החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

נווה יעקב: מאות בעצרת מחאה נגד הריסת בית כנסת

בית מקדש מועט: הגיעו אמש (חמישי) לשכונת נווה יעקב למחות על כוונת עיריית ירושלים להרוס את בית הכנסת המרכזי 'אבא אחי מאיר' בשכונה, בית כנסת מרכזי של הציבור הליטאי באזור.

צוותים של עיריית ירושלים הגיעו אמש לשכונת נווה יעקב בכדי להרוס בית כנסת מרכזי בשכונה בטענה כי למקום יש צו הריסה וכי אין לא אישור מהעירייה, בתוך דקות יצאו כרוזים שקראו לתושבים להגיע להפגנה ומחאה נגד הריסת בית הכנסת.

בעצרת השתתפו רבניה המרכזיים של נווה יעקב הגאון הרב רפאל צבי וובר והגאון הרב ישראל יצחק זילברמן. 

 

החורבן האישי: בתשעה באב פונה בית כנסת חב"ד בהוליווד

היום העצוב ביותר בלוח השנה היה עגום במיוחד עבור התושבים היהודים בהוליווד, פלורידה: ביום שלישי בבוקר, לאחר אמירת ה"קינות" החלו מתפללי בית הכנסת בראשות השליח הרב יוסף קארף, לארוז את תכולת בית הכנסת: סידורים, רהיטים וחפצים, לאחר שבית חב"ד לא הצליח לגייס 485,000$ שנדרש לשלם לבנק.


בית הכנסת הוקם על ידי הרב קארף ורעייתו אלישבע הפועלים במקום מזה 24 שנה. הם פתחו את המרכז לשמש כמגדלור של תורה, ומקום מפגש חברתי ליהודי הקהילה.

 

גרמניה: בקבוק תבערה נזרק על בית כנסת

הלילה זה קרה בגרמניה: בקבוקי תבערה הושלכו לעבר בית הכנסת בעיר וופרטל שבמערב גרמניה. איש לא נפגע ולא נגרם נזק למקום. 
המשטרה ומכבי האש הוזעקו לזירת האירוע על ידי שכנה שהבחינה בעשן המיתמר סמוך לבית הכנסת. המשטרה עצרה חשוד בן 18 ממוצא מוסלמי, והיא מנהלת מרדף אחר שני חשודים נוספים.

 

למה לא מתייחסים להצתות בתי הכנסת בישראל?

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה הצהריים (שלישי) בהצעתם לסדר של חברי הכנסת אברהם מיכאלי (ש"ס) ויעקב ליצמן (יהדות התורה), שעסקה בתופעה לכאורה של שריפת בתי כנסת. במהלך הדיון שמעה הוועדה דיווחים על שריפת בתי כנסת בתחנת הדלק דור אלון שבכביש 6 ובפתח תקווה.

 

חברי הכנסת שנכחו בדיון אמרו פה אחד כי "מדובר בתופעה חמורה ביותר שאינה מקבלת כלל הד תקשורתי ולמעשה הציבור אינו מתייחס אליה כלל". רפ"ק ירון בנימין דיווח לחברי הכנסת שהיו כ- 13 הצתות של בתי כנסת בהשוואה לשבעה מקרים של הצתות על רקע תופעת "תג מחיר".

 

'יום ליום': לאן נעלמו תקציבי המיגון של בתי הכנסת?

ביטאון ש"ס נגד סגן השר מהבית יהודי: עיתון 'יום ליום' מפרסם כתבת תחקיר העוקבת אחר ישום דבריו של סגן השר לענייני דתות אלי בן דהן בנוגע למיגון בתי כנסת. 


כזכור, לפני מספר שבועות במהלך מבצע 'צוק איתן' נפל רסיס על בית כנסת בתל אביב. בן דהן מיהר לפרסם כי המשרד לשירותי דת יממן מיגוניות לבתי כנסת בקו האש, כאשר בשלב ראשון יתוקצבו מיגוניות לבתי כנסת בישובי עוטף עזה ושדרות.

עניין, ורגעים שמחים

נערכים לסיבוב הבא: בתי כנסת דורשים מיגון מרקטות

175 בתי כנסת פנו בשבועות האחרונים אל המשרד לשירותי דת, זאת בבקשה לקבל תקציב למיגון מפני ירי רקטות. הפניות הרבות למשרד התקבלו במהלך מבצע ”צוק איתן“, אז נחשף סגן השר, הרב אלי בן דהן, לתמונה העגומה לפיה רוב בתי הכנסת אינם ממוגנים מפני הטילים, באופן שלא מאפשר למתפללים להתפלל במהלך הלחימה.

