החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

וירג'יניה: הרס בית הכנסת - פשע שנאה

חוקרי המשטרה בוירג'יניה, הגיעו לאחרונה למסקנה כי התקרית שהתרחשה בסוף חודש מרץ האחרון במהלכה יודו אבנים לעבר חלונות בית הכנסת המקומי "אוהב שלום" - היא פשע שנאה

ג'ניפר לי, חוקרת במחלקת פשעי השנאה במשטרת לוס אנג'לס, אמרה לכלי תקשורת מקומיים כי המסקנה התקבלה אצל החוקרים בעקבות העובדה שהאבנים שיודו לעבר בית הכנסת הושלכו ככה"נ במכוון לעבר חלונות שהכילו סמלים יהודיים

לפי הדיווחים בזמן האירוע, חלונות עם סמלים יהודיים בהם מגן דוד, מנורת בית המקדש והתורה - נפגעו מהאבנים, בעוד שלושה חלונות אחרים של בית הכנסת - לא נפגעו.

 

אישום: ערבים השליכו בקבוקי תבערה על בית כנסת

צעירים ערבים מעיסאוויה מואשמים כי במקרים רבים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ומבנים של יהודים באזור הר הצופים והגבעה הצרפתית בירושלים. בין השאר השליכו בקבוקי תבערה לעבר הולכי רגל, לעבר בית כנסת ולעבר המתנ"ס השכונתי.

התקפות הערבים על תושבי שכונת הגבעה הצרפתית בירושלים הפכו תכופות יותר ויותר. החל מחיכוחים בלתי פוסקים והטרדות בגני השעשועים וכלה בהשלכת בקבוקי תבערה על בתים.

היום פורסם כי כנגד ארבעה צעירים ערבים מעיסאוויה הוגש כתב אישום בגין שורת אירועי השלכת בקבוקי תבערה על כלי רכב ומבנים בשכונה, כמו גם תקיפת הולכי רגל בבקבוקי תבערה בהר הצופים.

באחד האירועים השליכו הארבעה בקבוקי תבערה על בית הכנסת 'שער רחמים ושמחה' וגרמו לו נזק.

 

תחנת דלק במקום בית הכנסת המפואר

ערוץ 7 ליווה את יו"ר ממעמקים, ג'וני דניאלס, ישראלי ממוצא בריטי, דור רביעי לניצולי שואה, למקום בו נספתה משפחתו - העיירה דובז׳ין שבמרכז פולין.

במהלך הביקור לא נמצא שום איזכור או מצבה אשר תנציח את הקהילה היהודית שחיה כאן, במקום בית הכנסת מפואר של הקהילה היהודית עומדת שם היום תחנת דלק.

דניאלס מסכם ואומר: "אחרי כל כך הרבה דורות זה הניצחון המשפחתי שלנו. אני עומד כאן היום בעיירה דובזיין' וזוכר אותם כי כאן אין זכר ליהודים. אין ספק שאני אחזור לכאן על מנת לקדם מצבה שתנציח את הקהילה ואת משפחתי, כל עוד בעולם יזכרו את השואה לא תקרה עוד שואה לעם היהודי".

 

אנטישמיות באוקראינה: אלמוני הצית בית כנסת

במצלמות האבטחה נקלט כיצד אנטישמי הגיע בליל שבת בשעה 2:08 בלילה וניסה להצית את בית הכנסת. בהתחלה רואים כיצד הוא ניגש ומצית את דלת הכניסה הראשית של בית הכנסת, שהתחילה לעלות בלהבות ומיד לאחר מכן זרק שני בקבוקי תבערה לתוך אחד מחלונות בית הכנסת שהתחיל לבעור.

בנס גדול הבקבוק לא חדר פנימה לתוך אולם בית הכנסת עצמו. במשך דקות הכל בער ולאחר זמן קצר עצר רכב שחלף, ונהג הרכב יצא עם מטף כיבוי ובזריזות וביעילות עלה בידו לכבות במהירות את האש. לא היו נפגעים בנפש ונגרם אך נזק קל למבנה.

 

אלעד: בן 10 נפל מגג בית כנסת ונפצע קשה

ילד כבן 10 נפצע במהלך השבת באורח קשה לאחר שנפל מגובה מגג בית כנסת ברחוב שמעון הצדיק בעיר אלעד. צוותי רפואה שהוזעקו למקום העניקו לו טיפול ראשוני, כשלאחר מכן הוא פונה לבית החולים שניידר כשמצבו מוגדר קשה.

