריה של יהודי צ'כיה החל מהמאה ה 10 ועד המאה ה 18. במסגרת השיפוץ שעבר בית הכנסת הוצבו בו מסכי מגע גדולים שיאפשרו לקהל להנות מתערוכה שתציג בין היתר את הרובע היהודי בפראג והחיים היהודיים השוקקים שהתנהלו בעיר עד הריסתה בסוף המאה ה 19. התערוכה גם תציג את הרבנים החשובים שהתגוררו בפראג לאורך ההיסטוריה, כתבי יד חשובים והדפסים שונים בעלי חשיבות היסטורית.

 

הרחיבי מקום אוהלך: בית הכנסת המפורסם בעולם

בית הכנסת 'איצקוביץ' ברחוב הרב שך בבני ברק הוא בית הכנסת הפעיל ביותר שקיים בעולם. בימים אלו גדולי ישראל והתורמים קבעו מזוזות וחנכו עוד 7 חדרי תפילה נוספים, חדשים ומפוארים שנבנו בקומת המרתף, וכיום מכיל הקומפלקס כולו 14 חדרי תפילה ועוד היד נטויה.

עלויות בניה בתנאים הקשים בקומת המרתף עלו למעלה מ-10 וחצי מיליון שקלים שנתרמו ע"י מספר תורמים החפצים בעילום שמם.

 

הולך לאיבוד דרך בית כנסת: האם שלמה ארצי מתקרב לדת?

הזמר האגדי החל לפקוד את בית הכנסת בעירו רמת גן, על בסיס קבוע בלילות שבת. גם המתפללים, שהרימו גבה בתחילה, התרגלו לנוכחותו