המלחמה על בתי הכנסת

במחצית השנה האחרונה נחשף העולם לטירור האיסלאמי החדש המכונה 'דאעש' או בשמו הרשמי יותר 'המדינה האסלאמית - ISIS.

הארגון הוקם בעיראק ב-2003 כאיגוד של קבוצות אסלאמיות קיצוניות. ב-2004 הארגון הצטרף לארגון אל-קאעידה המרכזי באפגניסטן, ונודע כאל-קאעידה בעיראק. ב-2014, בעקבות חילוקי דעות בין ההנהגה המרכזית של אל-קאעידה למפקדים של הארגון בשטח, הם התנתקו מאל-קאעידה והפכו לארגון עצמאי בשם דאעש, הפועל בעיקר בעיראק ובסוריה [ויקפדיה].

קבר הנביא יחזקאל

לא מעט נכתב על מעלליו של הארגון האכזרי ועל המעשים האיומים המבוצעים על ידו בקרב האוכלוסיה האזרחית בשטחים שכבש, אך כתבה זו תתמקד בפגיעתו הרעה במבנים יהודים – בתי כנסת, ובתי קברות.

בעיר הקטנה אל-כיפל הממוקמת 100 ק"מ מדרום לעיר הבירה בגדד ניצב קברו של יחזקאל הנביא על פי המסורת. עדויות כי המתחם המקודש מקושר אכן ליחזקאל הנביא קיימות כבר בימי הגאונים [לפני למעלה מאלף שנים] והוא מקודש הן ליהודים והן למוסלמים. במקום קיים מבנה הבנוי מלבני בוץ, ובמרכזו חצר גדולה בה פועלים 200 חנויות לממכר נרות.

בדרומו של המתחם מצוי בית הכנסת, ומעליו מתנשא מגדל גדול.

במשך מאות שנים פקדו יהודים את המקום, ושפכו בו את תפילותיהם, אלא שעיראק החדשה של הימים שאחרי סדאם חוסיין מגלה מהר מאד, שהטוענים לכתר החדשים לא פחות גרועים מהרודן הקודם. אנשי דאעש זרעו הרס וליקטו ביזה בכל מקום בו הם דרכו, ותיאורים על ההריסות שהותירו, בגוף, בנפש, וברכוש, ממלאים את דפי העיתונים בכל העולם.

גם קבר הנביא יחזקאל סבל מגורל דומה, הוא הפך למסגד, ורוב הכתובות העבריות העתיקות שבו הושמדו או כוסו במלט.

קבר הנביא דניאל

על פי המסורת ממקום קברו של הנביא דניאל בתוך מצודת כירכוב שבעיראק. המצודה נחשבת לחלק העתיק ביותר שבעיר ועל פי המסורת קברו של דניאל הנביא מאוכן בה. מסורת אחרת טוענת כי הקבר מצוי דווקא בשושן [סוסה, כיום] שבאיראן.

העיר מוסול הממוקמת בצפון עיראק והיא בירת מחוז נינווה. זו היא העיר השלישית בגודלה בעיראק ואוכלוסיותה מונה למעלה מ-3 מיליון נפשות. במוסול היתה קהילת יהודים עתיקה ועל פי המסורת היהודית קבורים בה הנביאים עובדיה, יונה, ונחום.

את כל הקברים הללו הפציצו דאעש, שאגב גם מתנגדים לתפילה על קברים.

בתי כנסת בסוריה

בית כנסת ג'ובר הממוקמם באחד מפרברי דמשק ידוע בשם 'בית הכנסת אליהו הנביא'. בית הכנסת נבנה על גבי מערה שלפי המסורת המקומית הסתתר בו אליהו הנביא, ובהיכל התפילה היה גם "מקום משיחת אלישע, בידי אליהו הנביא". סביב בית הכנסת הייתה חצר ואכסניה וכן חדרים שנבנו לכבוד הרב, הגבאי ובעלי תפקידים נוספים בקהילה.