עם צאת השבת, סיפר משה סעדון, איש איחוד הצלה: "עוברי אורח סיפרו לחובשים כי הילד ששיחק עם חבריו על גג של קראוון המשמש לבית כנסת נפל מגובה".

"הילד נחבל קשות בראשו ולאחר טיפול רפואי ראשוני שהענקנו לו בזירה הוא פונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים כשמצבו מוגדר קשה, נסיבות האירוע נבדקות".

 

"בית הכנסת נהרס ביום שתוכנן להפעילו"

בני ברק: בעליו של בית הכנסת ברחוב הרצוג התלונן במשטרה: העירייה הרסה את המבנה ללא צו הריסה ביום שבו המקום היה אמור להתחיל לפעול. העירייה: לא היה מדובר בבית כנסת, אלא במבנה נטוש שהחלה בו בנייה לא חוקית

 

בית הכנסת של הרב קוק בסכנת התמוטטות

מתחם הרב קוק "שערי תורה" בנוה צדק נמצא בסכנת התמוטטות, זאת לאחר שבימים האחרונים נפלה התקרה במקום, כך מספרת יפעת אביצדק מהוועד להצלת בתי הכנסת בנוה צדק שבתל אביב לערוץ 7.

לדבריה למרות ההחלטה של עיריית תל אביב בהסכמה עם היזם שרכש את המתחם, לשמר את המבנים ההיסטוריים, בפועל תכנית השימור טרם יצאה לדרך.

"אלו בהחלט חדשות עצובות, מאז שהמתחם ב-2007 נמכר לידיים פרטיות הגענו להסכמות עם כל הגורמים שהמתחם שבו פעל הרב קוק וממנו יצא בתחילת המאה עם בשורת התורה והעבודה ישומר. בפועל יש שם כיום התמוטטות רצינית", מספרת אביצדק.

 

רגעים משמחים יותר

נס: רקטת קסאם נפלה ליד בית כנסת עמוס, אין נפגעים

במהלך חג שביעי של פסח, נורו לפחות שש רקטות קסאם לעבר ישראל. אחת מהן נפלה סמוך לבית כנסת בשדרות שהיה גדוש באותה שעה במתפללים. בנס, אף אדם לא נפגע. במהלך החג, חיל האוויר הישראלי תקף מספר יעדים ברצועת עזה. מצה"ל נמסר כי זוהו פגיעות מדוייקות במטרות.

 

מעניין

הגבאי: "יש לפטור את בית הכנסת מתשלומי מים"

גבאי בית הכנסת בחדרה ערכו לאחרונה כנס ובו קראו לפטור אותם מתשלומי מים, בטענה כי מדובר במוסד רוחני ותרבותי, בדיוק כמו מתנ"סים שפטורים מתשלום. הגבאי שלום כהן: "אין צדק. אנו משלמים אלפי שקלים רק על נטילת ידיים, אנחנו לא מתקלחים בבית הכנסת הרי". העירייה: "הנושא בבדיקה".

 

"בית הכנסת אינו פעוטון ובוודאי לא שמרטפיה"

רבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל, מסביר האם ראוי להביא ילדים קטנים לבית הכנסת והאם מותר להכניס דברים 'מודרנים' להיכל התפילה.

בתשובה באתר ישיבה הדגיש הרב אריאל כי רק ילד המסוגל לשבת בשקט "ולקלוט משהו מהתפילה", ניתן להביאו לבית הכנסת. אך גם ילד כזה ציין הרב אריאל, יש להביאו "לזמן מוגבל לפי יכולתו".

"לפני גיל 4-5 אין מקום כלל להכניסו. אפילו לא לזמן קצר", הדגיש רבה של רמת גן והסביר כי "בית הכנסת אינו פעוטון, מעון, או גנון ובודאי שאינו שמרטפיה חלילה".

 

אום אל קנטיר – בית הכנסת העתיק ביותר בגולן

עודד פורת לוקח אתכם לבית הכנסת העתיק ביותר בגולן "גולת הכותרת היא הממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו בשרידי המקום, המרמזים על קהילה אמידה שבנתה בית כנסת מפואר". המלצה לטיול