חדשות בתי הכנסת

 

נפתח כהרגלינו, ברגעים הפחות שמחים שעברו על בתי הכנסת בחודש האחרון

 

 
חפץ חשוד התפוצץ [7.4.11] במגרש חנייה ליד בית כנסת בסנטה מוניקה שבקליפורניה, אולם ככל הנראה נבע הדבר מתקלה טכנית. על פי אתר האינטרנט של הלוס אנג'לס טיימס כ-100 בני אדם פונו מבתיהם הסמוכים למקום האירוע. גורם בכיר במשטרת לוס אנג'לס מסר לסוכנות הידיעות AP כי הפיצוץ, שאירע קצת לפני השעה 7:00 בבוקר (שעון מקומי) הסב נזק לגג של מבנה. ככל הנראה מדובר במבנה ששימש את בית חב"ד של סנטה מוניקה, הנמצא קרוב לבית הכנסת. הגורם ציין כי טרם ברור סופית האם החפץ שהתפוצץ היה מטען צינור, וסוכנות ה-FBI ומשטרת לוס אנג'לס שלחו לאזור הפיצוץ מומחי פצצות בכדי לחקור את המקרה לעומק. אולם מאוחר יותר התברר כאמור כי מדובר בתקלה. כך או כך, לא דווח על נפגעים או נזק ממשי באירוע.

המתיחות מכיוון עזה מתחילה לתת את אותותיה. הדי הפיצוצים הנשמעים ברחבי העיר בשלהפצצות צה"ל ברצועה, מקפיצים את התושבים ומעלים את רמת עירנותם. כך גם היה בשנימקרים שריפה שאירעו זה אחר זה.

סמוך לשעה 17:00, התקבלה בכיבוי האש הודעה עלשריפה שפרצה בגן ילדים מאחורי קניון לב אשקלון. הכבאים הגיעו למקום והשתלטו מיד עלהשריפה, שבעקבותיה נגרם נזק קל לגן ובו דלת שרופה, ספה ווילון. באותה העת, ענן עשןכבד היתמר מעל בית כנסת סמוך למקום, כאשר גם שם התברר כי מחסן מחוץ לבית הכנסת נשרףוגרם לנזק.

5 שנות מאסר למשליך המטען על בית כנסת בקהיר ג'מאל חוסין, פעיל מוסלמי קיצוני, נידון למאסר לאחר שבפברואר האחרון השליך מזוודה ובה חומרי נפץ אל עבר בית הכנסת "שערי שמיים" בעיר הבירה המצרית. "הפסיקה שלכם היא כישלון! כולכם כופרים", צעק חוסיין לשופטים לאחר הקראת גזר דינו.

ועוד חדשות מסביב לעולם: באתיופיה נרשמה התנגשות בין היהודים לבין המשטרה המקומית. בסערת הפצצות בית כנסת עתיק נהרס בלוב.
 
 

ורגעים שמחים יותר

 

הצעה לטיול מרתק:העיר היהודית כורזים התפרסמה בתקופת בית שני, במיוחד בשל החיטים המשובחים שגידלו תושביה. העיר שגשגה בסוף תקופת המשנה ובתקופת התלמוד, וקהילתה הקימה בית כנסת מפואר בסוף המאה הרביעית או בראשית המאה החמישית לספירה. בית הכנסת עשוי אבני בזלת, הסלע הנפוץ בסביבה, והוא מעוטר בגילופים מרשימים המתארים מוטיבים צמחיים, דמויות אנשים הדורכים על ענבים ודמויות בע"ח כגון עיט, ציפור מנקרת אשכול ענבים ואריות. סמוך למבנה נמצא בית בד, אחד מכמה שהתגלו בכורזים, המעידים שייצור שמן זית היה ענף חשוב בפרנסת היישוב. ממצא מיוחד במינו שהתגלה בבית הכנסת היא כורסת בזלת, שנועדה מן הסתם לנכבדי הקהילה. על גבי הכורסה, המכונה "קתדרה דמשה", נחרתה כתובת הקדשה בארמית. בגן הלאומי שוחזרו גם את מקווה הטהרה הסמוך לבית הכנסת, שני בתים מפוארים ובית בד.
 
"בית הכנסת הציל את חיינו:" יוסי חורי, ממתפללי בית שמעון שלום בשכונה ה' בבאר שבע, מספר לערוץ 7 על הנסשאירע להם אתמול בבוקר, "בחמש וחצי נשמעה צפירה. היינו באמצע התפילה בברוך שאמר. נכנסנו למטבח כי המקלט היה נעול, ואז נשמעה הנפילה בכביש ליד בית הכנסת. הכולהתרסק, החלונות הויטראז'ים, מכונית נפגעה בסמוך, זה היה נס מהשמיים".
 