במאי 2014 הופצץ בית הכנסת בידי כוחות דאעש ורובו נהרס. התמונות פורסמו באתר החדשות המצולמות האמריקני THE DAILY BEAST. לפני כמעט 20 שנה הוצאו בפעולה נועזת של המוסד "כתרי דמשק" - כתבי יד של תורה שנכתבו בטבריה במאה העשירית לספירה. הכתרים נגנבו ב־1944 מבית הכנסת "חוש אל־באשה" שבדמשק ובמהלך הפעולה הוצאו מסוריה. כעת "כתרי דמשק" נמצאים בספרייה הלאומית בירושלים, רחוקים מידי אלה שחולמים על כליה לספרים ולאנשים.

חוקר העתיקות ד"ר אדם בליץ ניתח את התמונות שהתפרסמו על ידי האמריקנים, וטען שייתכן שחלק מן הבניין ואולי אף אגף שלם, עדיין עומד על תילו, אף שעיקר הבניין אכן נהרס ללא ספק.

לוב של קדאפי

באתר ישראל היום מספרים כי ניסיונות תיעוד לשארית הפליטה של אתרי המורשת היהודיים במדינה נעשו על ידי מורשת יהודי לוב. "בתקופתו של קדאפי היינו בקשר עם השלטונות וגם עם עיתונאים שביקרו בלוב. הם צילמו עבורנו את השרידים של בתי קברות ומוסדות ציבוריים עתיקים", מספר ההיסטוריון יעקב חג'ג'־לילוף, מנהל המכון ללימודים ולמחקר יהדות לוב. על פי חג'ג'־לילוף, שנים ארוכות קדאפי הוביל מהלך להחרמת הרכוש היהודי, להרס של בתי העלמין ולהפיכתם של בתי כנסת למסגדים. ואולם בשנים האחרונות לשלטונו, כאשר ניסה להתחבב על המערב, נפגש קדאפי עם נציגים של יהדות לוב וניהל מו"מ על הענקת פיצויים ליהודים שאינם אזרחי ישראל.

לאחרונה התפרסמו ידיעות על הצתות בתי כנסת בצרפת. על רקע ההסתה האנטישמית באירופה נערך סקר בצרפת ממנו עולה כי אחד מכל שישה אזרחים מזדהים עם דאעש. ל-16 אחוזים מכלל האזרחים הצרפתים יש דעת חיובית על ארגון הטרור האיסלאמי.

כתבת ניוזוויק בצרפת אן אליזבת מוטאט, אמרה כי היא איננה מופתעת מהחדשות. "זו האידיאולוגיה של מוסלמים צרפתים צעירים בעלי רקע של מהגרים. ישנו היקף של 40 אחוז בלתי מועסקים בקרב הצעירים הללו המוצפים על ידי תעמולה בטלוויזיה בלווין ובאינטרנט". היא מסביר ה כי קיים קשר בין התמיכה בטרור האיסלאמי ועליית האנטישמיות: "אלה אותם האנשים שמציתים בתי כנסת", אמרה.

יש גם ערבים אחרים

בלבנון באופן מפתיע, גינתה התקשורת המקומית את הפצצתו של בית הכנסת העתיק שבסוריה. רק לאחרונה שוקם בית הכנסת 'מגן אברהם' במדינה במימון משותף של יהודים יוצאי לבנון ושל קרן רפיק אל־חרירי לשיקום אתרי מורשת לבנוניים.

גם בצרים קיים בית כנסת בשם 'אבן עזרא' אליו נוהרים מבקרים מקומיים רבים. יחד עם זאת קברו של רבי יעקב אביחצירא שהיווה מוקד עלייה למאות יהודים, הוזנח כמעט לחלוטין בעקבות המהפכה האסלאמית.

בהכנת הכתבה הסתייענו באתרים: ויקיפדיה, וישראל היום.