 

כמות הפניות הגדולה נעשתה לאחר שהנושא לא טופל בכל המלחמות האחרונות בזמן עמוד ענן ועופרת יצוקה. הרב בן דהן ביקש מאנשי משרדו לרכז את הפניות ולנסות לאתר מקורות תקציביים חלופיים על מנת למגן את בתי הכנסת. במקביל אף פנה סגן השר למשרד האוצר וביקש מהם לסייע באמצעות תקציב מיוחד.

 

לאחר ההצתה: בית כנסת חדש בכביש 6

כחודשיים אחרי הצתת קרוואן בית הכנסת של חב"ד שנמצא על יד תחנת הדלק בכביש 6 - סמוך לבאקה אל-גרבייה, הציבו היום (שני) הגבאים מבנה קבע במקום וכבר החלו במקום מנייני תפילות של נהגים שחלפו בכביש המהיר.

 

שליח חב"ד במקום, פרסם הודעה שפורסמה באתר "חב"דCOL", ובה כתב: "בשעה טובה ובשמחה, הגיע מבנה חדש ומרווח לבית חב''ד כביש 6, בתחנת הדלק לכיוון צפון. המבנה הקודם נשרף לפני מספר חודשים על ידי פורעים ערבים. המבנה ממוזג ומרווח ופעיל רבות בין העוברי דרכים. תעדכנו את החברים, שיוכלו להיכנס, להתפלל, להניח תפילין, לשתות כוס קפה או ללמוד איזו שיחה של הרבי".

 

תושב שדרות ל"כיכר השבת": "היו מעט אנשים בבתי הכנסת בשבת"

תושבי העיר מספרים כי הם חוששים לצאת מבתיהם וחשים חסרי ביטחון משום שלדבריהם, הפסקות האש הם אלו שגרמו לארגון הטרור חמאס לא לחשוש לירות רקטות לעבר ערי הדרום ומהמרכז. בשבת האחרונה, כך הם מספרים, פחות מתפללים הגיעו לבתי-הכנסת.

 

בין אותם תושבים היה יצחק כהן שיצא מביתו בשעות הבוקר המוקדמות של יום שבת, והיה בין מעט המתפללים בבית-הכנסת. "למרות שאשתי חששה שאני יצא מהבית לבית-הכנסת, יצאתי. חשבתי שאולי אנשים עדיין יחשבו שיש הפסקת אש וירי הרקטות לא משמעותי ורציני בשביל שלא נצא מהבית, אבל הופתעתי לראות שהם פשוט לא הגיעו. היו מעט אנשים", הוא מספר.

 

פרצו ל-22 בתי כנסת וכוללים - ונעצרו

הפרשייה החלה במשרד הנוער ביום 27.7.14 לאחר שאחד החשודים זומן לתשאול במשרד עקב מעורבות באירוע של גניבה מחנות. 
במהלך החקירה אינטנסיבית שהתנהלה במשרד עלה שמו של חשוד נוסף ועלה כי השניים ביצעו 14 התפרצויות לבתי כנסת שונים ברחבי העיר רחובות ועקרון במהלך ה4 חודשים האחרונים אשר במהלכם גנבו מבתי הכנסת סכומי כסף רבים (אלפי שקלים) וכן אלכוהול ופלאפונים.

 

בבתי הכנסת יתפללו השבת על סיום המלחמה

רבני "צהר" קראו לציבור לשאת תפילה הודיה בשבת הקרובה, בכל בתי הכנסת בישראל, זאת לרגל סיום מבצע "צוק איתן". התפילה שחיבר הרב דוד סתיו, יו"ר הארגון, כוללת תפילה הודיה לשלום חיילי צה"ל ותושבי הדרום, תפילה לשלום הפצועים וברכת הגומל וכן קריאת פרקי תהילים. מאות בתי כנסת כבר הודיעו כי יאמצו את נוסח התפילה.

ב"צהר" ביקשו מבתי הכנסת לשאת את התפילה בתפילת שחרית של שבת. בפנייתו לרבני הקהילות ביקש הרב סתיו לשאת את התפילה בפתיחת ארון הקודש, קודם קריאת התורה.