מה היה החודש בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת

טרור בדנמרק, לפחות אדם אחד נהרג, הארוע בקירבת בית כנסת

אדם אחד נהרג ושני שוטרים נפצעו הלילה (ראשון, 15 לפברואר), בהתקפה על בית כנסת במרכז הבירה הדנית, קופנהגן, כך מסרה המשטרה הדנית, והוסיפה כי מוקדם מדי להעריך אם האירוע היה קשור לאירוע הירי הקודם בעיר, לעבר בית קפה, בו נהרג אדם אחד.

זהותו של ההרוג עדיין לא ידועה. תחנת הטלוויזיה הדנית"TV2" אמרה כי המשטרה פינתה את תחנת המטרו והרכבת הסמוכות למקום. המשטרה הדנית פרסמה הלילה כי ירתה יריות מרובות בכדי להרוג את החשוד בירי, אך מצבו עדיין לא ברור.

ההרוג בדנמרק: מאבטח בית הכנסת המרכזי

כך הפכה חגיגת בת מצווה בבית הכנסת המרכזי בקופנהגן, בירת דנמרק לאירוע טרור: שעות ספורות לפני האירוע שנועד להיחגג עבור חברת הקהילה היהודית, נרצח ביריות דן אוזן הי"ד, צעיר כבן שלושים, חבר הקהילה שעבד כמאבטח, ושמר על בית הכנסת.

ראש הקהילה היהודית בדנמרק סיפר הבוקר כי חביר הקהילה מצויים בהלם של ממש בעקבות ניסיון הפיגוע. הוא אף ציין כי לאחר פיגוע הירי הראשון שבוצע בבית קפה בעיר, יצרו ראשי הקהילה קשר עם המשטרה וביקשו ממנה לשלוח כוחות כדי לאבטח את חגיגת בת המצווה, אך לשווא.

משטרת קופנהגן הודיעה כי הצליחה לחסל את המחבל שביצע את פיגועי הטרור סמוך לבית הכנסת המרכזי בעיר וכן באירוע שהתקיים בבית קפה ובו הירצה מאייר שאייר קריקטרות אנטי-איסלמיות. המחבל זוהה לאחר שנלכד בעדשת מצלמת אבטחה.

מוסלמים נורווגיים ייצרו "טבעת של שלום" סביב בית הכנסת באוסלו

על רקע התקיפות האנטישמיות והפיגועים באירופה בשבועות האחרונים, בין היתר השבוע בדנמרק, מתכוונים ביום שבת הקרוב מוסלמים נורווגים ליצור "טבעת של שלום" סביב בית הכנסת בעיר אוסלו, כמחווה של הזדהות עם הקהילה היהודית במדינה.

"אם הג'יהאד רוצה להשתמש באלימות בשם האיסלאם הם יהיו חייבים לעבור תחילה דרכנו המוסלמים", אמר אחד ממתכנני האירוע בדברים שצוטטו בעיתון ג'רוסלם פוסט. “המוסלמים רוצים להראות את התיעוב העמוק שלנו לכל שנאה של יהודים, ושאנו נמצאים כאן כדי לתמוך בהם".

על פי התכנון יתפרסו המוסלמים סביב בית הכנסת בזמן תפילת שחרית ביום שבת בבוקר כמפגן של שלום, ובמחאה על התקיפה השבוע על בית הכנסת בקופנהגן בדנמרק, בו נהרג המאבטח היהודי דן אוזן.

תושבי צפת מנעו הרס בית כנסת בגופם; העירייה: "רצינו להרוס סככה"

בית הכנסת הצפתי בסכנת הריסה? שעות קודם כניסת השבת, התרחשה מהומה בעיר צפת בירת הגליל, לאחר שטרקטורים מטעם העירייה הגיעו למתחם בית כנסת בעיר במטרה להרוס אותו, כך לטענת התושבים.

תושבים שהגיעו למתחם בית הכנסת "ריב"ז" ברחוב יהודה הנשיא, מנעו בגופם את הרס המבנה באמצעות הטרקטורים. בעודם נמצאים בשטח, התנהל משא ומתן עם העירייה שטענה כי במתחם נבנתה סככה ללא אישור שחוסמת את המעבר לבית כנסת אחר.

סמוך לשבת הוחלט כי לעת עתה הטרקטורים לא יהרסו את המבנה אולם גורמים בצפת טוענים ל"כיכר השבת" כי כבר מחר (ראשון) הטרקטורים ישובו למקום בכדי לבצע את החלטת העירייה.

