החודש שהיה בבתי הכנסת אלול תשעד

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

זעזוע מהצתת בית-כנסת בבריסל: "אל תחכו לרצח נוסף"

זעזוע כבד באירופה היהודית: אלמונים הציתו את בית-הכנסת בשכונת אנדרלכט שבבריסל, שם שימש בעבר כרב השליח הרב מנחם חדאד. על-פי הדיווח בתקשורת הבלגית, שלושה בני משפחה שהיו בבית-הכנסת נפגעו משאיפת עשן, וטופלו במצב קל
מהדיווחים עולה כי הנפגעים, אישה ושני ילדיה, הם בני משפחתו של אב הבית האחראי על בית-הכנסת. באותו לילה האיש לא נכח עמם במקום. עם פרוץ השריפה התקשרו למכבי האש, ואלה השתלטו על הדליקה במהרה
ברוך השם שאין נזק למבנה או על פגיעה בספרי הקודש.

עוד על ההצתה בבריסל:

הצתת בית הכנסת בבריסל "אינה מתקפת טרור"

מחקירה ראשונית, אנחנו מסיקים כי בית הכנסת הוצת באופן מכוון", אמר דובר התובע בבריסל לסוכנות הידיעות רויטרס, אך סייג כי "בשלב הנוכחי של החקירה, אין לנו כל סיבה להאמין שזוהי מתקפת טרור"

בריסל: ההצתה - פעם שניה באותו בית כנסת

ראש המחלקה לפעילות בישראל ולמאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, מספר בשיחה עם ערוץ 7 על אירוע ההצתה בבריסל לפנות בוקר.

"מדובר על אירוע של הצתה שקרה בחמש וחצי לפנות בוקר בבריסל בבית כנסת אנדרלנד ליד תחנת הרכבת. שלושת הנפגעים משאיפת עשן הם הגבאי ובני משפחתו שגרים בקומה מעל", אומר חגואל.

לדבריו, "בית הכנסת הזה הוצת ב-2010 על ידי בקבוקי מולוטוב ושלשום פתחו מחדש את המוזיאון היהודי בבריסל, אשר נסגר בעקבות הפיגוע לפני שלושה חודשים. אנחנו מאמינים שיש קשר בין הדברים".

לקהילת יש"י נשרף בית הכנסת

סערה בקהילת יש"י בעיר נתניה. אמש (ב') עלה באש אולם הספורט של בית הספר 'מורשת זבולון' בעיר, בו מתפללים חברי קהילת יש"י בימי חול, בשבתות ובחגים.

קהילת יש"י (יחד שבטי ישראל) קיימת מזה שנתיים. זו קהילה קטנה של משפחות המנהלת מניין משותף לבני כל העדות בשיתוף עם ארגון 'צהר', כך שגם ציבור שאינו שומר תורה ומצוות יכול להשתתף בתפילות החגים והימים הנוראים. מאחר וטרם הוקצה לקהילה מבנה קבוע לתפילה הם עושים שימוש במבנה אולם הספורט השייך לבית הספר הנמצא בשכונת משה"ב.

איגוד בתי הכנסת העולמי: בנט, גבאי בית הכנסת אינו מוסד אנרכוניסטי

בשבוע שעבר, בראיון ל'כיפה' אמר יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט בין היתר כי "אני לא רוצה שיחזירו אותנו לימי מש"ק הדת. מתנגדי החוקה מבקשים להחזיר אותנו להיות גבאי בית כנסת", ומתברר כי יש מי שנעלבו מהמשפט האחרון, ולא מדובר במתנגדי החוקה אלא דווקא בגבאים.

באיגוד בתי הכנסת העולמי מספרים על עשרות פניות מגבאים שנעלבו מהדברים, וזועמים על העלבת תפקיד גבאי בית כנסת. "אינני נכנס לפולמוס הפנים מפלגתי של מפלגת הבית היהודי, אין זה תפקידי, ובטח לא תפקידו של 'איגוד בתי הכנסת' הפונה לכלל הקהלים בישראל. אני כן מבקש להביע התנגדות עזה לשימוש בביטוי האומלל המשתמש ב'גבאי בתי הכנסת' כסימבול לתפקיד פרימיטיבי, מרוכז בעצמו, מיושן, וחסר מעוף", נכתב באתר האינטרנט של איגוד בתי הכנסת העולמי.

 משמח ומעניין

ביוזמת בית חב"ד: נחנך בית כנסת בקניון 'עיר ימים'

באירוע מרגש ובנוכחות קהל רב, נחנך השבוע בית הכנסת 'הדר אורון' בקניון עיר ימים, לזכר חיילי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול הי"ד, שנהרגו במבצע 'צוק איתן', וגופותיהם עדיין לא הגיעו באופן מלא לקבר ישראל.

הקמת בית הכנסת באה ביוזמת השליח בשכונות עיר ימים ורמת פולג הרב שניאור ברוד, בשיתוף פעולה עם הנהלת הקניון.

הכיסאות שסודרו ברחבה, התמלאו במהרה בקהל רב שגדש את המקום, ובהם בני משפחתו של אורון שאול הי"ד, חברי מועצת העיר, אישי ציבור, ידידים ובני משפחה.

מגדל: בית כנסת על-שם איל יפרח

הנהלת מגדל ובעל השליטה, שלמה אליהו, הכניסו (יום ג', 16.9.14) ספר תורה ראשון לבית הכנסת של החברה, הנמצא בתוך בנייני ההנהלה המרכזית בפתח תקוה. מגדל רכשה לפני כשלושה חדשים ספר תורה ספרדי מהודר; בעיצומן של ההכנות לטקס ההכנסה, נרצחו שלשת הנערים. שלמה אליהו החליט להקדיש את הספר ואת בית הכנסת לזכרו של איל, שאמו איריס היא עובדת החברה, ושלט מתאים נקבע באולם התפילה.

נשר: בתי הכנסת ערוכים לראש השנה וליום כיפור

נשר ערוכה ומוכנה לחגי תשרי ולימים הנוראים. יותר מ-20 בתי כנסת פזורים ברחבי העיר והם צפויים לקלוט את המוני המתפללים שיפקדו אותם בראש השנה וביום כיפור, כך מסר השבוע ראש העיר אבי בינמו.

לאחרונה נחנך בנשר בית כנסת חדש, אור לעובדים, שהוקם בבית העובד של חברת החשמל ומצטרף ל-21 בתי הכנסת הוותיקים בעיר. בינמו ציין כי עיריית נשר מתכננת להקים בתי כנסת נוספים במהלך 2016-2015 בגבעת נשר וברחוב החרוב, סמוך לשכונה החדשה ההולכת ונבנית. בתוך כך, ציין בינמו כי העירייה ממשיכה להשקיע בבתי הכנסת הקיימים ובמסגרת תוכניתה להנגשת כלל מוסדות הציבור בעיר היא פועלת גם להנגשת בתי הכנסת עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.