מה היה החודש בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

המלחמה מול בית הכנסת בג'ובאר

מה קורה בחצר המפורסמת של בית הכנסת בג'ובאר, איך קשורה לזה משפחת אבוחצירא, והאם המורדים הסורים מכלים את מקום תפילתו של רב פפא? מדוע עשה שם אליהו הנביא, והאם העתיקות שם שרדו את המלחמה? ההתפתחויות בימים האחרונים מבשרים על אנרכיה מוחלטת במקום – בשורה בלתי מעודדת למה שעוד שרד מאותם ימים מפוארים.

לפני כשנה כבר פורסם כי מלחמת האזרחים המדממת בשנים האחרונות הביאה לא רק לאסון אנושי אלא גם להרס של אתרי עתיקות רבים. הפגזים וחביות הנפץ לא פסחו גם על מקומות מקודשים וביניהם בין האתרים שנהרסו היה בית הכנסת העתיק העתיק ביותר בסוריה, בית כנסת 'אליהו הנביא' שברובע ג'ובאר בסמוך לדמשק, אשתקד במהלך קרבות בין כוחות הביטחון הסורים למורדים – כך דיווחו כלי תקשורת מקומיים.  סרטון שהופץ על ידי כוחות האופוזיציה ראה את המבנה והנזק הרב שנגרם לו לאחר שהאזור הופצץ בידי כוחות הצבא. בסרטון נראה גם שלט המוצב במקום, ובו נכתב כי זהו "בית הכנסת של אליהו הנביא.

 

בפעם השישית: בית הכנסת חזון דוד פונה על ידי כוחות הביטחון

כוחות צבא, משטרה ומנהל אזרחי פינו לפנות בוקר (ה') את בית הכנסת חזון דוד, הסמוך לקרית ארבע, והחרימו ציוד רב. מדובר בפעם השישית בה מפנים את בית הכנסת בשבועות האחרונים, כאשר בית הכנסת שהוקם לזכר שני נרצחים באינתיפאדה השניה פונה עשרות פעמים בעבר.

מתפללי בית הכנסת סיפרו כי באחת הפעמים אף חרשו הכוחות את השטח על מנת שלא יתאפשר למתיישבים לבנות רצפה לבית הכנסת, אך הם לא יכנעו ויחזרו למקום. הבוקר (ה') כבר התקיימה במקום תפילת שחרית.

 

מאבק שליטה על בית הכנסת העתיק בארה"ב בשל סכסוך על מיליונים

בית כנסת בן 250 שנה, שהינו בית הכנסת העתיק בארצות הברית, ושזכה לביקורם של הנשיא הראשון ג'ורג' וושינגטון, דוויט אייזנהאואר וג'ון קנדי, נמצא במוקד משפטי היסטורי בשל סכסוך כספי סביב זוג 'רימונים' – קישוטים לספר התורה, השווים יחד למעלה מ-7 מיליון דולרים.

בית הכנסת 'טורו' נבנה בשנת 1759 עבור הקהילה היהודית בניופורט על ידי מנהיג הקהילה יצחק דה-טורו מאמסטרדם. הבנייה הסתיימה בשנת 1763. בית הכנסת נבנה בעזרת תרומות מקהילות יהודיות אחרות בצפון אמריקה, בעיקר קהילת שארית ישראל מניו יורק, וקהילות נוספות מהקריביים. אדריכל בית הכנסת היה פיטר הריסון שהיה אחד האדריכלים החשובים באותה תקופה בצפון אמריקה.

 

עצוב: בית הכנסת הישן באינדיאנה עבר מתיחת פנים 'ספורטיבית'

מיליון דולר הושקעו באחרונה בשיפוץ ובשיחזור בית הכנסת הישן בעיר האוניברסיטאית סאות בנד שבאינדיאנה לשמחתם של התושבים. המבנה אמנם ניצל מהריסה ואולם במהלך השחזור שינה את אופיו לבלי הכר. על קיר הלבנים האדומות, לצד המשולשים השלובים של סמל המגן דוד, מופיעות כעת האליפסות השלובות של סמל טויוטה.