דובר עיריית צפת מסר בתגובה ל"כיכר השבת" כי "לא מדובר בבית כנסת אלא בסככה לא חוקית שחוסמת מעבר לבית כנסת הממוקם במקלט האמור לשמש את תושבי השכונה בשעת חרום".

מעניין

בזכות משה אלמקייס: בית הכנסת יזכה לספר תורה

בשבועות האחרונים נותר בית הכנסת 'חזון עובדיה' בשכונת 'מערב 7' ללא ספר תורה והמתפללים נאלצים לטלטל ספר ביום חמישי ולהשיבו ביום ראשון בבוקר. נציג המתפללים, סלומון כהן: "זה כאילו לקחו סכין ודקרו אותי". כהן שלח מכתב לבתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, ומי שהצליח לפתור את הבעיה הוא סגן ראש העירייה ויו"ר סיעת ש"ס

בעקבות פניית 'ערב ערב', הבטיח סגן ראש העירייה ויו"ר סיעת ש"ס, משה אלמקייס, לדאוג לספר תורה קבוע בבית הכנסת 'חזון עובדיה' בשכונת מערב 7. בית הכנסת נותר בשבועות האחרונים ללא ספר תורה, לאחר ששלושה מתפללים עברו לצפון ולקחו את ספרי התורה שלהם, עמם.

התירוץ להעלמת מס "הדפים של בית הכנסת"

עובדי יחידות ניהול ספרים מרחבי הארץ ערכו בשבוע שעבר מבצע ביקורת בגוש דן בעסקים מתחום המסחר, תעשייה ושירותים תוך התמקדות בעסקים בעלי מחזור עסקי של מעל 500,000 ש"ח. במסגרת המבצע שבדק את רמת הציות לחובת רישום הכנסות כדין, התקיימו 197 ביקורות, בין היתר, ברמת גן, בני ברק וגבעתיים. מהביקורת עולה כי 11% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין.

בחנות הלבשה בבני ברק נמצא תיעוד לתשלומים בסך 4,500 ₪ שלא נרשמו בספרים, בעל החנות טען כי הדפים עם רישומי ההכנסות "שייכים לבית הכנסת", לאחר מכן שינה את גרסתו ואמר "זה לא הדף שלי, מישהו השאיר את זה פה".

הרב בבית הכנסת של בנט: "תמיד הייתי בבית היהודי, הפעם אצביע לליכוד"

הרב רונן נויבירט, המכהן גם כראש קהילת "אהל ארי" ברעננה בה סיפר מנהיג הבית היהודי כי הוא מתפלל, כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו כי יצביע לליכוד לראשונה בחייו: "הבית היהודי גמגמה בסוגיות מהותיות לעתיד המדינה, בנושאי דת ומדינה והסטטוס קוו, ונתנה לאחרים להוביל באופן רדיקלי"

 

עשרות בתי כנסת ברחבי הארץ יחלקו סוכריות לזכרו של אורי אורבך

מחווה מדהימה שצוברת תאוצה בשעות האחרונות בפייסבוק תוביל לחלוקה של סוכריות בעשרות בתי כנסת ברחבי הארץ לזכרו של אורי אורבך כמחווה לספרו הידוע "אולי בשבת יזרקו סוכריות" יחד עם ציטוט מהשיר.

אפרת מוסקוביץ, אחייניתו של אורי אורבך החליטה יומיים לאחר שדודה נפטר, שלא לשקוט על השמרים ופרסמה בפייסבוק את ההודעה הבאה "אולי בשבת יזרקו סוכריות? יזרקו. לזכר אורי אורבך, שר, עיתונאי, סופר, אבא, בעל וגם דוד נערץ. רוצים גם לחלק סוכריות בבית הכנסת שלכם עם השיר המוקדש לזכרו של אורי? שלחו לי את כתובת המייל ואשלח לכם קובץ פידיאף להדפסה, כתבה כשהיא מצרפת כתמונה את שירו של אורי אורבך "אולי בשבת יזרקו סוכריות".

את הפוסט פרסמה בדף הפייסבוק האישי שלה, אך המיזם התפשט במהירות הרבה מעבר לדף הפרטי, ועשרות נציגים מבתי כנסת ברחבי הארץ, בהם רמת הגולן, רמת בית שמש, ראש צורים, באר שבע ורבים נוספים, פנו אליה בבקשה לשלוח להם את המסמך על מנת שיוכלו לחלק את הסוכריות בשבת.