החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

מפגינים מוסלמים שוב תקפו בית כנסת בפריז

שוב הותקף בית כנסת בצרפת: האירוע התרחש אתמול בסרסל, פרבר בפריז שבו מתגוררת קהילה יהודית, במהלך הפגנה של מוסלמים נגד הלחימה של ישראל בעזה. כמה מהמפגינים השליכו בקבוק תבערה לעבר בית הכנסת וגרמו לנזק קל למבנה.

ההפגנה התקיימה סמוך לתחנת ה"מטרו" באזור, במהלכה פרצו מהומות והתנגשויות עם כוחות המשטרה והמפגינים הציתו שתי מכוניות שעמדו בסמוך וגרמו לנזק למכוניות נוספות. ההפגנה נערכה חרף האיסור שהוטל בשבוע שעבר על ידי שר הפנים הצרפתי, ברנאר קזנובה, לפיו אין לקיים הפגנות נגד ישראל בעקבות הפגיעה בשני בתי כנסת במרכז פריז.  אתרי העיתונים "לה פיגרו"  ו"נובל אובסרבטר" טענו שהמפגינים שהשליכו את בקבוק התבערה לא היו חלק מההפגנה הגדולה משום שמארגניה הזהירו את משתתפיה לא לנקוט בפעולות אלימות. כוחות המשטרה ירו כדורי גז לעבר המפגינים ודאגו לחסום מראש את הגישה לבית כנסת אחר שעליו הגנו גם כ-30 יהודים שהניפו דגל ישראל 

 

בית-כנסת במעלה אדומים חולל וממנו נגנבה כספת

מתפללי בית-הכנסת ברחוב הערבה במעלה אדומים, שהגיעו להתפלל תפילת שחרית, הופתעו הבוקר (שלישי) לגלות כי בית-הכנסת חולל על-ידי אלמונים, בשעה שפרצו למבנה הקדוש, והצליחו לגנוב ממנו כספת שמכילה סכום כסף גדול.

לפי המתפללים, במהלך ההתפרצות נגרם נזק לרכוש. הערכה היא כי הנזק לרכוש לא נגרם כתוצאה ממעשי וונדליזם מכוונים אלא אלו נגרמו כתוצאה מהחיפושים אחר הכספת אותה הם רצו לגנוב.

במשטרת מחוז יהודה ושומרון אומרים הבוקר כי "החקירה נפתחה בתחנת המשטרה במעלה אדומים".

 

הפגנה בפריז הפכה למצור על בית כנסת; "בנס לא היו הרוגים"

הרובע ה-11 בפריז, בירת צרפת, היה נראה אמש (ראשון) כשדה קרב, לאחר שאלפי בני אדם פרו-פלסטינים הפגינו כנגד מבצע 'צוק איתן' ברצועת עזה.

במהלך העימותים בינם לבין רשויות החוק, מאה וחמישים יהודים נכלאו במשך שעות בבית-הכנסת המקומי. באירוע נפצעו מספר מתפללים ממכות במוטות ברזל ומיידוי אבנים.

המתפללים נאלצו להיכנס אל בית-הכנסת לאחר שהמפגינים בכיכר הבסטיליה, החלו לנהוג באלימות כלפי תומכי מדינת ישראל שהתנגדו לקיום ההפגנה. לפי עדויות המתפללים, המפגינים ברובם ממוצא ערבי, תקפו אותם.

 

בית כנסת נפגע בת"א: "המנקה יצאה וניצלה".

הבוקר נורו שוב רקטות ארוכות טווח לגוש דן, וברחובות תל אביב נפלו רסיסים רבים. אזעקות נשמעו סמוך לשעה 10:45 בגוש דן, בשרון ובשפלה. אזעקה נשמעה גם בנמל התעופה בן גוריון וההמראות והנחיתות הופסקו למשך 9 דקות. ארגון חמאס הודיע לאחר הירי: "לראשונה טיווחנו את נתב"ג בארבע רקטות M75".

באותו מטח מערכת כיפת ברזל יירטה שלוש רקטות שנורו מרצועת עזה. שברי רקטות נפלו ברחבי תל אביב ובית כנסת בעיר שהיה סגור באותה העת לשיפוצים נפגע מרסיסים. מיכאל ביטון, גבאי בית הכנסת, סיפר כי השיפוצים במקום בדיוק הסתיימו: "הייתה פה מנקה בבוקר בדיוק בשעה שבה זה היה אמור להיות. היא התחילה לנקות, שמעה את האזעקה ויצאה. איך שהיא יצאה, הטיל נפל ולמזלנו היא ניצלה מהפגיעה הזאת".

 

ירושלמי עקץ 15 גבאי בית כנסת בנחלאות

עוקץ בתי כנסת, בסכום כולל שנאמד בעשרות אלפי שקלים - כך מתארים גבאי מוסדות הדת בנחלאות את מה שהתרחש לאחרונה בשכונה. האחראי למעשים הוא תושב ירושלים שהתחזה לנזקק והצליח כך להוציא מכ־15 גבאים הלוואות בסכומים העומדים על מאות שקלים, שאותם לא טרח להחזיר. לאחרונה זיהה אותו אחד הגבאים במועדון קלפים והוא הודה, "עקצתי הרבה אנשים ואני מתחרט על מעשיי".

 

ערבים חיללו בית-כנסת ביפו; "אסור לעבור בשתיקה"

בית-כנסת חולל בידי ערבים: עם צאת השבת, עשרות צעירים ערבים הגיעו אל בית-כנסת "רבי מאיר בעל הנס" ביפו, ויידו אבנים לעברו.

