חדשות בתי הכנסת ניסן תשע"ד

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

אשקלון: בית כנסת נשרף

שריפה פרצה בבית הכנסת בפארק אלון, וגרמה נזק כבד מאוד למקום. בדרך נס הצליחו לוחמי האש להצל את ספרי התורה.

הבוקר 04:15 פעלו 3 צוותי כיבוי מתחנת אשקלון בשריפת בית כנסת בפארק אלון גבעת ציון. לוחמי האש הצליחו להציל את ספרי התורה ואת ספרי הקודש.

נזק כבד נגרם לבית הכנסת וחוקר נמצא במקום בשלבי חקירה.

חצי האי קרים: צלבי קרס על קירות בית כנסת

הצד המכוער של המהפכה: מתפללי בית כנסת בסימפרופול שבחצי האי קרים, גילו הבוקר כי אלמונים ציירו צלבי קרס על קיר בית הכנסת, וכן "עיטרו" אותו בכתובת "מוות ליהודים".

למרות המהפכה וההתקרבות למערב כביכול, המצב הפוליטי באוקראינה מאוד נפיץ, וגילויי האנטישמיות ברחבי המדינה תפסו תאוצה. תושביו היהודים של חצי האי קרים, מוקד המריבה בין פלגי המדינה השונים, חוששים מאוד לביטחונם.

אנטולי גנדין, ראש התאחדות הקהילות והארגונים היהודיים בקרים, דיווח על התקרית שאירעה הבוקר וסיפר כי דלת בית הכנסת הרפורמי "נר תמיד" וחזיתו כוסו בגרפיטי. לדבריו של גנדין, המרססים שביצעו את הוונדליזם האנטישמי, היו צריכים לטפס על חומה בגובה שני מטרים שמקיפה את המתחם, על מנת להגיע לבניין.

"אין ספק שהיה חשוב לאנטישמים לבצע את הפשע הזה. מאז פרוץ המשבר המדיני באוקראינה, המחירים במדינה עלו ב-30 אחוז ואנשים לא מקבלים את הפנסיות שלהם. כמו תמיד, היהודים מואשמים באחריות לאסונות האלו. אני מפחד לחשוב לאן זה עוד יתדרדר", אמר גנדין בחשש רב.

פ"ת: העירייה תשלים בניית בית כנסת

תפילות העירייה נענו: במשך שנים ארוכות נעצרה בניית בית כנסת בקצה מדרחוב ההגנה, שנותר שלד שומם. בשבוע שעבר קבע בית משפט השלום בפתח תקוה כי העירייה תקבל את הזכות להשלים את בנייתו לאחר שהקבלן שהיה אמור לעשות זאת לא עמד בהסכמים.

בעתירה לבית המשפט טענה העירייה באמצעות עו"ד יחזקאל ריינהרץ ממשרד עוה"ד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות', כי היא העבירה את השטח המדובר לקבלן, וזה היה צריך לבנות עליו בית כנסת ולהעבירו לעמותת "דברי חיים". בתמורה לכך היה הקבלן אמור לקבל את שטח סמוך של בית כנסת שכבר נמצא ברשות העמותה. אלא, שהעירייה טענה כי מאז 1996 הופסקה הבנייה במקום והמבנה הפך לשלד מוזנח.

השופט נחום שטרנליכט קיבל את תביעת העירייה במלואה וציין כי אם לקבלן יש טענות כלפי העירייה על הפרת הסכם היה עליו לתבוע אותה.

מרביצים תורה: הממשלה תממן תוכנית להגברת ההשפעה של בתי כנסת בקהילה

בשבועות האחרונים החל המשרד לשירותי דת לאשר בזו אחר זו תוכניות מטעם "המינהלת לזהות יהודית" שמטרתן אחת היא - החדרת ערכי דת בקרב תושבי המדינה, בעיקר כאלה שאינם מגדירים עצמם דתיים. שלשום דווח ב"הארץ" על אחד מפרויקטים אלו - מיזם "רכזי היהדות" להחדרת ערכי דת בקהילות חילוניות - אך עתה מתברר כי לצדו תפעל גם תוכנית "להעצמת השפעתם של בתי כנסת בקהילה", המיועדת לאוכלוסיות שדווקא חשות ריחוק מהדת והמסורת היהודית. שתי תוכניות אחרות יפעלו להעמקת הזהות היהודית בקרב סטודנטים ולמפגשים בין משפחות דתיות וחילוניות.

כל אחד מהפרויקטים מתוקצב בכ-1.9 מיליון שקל (מתקציב המינהלת לזהות יהודית) וסכום דומה מהארגון שנבחר ליישם את התוכנית. כל הארגונים, שבהם בחר המשרד להפעיל את התוכניות, הם בעלי אופי אורתודוקסי.

הזמרת [האורטודוקסית] של בית הכנסת בדרום תל אביב

היא גדלה בירושלים ולמדה מוסיקה בקונסרבטוריון של רובין ובבית הספר רימון. מין שילוב של אמנות ומקצוענות. אלא שרות נודלמן היא לא עוד אחת מאותן הזמרות שאתם מכירים.

כשנישאה לבעלה ניתאי, עברה לשכונת נווה צדק בתל אביב ויחד פתחו בית כנסת שהיה סגור משך 20 שנה.

בית הכנסת שממוקם ממש מעל לביתם הפך למוקד משיכה ללא מעט תל אביבים שרוצים להתפלל, לשמוע קידוש ודבר תורה משובח. "כשהתחתנו רצינו להיות זוג שרואה עצמו כחלק מעם ישראל ושיהיה אכפת לו, ומצד שני שתהיה בזוגיות שלנו שכינה שתנתב אותנו למקום בונה ופורה", מספרת רות על מה שהביא אותה לפתוח בית כנסת ובקרוב מאוד גם לצאת באלבום חדש.

"בפועל השאיפות שלנו באמת התגשמו. אנחנו גרים מתחת לבית כנסת והשכינה ממש מעל ראשנו. אנחנו מפעילים מעין בית פתוח בתל אביב שעושה כאן סעודות שבת פתוחות, מנהלים ספריה של ספרי נשמה - אם מדובר של החלבן, הרב קוק או הרבנית ימימה מזרחי. בעלי לומד גמרא עם חבר'ה שרוצים ללמוד ואנחנו מארחים רבנים כמו הרב דוד מנחם והרב יהושע אנגלמן שהשיעורים שלהם פשוט מפוצצים. בהתחלה חששנו שזה יזיק לקשר שלנו, בפועל זה רק חיזק".