הפגנות בפריס סביב בתי הכנסת

כ- 7000 מפגינים התעמתו בשבועות האחרונים עם המשטרה בפריז, במהלך עצרת מחאה פרו-פלסטינית שהתקהלה ליד כיכר הבסטיליה. המשטרה פיזרה את המפגינים בגז מדמיע.

לפי המדווח בעיתון 'לה מונד' הצרפתי, המפגינים צעדו במה שמכונה על ידי המשטרה 'התארגנות ספונטנית' במשך שעות ברובע 11, ונשאו דגלי אש"ף. המפגינים כינו את ישראל בשמות 'רוצחים' ו'קרימינליים' ונשאו דגל ענק עליו נכתב: "לעצור את הטבח בפלסטין".

גם נשיא צרפת הולנד הואשם כשותף לפשע, בשל אי הסתייגותו הפומבית ממעשיה של ישראל. בין המפגינים נראו נשים רבות והמפגינים עטו על עצמם את הכפיה כאות הזדהות.

במהלך ההשתלטות על המפגינים, שוטרים חסמו את הכניסה לבית הכנסת הסמוך, כדי להגן על המתפללים, בהם רבנים בכירים ששהו במקום. הקבוצות התגודדו מול המבנה, ולפי הדיווחים כמאה וחמישים איש מצאו עצמם נצורים בתוך מבנה בית הכנסת, בהמתנה שהמשטרה שתתיר להם לצאת מן המקום. לא דווח על נפגעים.

הצעירים המוסלמים לא התעמתו רק עם השוטרים, אלא גם עם צעירים יהודים השייכים לתנועה 'הליגה להגנה יהודית'. הצעירים היהודים קראו לחבריהם להגיע אל בית הכנסת בו היו נצורים הרבנים כדי לחלץ אותם משם.

אחד מבכירי הקהילה בפריס אומר ל'מעט בית מקדש': "מדובר בשני בתי כנסת כנגדם כוונה ההפגנה: לה טורנל בראשות הרב מרציאנו, ולה רוקט. איש התחזוקה שלנו התקשר אלי וסיפר שנזרקו בקבוקי תבערה על המקום"

 

אתם חשים בפחד היום?

"יש ללא ספק התגברות של הפחד. לא האמנתי שנגיע למצב שבית כנסת כל כך מרכזי כמו לה טורנל יותקף, שהמפגינים ירשו לעצמם להגיע לכך".

 

יש לכם שמירה בבית הכנסת?

"יש לנו שמירה כל השנה. לאו דווקא בימים אלו. המוסדות היהודים נחשבים יעד לטרור ועל כל פתח בבית הכנסת הגדול יש ביקתה קטנה עם שוטר חמוש 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. כעת ללא ספק תתוגבר השמירה וגם מכוניות משטרה יפטרלו באזור".

מוקדם יותר נערכה בפריז הפגנה שמנתה כמאה אנשים בלבד. המפגינים עמדו מול משרד החוץ הצרפתי והניפו דגלי אש"ף.

הפגנה נוספת בפריז נערכה בסוף השבוע, מול מגדל אייפל. המפגינים טענו כי ישראל מענישה את האוכלוסיה האזרחית בעזה ללא הבחנה. "אנו מצטערים על האירועים האלה, זו תגובה לרצח שלושה ישראלים, ישראל מענישה את כל העם הפלסטיני על הרצח הזה, ענישה קולקטיבית", אמרה לחדשות 2 ניקול בוקסל, שלקחה חלק בהפגנות.

ההפגנות בפריס לא מפסיקות. המפגינים התקהלו סביב בתי הכנסת ושרפו מכוניות ובתי עסק של יהודים. בעקבות ההפגנות הודיע שר הפנים של צרפת כי הוא אוסר על קיומן, אלא שדבריו נפלו על אזניים ערלות.