על בימת בית הכנסת, ששוחזרה בקפידה, במקום שבו קראו המתפללים בספר התורה במשך קרוב למאה שנה, יושבים כעת נציגי מכירות במדים, ולפניהם קופה רושמת. אור השמש משתקף בשלל צבעים מבעד לוויטראז'ים הצבעוניים והמשופצים והנברשת העתיקה, ונופל על מתקני תלייה של חולצות ועל שולחנות תצוגה ועליהם פריטי קידום תדמיתי של קבוצת ספורט. הפסוק "וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם" (שמות כ"ה פסוק ח') חקוק על אחד הקירות. שלט הקבוע מעל לכניסה לבניין מציין ששמו של בית הכנסת בן 114 השנים שונה, והוא כעת: the Cubs Den.

 

גבאי בית הכנסת: "בני הקהילה הזדעזעו, זו ממש פגיעה"

בקהילת "אחוות רעים" ברעננה מגיבים על פשע השנאה שבוצע בבית הכנסת של הקהילה, שבו שלושה חשודים השחיתו מזוזות והדביקו את הקלפים הקרועים כשהם מגואלים בדם על דלתות בית הכנסת עם דבק בצורת צלב נוצרי וצלב קרס.

שלומי כהן, גבאי בית הכנסת, סיפר ל"כיכר השבת" כיצד נודע לו על שהתרחש: "הגעתי לפתוח את בית הכנסת, הזדעזעתי לראות את המראה המחריד הזה שבו נראו מזוזות קרועות והדביקו אותם בצורה של צלב קרס או צלב".

 

נצרת עילית: ארבעה ילדים נעצרו בחשד שחיללו בית כנסת

לאחר חקירה מאומצת של המשטרה נעצרו ארבעה ילדים תושבי נצרת עילית נעצרו בחשד שביצעו ונדליזם בבית כנסת של סניף בני עקיבא בשכונת רסקו בעיר.

האירוע המביש התרחש לפני כשבועיים, אז על פי החשד הגיעו אותם ילדים, בגילאי 10-11 המתגוררים בסמוך לבית הכנסת, והחלו לגרום נזק למבנה ואף הציתו סידורים.

מחומר החקירה עולה כי הקטינים ביצעו את המעשה "משעמום" ומבלי שקדמה לכך כל הקנטה או סכסוך קודם.

 

קרגנדה: ספר תורה בחנוכת בית כנסת חדש

שרשרת אירועים חשובים התרגשה על קרגנדה, כאשר ספר תורה חדש הוכנס בחניכת בית כנסת חדש.

אורחים רבים באו מקרוב ומרחוק כדי ליטול חלק באירועים ההיסטוריים האלו בחייה היהודיים של העיר.

בראש האורחים, הנגיד מר אלכסנדר משקביץ שביהכנ"ס נקרא על שם הוריו אנטון ורחל, שבדבריו המרגשים ציין, שממש בימים אלו מלאה שנה לפטירת אביו והביע את קורת רוחם של הוריו מהקמת בית הכנסת.

 

פתח תקווה: הושלמה בניית בית הכנסת המרכזי בחזון עובדיה

לרגל סיום החלק הסופי של העבודות נערך השבוע ביקור עבודה במקום, ביוזמת הרב אליהו גינת יו"ר האגף לחינוך ותרבות תורניים ויו"ר אגף מבנים עירוניים ומבני דת.

בסיור השתתפו הפקידות הבכירה בעירייה, הקבלן הראשי ונציגי השכונה. לצוות ניתנה סקירה באשר לפעולות האחרונות הנדרשות לקראת מסירת מבנה בית הכנסת לידי המתפללים ועל כך שבימים אלו נשלמות עבודות הפיתוח במתחם שסביבו וכן הצבת מעלית חיצונית.

