חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

נעצרה לוקה בנפשה שהשחיתה בית כנסת באוהיו

באחד מערבי סוף השבוע האחרון, הגיעה אישה לבית הכנסת היהודי באקרון שבאוהיו-ארצות הברית - והשחיתה את המקום. האישה ככל הנראה סובלת מלקות נפשית.

באמצעות גוש בטון בידה, ניפצה את הדלת החיצונית של בית הכנסת ואת שמשות חלונות בית הכנסת. בהמשך אף תלשה את דלת הסוכה שהוצבה במקום ויצרה סדק באחד מקירות בית הכנסת.

אין להם בושה: בית כנסת רפורמי ביזה ספר תורה באופן בוטה

ביזוי חמור של ספר תורה בבית כנסת שוויוני רפורמי בכפר יונה. במהלך שמחת התורה פרסו המבקרים במקום את ספר התורה לאורך כל בית הכנסת והשתמשו בו כמעין כיסוי, תוך נגיעה בקלף וביזוי הספר באופן כמעט חסר תקדים.

על פי עדויות שהגיעו ל'כיפה' במהלך שמחת התורה הוציאו בבית הכנסת הרפורמי את ספרי התורה, אך בניגוד למקובל בבתי כנסת רגילים, הם פרסו את הספר לאורך כל המקום ונתנו למבקרים לגעת בו ואף להתכסות בו.

בראיון ל'כיפה' זועם סגן השר לשירותי דת על הנעשה בבית הכנסת הרפורמי. “מדובר בביזוי קודש חמור ביותר. ספר התורה הוא דבר קדוש, לא משתמשים בו ככיסוי, כמחיצה וודאי שלא עושים איתו משחקים. אין שום מקום לדבר כזה. אין שום שימוש לספר תורה חוץ מלקריאה. מותר לרקוד איתו כשהוא סגור אבל לפתוח אותו ולבזות אותו? חד משמעית הדבר אסור וחמור ביותר שנעשה בו שימוש כזה".

קורסיקה: צלב קרס על בית כנסת

אל גל האנטישמיות ברחבי העולם מצטרף קורסיקה, האי הרביעי בגודלו בים התיכון, הנמצא בשליטת צרפת. בערב יום הכיפורים גילו המתפללים כי על קירות בית הכנסת 'בית מאיר' במקום, רוססו צלבי קרס.

המתפללים הזעיקו את גבאי בית הכנסת שנדהמו לגלות כי הם הצטרפו למתקפת האנטישמיות הפוקדת בעיקר את אירופה שהחריפה מאז מבצע "צוק איתן".

הגבאים הזעיקו את כוחות המשטרה שגבו עדויות מהמתפללים במטרה לנסות ולהתחקות אחרי האלמונים שריססו את הצלבים.

בית שמש: עצור אחד במאבק על פינוי בית כנסת

מאבק התחולל הערב (ה) ברמת בית שמש ג' בין כוחות המשטרה בגיבוי העירייה לתושבי השכונה, לאחר שהראשונים ניסו לפנות מנ"ד שהובא בכדי לשמש כבית הכנסת היחיד במקום

לדבריהם, בכל ימי ראש השנה התפללו באוהל רותח ללא מזגנים ובחום, והם אינם מסוגלים להתפלל כך גם ביום כיפור. התושבים התיישבו מתחת למנ"ד כדי למנוע את פינויו

התושבים מסבירים ל'בחדרי חרדים': "הקראוון שאמור להיות הפתרון היחידי וחלקית לבית הכנסת בכל השכונה החדשה והגדולה. כדי להגיע לשכונה רמה א' הסמוכה צריך ללכת כ-45 דקות הליכה. נכון להיום, על אף שקרוב ל-600 משפחות כבר התאכלסו בחצי השנה האחרונה, אין עדיין בית כנסת בשכונה שראוי לתפילה לציבור הרחב, אלא מספר מחסנים מאולתרים ואוהל ברזנט בחניה שהוקם ביוזמת תושבי השכונה החדשה.

תקציב 2015: אין בניית בתי כנסת ומקוואות

שר האוצר, יאיר לפיד, מתכוון לקצץ באופן נרחב בתקציב המשרדים לשנת 2015

הקיצוץ יעמוד על 3.7 מיליארד ש"ח כאשר מיליארד ש"ח יופחתו מתקציבי התחבורה, השיכון ומתקציב בנייה של בתי ספר, בתמורה להעברת מיליארד שקל מהכנסות הקרן הקיימת לישראל לאותן מטרות.