באירוע לא היו נפגעים אך נגרם נזק למקום. עד עתה אין עצורים בחשד למעשה. המתפללים אומרים כי הם חוששים להתפלל במקום.

אחד השכנים שביקש לשמור על אלמוניותו בשל הפחד מנקמת השכנים הערבים אמר כי העניין אינו הנזק שחולל אלא העובדה שאותם בני מיעוטים מעזים לפגוע בבית כנסת: "אסור לנו לעבור על זה בשתיקה במדינה יהודית".

 

גרפיטי על בית כנסת בבית שמש: "מיסיון חב"ד"

מתפללי בית-הכנסת 'דבר אברהם' ברמת בית שמש ב', הופתעו הבוקר (שני) לגלות כי הם נמצאים בלב ליבו של מאבק נגד חסידות חב"ד בעיר. על הדלת הראשית של בית-הכנסת רוססה הכתובת: "מיסיון חב"ד החוצה".

הגרפיטי רוסס כלל-הנראה דווקא היום, זאת לאור העובדה שבחסידות חב"ד מציינים מחר עשרים שנה לפטירת הרבי מחב"ד.

הרב שמעון וולס, גבאי בית-הכנסת, מספר הבוקר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "הבוקר כשבאו אנשים ללמוד לפני התפילה, הם התקשרו אלי שהם לא יכולים להיכנס".

 

מעניין

בית הכנסת החדש בבית שאן: לזכר החטוף מברזיל

בית כנסת חדש נולד השבוע בעיר בית שאן ומקווה משופץ  בעיר חיפה עבור צרכני שירותי הדת במדינת ישראל, שנאלצו להסתפק עד כה בפתרונות ארעיים בצריכת שירותי הדת. שיתוף הפעולה של סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן והאחים הנדיבים אדולף וג'ק פיצ'וטו מברזיל, מהווה נדבך חשוב בתנופת בניית מוסדות הדת בישראל מאז כניסתו של בן דהן לתפקידו

בית הכנסת 'זכור לאברהם'  שנחנך השבוע באירוע מרשים ומרגש נקרא על שם בנו של פיצ'וטו, שנרצח בברזיל לאחר שנחטף במטרה לקבל כופר מההורים העשירים. באירוע השתתפו מאות תושבי העיר שקיבלו את שמונת ספרי התורה בריקודים וחגיגות וסיימו את התפילות בארוחת ערב חגיגית בבניין בית הכנסת.

 

בתי כנסת בת"א: נקדים שבת לזכר הנרצחים

מקדשים את השבת וזוכרים את הנרצחים: בתי כנסת בתל אביב נטלו על עצמם יוזמה לקבל את השבת מוקדם יותר לעילוי נשמתם של הנרצחים נפתלי פרנקל, אייל יפרח וגלעד שעאר הי"ד.

כזכור, עם היוודע דבר החטיפה, קרא הרב שטיינמן לציבור הרחב לקבל שבת מוקדם ולהקדים לבוא לבתי הכנסת בשבת הקרובה ובזמן שנותר בין מנחה לקבלת שבת, לקבוע שיעור מיוחד לזכות והצלת הנערים החטופים. גם הרב חיים קניבסקי והרב חיים דרוקמן הצטרפו לקריאתו של הרב שטיינמן.

בתל אביב, כאמור, החליטו לקחת את היוזמה צעד אחד קדימה ולהחיל את יוזמת ההקדמה באופן קבוע ועילוי נשמתם של הנערים בדמות שיעורי תורה וכדומה.

 

ירושלים: בקשה לנושא נשק בכל בית כנסת

בכרוז שהוציאו במינהל רמת שלמה הם טוענים כי התבקשו על ידי המשטרה לנקוט שורת צעדים בגלל המתח בין מזרח למערב העיר. וגם: למנוע ריכוז של הרבה ילדים במקום אחד.

 

בשעה זו [ח תמוז]: חנוכת בית-כנסת "גבעת ליובאוויטש"
בגבעת ליובאוויטש שבכפר-חב"ד מתקיימת בשעה זו חנוכת בית-כנסת שישמש את התושבים. אורח המעמד הוא חבר-הכנסת הרב מנחם-אליעזר מוזס (יהדות התורה), שנשא דברי ברכה.

 

צהר לרבנים: לתלות דגלים על בתי הכנסת

במכתב ששלחו הרב דוד סתיו והרב רפי פוירשטיין למאות רבני צהר הם קראו לרבנים לתלות דגלים על בתי הכנסת.

 

הרב בן דהן: נפעל למיגון בתי כנסת

"אני מקווה שהאוצר יבין שמיגון מבני הדת הוא בעדיפות עליונה ויתקצב את המטרה הזו בהתאם".

 

אשדוד: לא יתקיימו תפילות בבתי הכנסת הלא ממגונים

מאז שעות הבוקר המוקדמות עם ירי הרקטה לעבר תחנת דלק באשדוד, גובר החשש בקרב התושבים. לקראת השבת מתקיימות ישיבות קדחתניות בקרב גורמי הביטחון והעירייה, שם מתקבלות הכרעות שונות. בסיומה של הישיבה האחרונה התקבלה החלטה משמעותית עבור שומרי המצוות.

ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, הורה לגבאי בתי-הכנסת ברחבי העיר שאינם ממגונים, שלא לקיים במקום תפילות. בהודעה שפרסם כתב לסרי: "השבת לא תתקיימנה תפילות בבתי כנסת שאין בהם מיגון. הגבאים יודעים זאת. לכן, כל אדם הרוצה להתפלל, יבחר בית כנסת שיש בו מיגון ושנמצא במרחק של 45 שניות הגעה".