מתכוונים להיעצר במוסקבה? בקרוב יהיה לכם איפה להתפלל. סוכנות הידיעות "אינטרפקס" מדווחת כי ביום חמישי הקרוב ייפתח בבית המעצר מספר 2 של מוסקבה בית כנסת. יהיה זה בית הכנסת הראשון שייפתח בבית מעצר רוסי, ובטקס הפתיחה צפוי להשתתף הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר.

נכון להיום, פועלים שלושה בתי כנסת במתקני כליאה ברוסיה, ובמהלך השנה הקרובה צפויים להיפתח שלושה נוספים. על פי ההסכם בין שירות בתי הסוהר של רוסיה לבין פדרציית הקהילות היהודיות ייפתחו בשנים הקרובות לא פחות מעשרה בתי תפילה יהודיים במוסדות מעצר וענישה שונים. עם זאת, אין נתונים מדויקים לגבי מספר היהודים הכלואים בבתי כלא של רוסיה.
 
עצב ושמחה משמשים בערבוביה: טקס הכנסת ספר תורה על שם הנער אלעד ריבן ז"ל, שנהרג באסון הכרמל, התקיים בתחילת השבוע [ה - 14 למרץ] בבית הכנסת החדש בבית דינה, הממוקם בשכונת נווה שאנן בחיפה. בטקס נכחו: הרב הראשי של חיפה הרב שאר ישוב הכהן, רב השכונה ויסבלום, יו"ר המועצה הדתית בחיפה הרב אבי ויצמן, יו"ר עמותת בית דינה הרב רוזנברג, יו"ר עמותת בית דינה צבי אברהם, ואימו של הנער צביה ריבן. רבה הראשי של חיפה נשא דברים ובירך את צביה. הוא הסביר על הקשר שבין הכנסת ספר תורה לעילוי נשמת הנער.

מייד אחרי חג הפסח תונח אבן הפינה לקומפלקס בתי הכנסת החדשים של קהילות ניצןונווה דקלים ביישוב ניצן.  מזכיר היישוב ניצן, נווה דקלים, ליאור כלפא מספר לערוץ 7 על ההתרגשות שאופפתאותם. "הקומפלקס הזה כמו בנווה דקלים ירכז בתוכו את כלל בתי הכנסת עם חצר משותפת. כמו בגוש קטיף גם פה יהיו בית כנסת  בנוסח ספרדי, תימני ואשכנזי שיצטרפו לבית הכנסתהקיים של היישוב הוותיק בניצן שהוא נוסח אחיד. בתי הכנסת יהיו ממוקמים בנקודההגבוהה ביותר ביישוב".

70 שנה אחרי ליל הבדולח: חב"ד בונה בית-כנסת חדש: ביוo חמישי האחרון התקיימה הנחת אבן פינה לבניין בית הכנסת ומרכז קהילתי גדול ומפואר בעיר אולם שבגרמניה, על-ידי השליח הרב שניאור וזוגתו חני טרבניק.
האירוע נערך אחרי יותר מ-70 שנה מליל הבדולח, במהלכו נחרב בית הכנסת המפואר שהיה בעיר. בצמוד אליו, ייבנה הבניין החדש.
ועוד חדשות מסביב לעולם: בטקסס חגגו התושבים את שיקום בית הכנסת ההיסטורי שלהם. בית הכנסת אגב, הינו בן 80 שנה. בית כנסת בן ארבע מאות שנים השוכן בעיר זמושץ שבפולין נפתח מחדש לאחר שבחמשים השנים האחרונות היה מוזנח לגמרי. מלבד בית הכנסת יוקם במקום מרכז לתרבות יהודית.

 

ענין ובירוקרטיה

 

כבר יותר משנתיים נאלצים כ־1,000 מבני העדה האתיופית להתפלל בבית כנסת מאולתר שהקימו בתוך מקלט קטן ומחניק. בשכונת הקטמונים מתגוררת קהילה גדולה של עולים אתיופים המונה קרוב ל־250 בתי אב. אף שמדובר באחת מהקהילות הגדולות בשכונה, העירייה לא איתרה עדיין מקום שישמש לה כבית כנסת. לדברי אחד ממנהיגי הקהילה, ברהן טקלו, האתיופים בשכונה מתפללים כבר כמה שנים במקלט ציבורי ברחוב בר־יוחאי בשכונה. "מדובר במקלט קטן, שלא די בו לאנשי הקהילה, ש־95 אחוז מחבריה הם דתיים שומרי מצוות שמתפללים בבית הכנסת מדי יום. המבנה הזה מספיק בקושי ל־50 איש, כך שכמעט כל המתפללים נאלצים להישאר בחוץ", הסביר טקלו, "שלא לדבר על כך שהצפיפות הנוראה לא מאפשרת לנו להקים עזרת נשים. בחורף קופאים שם מקור ואילו בקיץ אנחנו נחנקים מחוסר אוויר.