המענקים שיינתנו להתיישבות ביהודה ושומרון עקב החלטה על הקפאת בניה יופחתו ויופסק המימון לבניית בתי כנסת ומקוואות בשנתיים הקרובות.

ורגעים משמחים יותר

בשורה לחגים: "בתי הכנסת נגישים יותר"

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל, אחיה קאמרה, בישר כי בעקבות חקיקת הוועדה למען אוכלוסיות עם מוגבלות "בתי הכנסת נגישים יותר, ויש יכולת רבה יותר להכיל אוכלוסיות שמעולם לא הצליחו להגיע ולהתפלל".

מודיעין נחנך בית כנסת על שם הדר גולדין

שבועות אחרי שנהרג במבצע "צוק איתן", הוקם בית מדרש לעילוי נשמתו של סגן הדר גולדין הי"ד, שנחטף בזמן היתקלות עם מחבלים ברפיח והוכרז כחלל צה"ל. המקום נחנך בטקס מרגש בהשתתפות בני משפחתו של גולדין, מכריו וחבריו.

מי שהחליט להקים את בית המדרש הוא הרב איתמר חייקין, מנהל בבית החינוך אמי"ת בנים במודיעין, ומי שהיה למחנך של גולדין. בית המדרש הוקם בבניין בו למד הקצין ובמקום הקדוש נקרא 'עוז וענווה', המילים שהיו רקומות על רצועת הנשק של הדר.

חנוכת בית כנסת והכנסת ס"ת בקיבוץ 'חולית'

אמש, ביוזמת אירגון 'איילת השחר', יחד עם שכניו מיישובי חלוצה, הקים קיבוץ 'חולית' לראשונה בית כנסת והכניס אליו ספר תורה שנתרם על ידי תורמת בשם דבי. ח"כ מוטי יוגב: "תושבי חולית וכל תושבי יישובי קו העימות בעוטף עזה- החלוצים בחזית והשומרים הקבועים של כלל יישובי העורף".

קיבוץ 'חוֹלִית' הוא קיבוץ במועצה האזורית אשכול אשר הוקם בתחילה כהיאחזות נח"ל של תנועת הצופים בסיני ב-1977. לאחר פינוי סיני, הועתק הקיבוץ לגבול רצועת עזה.

שמו של הקיבוץ עלה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות מטחי המרגמות שספג במבצע 'צוק איתן'.

אמש (ראשון) ביוזמת אירגון 'איילת השחר', יחד עם שכניו מיישובי חלוצה, הקים לראשונה בית כנסת והכניס אליו ספר תורה שנתרם על ידי תורמת בשם דבי.

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), שהשתתף באירוע מסר ל'סרוגים': "מתוך הערכתי לתושבי חולית ולכל תושבי הגבול, באתי להשתתף עימם בשמחתם"

 

מעניין

לרגל בר המצווה לבנו: דן גרטלר קיבל עוגת ענק בצורת בית כנסת

לרגל חג שמחת תורה וכן לכבוד שמחת העלייה לתורה שתתקיים בשבת הקרובה בשל חגיגת בר המצווה לבנו של הנגיד ואיש העסקים החרדי דן גרטלר, שיגרו מתפללי ולומדי הכולל בבית הכנסת חיסדא (פא"י) ברחוב דסלר בבני ברק עוגת ענק ייחודית שהוכנה במיוחד לכבוד השמחה.

העוגה יצוקה כביכול בדמות תבנית בית הכנסת, כאשר ספר תורה מוצב במרכז מעל הבימה ועליו נכתב הפסוק: "לא ימושו מפיך ומפי זרעך וזרע זרעך מעתה ועד עולם". בחזית העוגה ניצב ארון הקודש המפואר עם סמלי האריות משני צידיו כשעל הפרוכת נכתב שמו של הנגיד רודף הצדקה וכן שם בית הכנסת.