הרב גינת החל מיידית במספר פעולות וזירוז הליכים להסרת חסמים בירוקרטים מול גורמים כגון חברת החשמל ועוד.

 

בית כנסת יוקם בשכונת נווה מדבר באילת

אחרי יותר משני עשורים תזכה שכונת נווה מדבר באילת לבית כנסת שיקרא "אוהל יצחק". עד כה נהגו תושבי השכונה לצעוד מרחקים גדולים לבתי הכנסת הקרובים בשכונה א' או למקלטים באזור ששימשו כבתי כנסת זמניים. בשבוע שעבר התקיים בשכונה טקס הנחת אבן הפינה לבית הכנסת במעמד הרבנים הראשיים לעיר, הרב יוסף הכט והרב משה הדאיה, ובמעמד ראש העיריה, מאיר יצחק הלוי.

 

התחיל בלימוזינה נגמר בחיים ולדר: כך חגגו בר מצווה ל-12 נערים יתומים

אם אתה משמח את שלי אני משמח את שלך: עמותת יד לחינוך, בראשות הרב אלון חאמי, חגגה חגיגת בר מצווה ל-12 נערים יתומים שמלאו להם שלוש עשרה שנה.

באירוע שהתקיים באולמי 'המוזיאון' שבחולון השתתפו מאות אורחים, כאשר כל האישים שהשתתפו בהפקת הארוע עשו זאת בהתנדבות מלאה, כמו צלמים, זמרים, תזמורת, וידאו, בגדים, סט תפילין טלית לכל נער, ועוד.

אטרקציות מגוונות ליוו את הארוע לשמחתם של הנערים.

עוד קודם הכניסה לאולם הוסעו שנים עשר הילדים בלימוזינה מפוארת, והתקבלו באום לקול שירתם של הזמרים המוכרים בני פרידמן, איציק אורלב, ואבי בן ישראל. כמו כן השתתפו החזן דודו פישר, הזמר אלירן דרעי, והקוסם שימי אלוזיני.

 

מכבים רעות: ליגת בתי הכנסת בכדורגל

ליגת בתי הכנסת בכדורסל, המשוחקת במהלך השנים במודיעין מכבים רעות יותר מעשר שנים, הפכה כבר לשם דבר בספורט הקהילתי בעיר. ליגה תחרותית, רצינית ומהנה שיש בה הכל: מתח, אוהדים ואוהדות, גאוות יחידה, תרגילים וצלחת אליפות אחת.

בעקבות בקשות שהופנו לסגן ראש העיר מיכאל חרל"פ ולאגף הספורט הוחלט לקחת את השילוב המנצח צעד אחד קדימה ולהרחיב את הפעילות גם לכדורגל. שמונה קבוצות מבתי הכנסת השונים נרשמו לליגת בתי הכנסת לקט רגל שיוצאת השנה לדרך בפעם הראשונה ולפי התוצאות בשטח - גם היא הופכת לקאלט מודיעיני.

 

הכירו את בית הכנסת "ארזי הלבנון" בעיר אלעד

בית הכנסת "ארזי הלבנון", על שמם של חללי מלחמת לבנון השנייה, שוכן בסמוך לשכונה דתית לאומית בעיר אלעד, דקות הליכה ספורות מהכניסה לעיר. בית הכנסת ממוקם ברחוב ניסים גאון, בו מתגוררות משפחות דתיות וחרדיות, באזור ותיק יחסית בעיר אלעד.

בשנותיה הראשונות של העיר אלעד, לפני עשור לערך, התאגדו מספר משפחות מצעירי העיר אלעד להקמת מניין דתי חדש בעיר המתפתחת. בתחילה, המניין התקיים בקראוון סמוך למיקום בית הכנסת שמשמש את הקהילה כיום, ולאחר מספר שנים נבנה בית הכנסת, בו מתפללים חברי הקהילה עד ימים אלו.