מה דעתכם על תופעת בתי-הכנסת לצעירים? "דבר מבורך ביותר"

שיחת חג מיוחדת עם משפיע בישיבת תומכי תמימים המרכזית בלוד ורב בית-הכנסת לצעירים 'גבעת ליובאוויטש' בכפר חב"ד, הרב שמעון גופין. כיצד צריך לשמוח בחג הסוכות, כיצד להתכונן לשמחת תורה, והאם פעם היה יותר 'להט' אצל חסידים במבצע לולב?. וגם: כרב "ביכנ"ס לצעירים", האם תופעה של ריבוי בתי כנסת הוא דבר מבורך?

150,000 בתפילות בית הכנסת הפתוח

150,000 מתפללים ומתפללות. מספר מדהים, ללא ספק. מדהימה עוד יותר העובדה שהתפילות לא נערכו בבתי כנסת 'רגילים' אלא במקומות שונים שהפכו לבית כנסת לצורך העניין: מגרש ספורט, היכל תרבות, אפילו אוהלים שהוקמו ברחובות העיר - באישור ובתיאום עם הרשויות המקומיות.

מסע מצולם: בתי כנסת בני אלפיים שנה

זה שנבנה ונחרב שלוש פעמים, זה שחשף מתחתיו בית כנסת קדום עוד יותר, זה שהתגלו בו מוטיבים נוצריים - וזה ששרד מימי המקדש. הצטרפו לסיור השנתי בעשרת בתי הכנסת העתיקים והיפים בישראל, במסגרת התחרות הבינלאומית לצילום אתרי מורשת בעולם שעורכת "ויקיפדיה".

בין האדם למקום: 50 בתי כנסת שהוצתו בשואה שוחזרו מגפרורים

כשחנן ויסמן יצא לפנסיה הוא החל פרק חדש בחייו. ויסמן, שנפטר לפני כחמש שנים בגיל 89, היה ניצול שואה שנולד על גבול רוסיה-פולין. מאז שעלה לישראל, ב-1949, עם אשתו ובתם היחידה, גרו שלושתם בדירת שיכון קטנה בגבעתיים, והתפרנסו ממכבסה שפתח.  אחרי שהפסיק לעבוד הקדיש את עשרים השנים האחרונות לחייו, יום יום, למפעל הנצחה של ממש: הוא בנה מגפרורים וחלקי עץ אחרים מודלים מדויקים של בתי כנסת שנשרפו במלחמת העולם השנייה. על כל מודל עבד חודשים, ובסופו של דבר בנה קרוב ל-50 דגמים. כ-14 מהם תרם לבית עדות בניר גלים.

איך זה התחיל? נכדתו, אירית שניר כהן, מספרת שתמיד אהב אמנות ונהג ללקט פריטים כמו מסגרות עץ וחלקי זכוכית צבעונית, ותמיד השתמש בהם ויצר מהם במו ידיו. יום אחד הראה לו שכן דגם קטן של אוניה, עשוי מגפרורים. ויסמן החליט לנסות לעשות משהו דומה בעצמו, וכנושא בחר את בית הכנסת בעיירה ודוביצה (סמוך לעיר קראקוב שבפולין), שבה פגש את אשתו, עוד לפני שפרצה המלחמה.  משם המשיך ועבד בהתמדה מדי יום, מהבוקר עד הצהריים. הוא חקר, קרא, אסף תמונות של מושאי עבודתו ולפיהן בנה את הדגמים, פרט אחרי פרט. כולם מייצגים בתי כנסת שאינם עוד, מלבד אחד: הבית שבו נולדה בתו, בגרמניה. הוא אף שם במרפסת הדגם הזה תמונה של אשתו מחזיקה את התינוקת.

הנשיא ריבלין בסליחות עם מתפללי בית הכנסת

עשרת ימי התשובה כינסו אמש את הנשיא רובי ריבלין וקהל מתפללי בית הכנסת של בית הנשיא. יחד, באישון לילה, הם התקבצו יחד לאמירת סליחות, אותם הוביל החזן הצבאי. "כבוד גדול שהוא בא להתפלל איתנו", סיפר אחד המתפללים. האזינו

קדושה בלי לסבול: בתי כנסת ידידותיים למשתמש החילוני

תמיד רציתם ללכת לבית הכנסת ביום כיפור אבל לא ידעתם מתי התפילה או איפה מוצאים את הסידור? הנה כמה יוזמות שיעזרו לחילונים למצוא את עצמם בחג הקרוב. מתוך המהדורה