מה התחדש בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

חצי האי קרים: צלבי קרס על קירות בית כנסת

הצד המכוער של המהפכה: מתפללי בית כנסת בסימפרופול שבחצי האי קרים, גילו הבוקר כי אלמונים ציירו צלבי קרס על קיר בית הכנסת, וכן "עיטרו" אותו בכתובת "מוות ליהודים".

למרות המהפכה וההתקרבות למערב כביכול, המצב הפוליטי באוקראינה מאוד נפיץ, וגילויי האנטישמיות ברחבי המדינה תפסו תאוצה. תושביו היהודים של חצי האי קרים, מוקד המריבה בין פלגי המדינה השונים, חוששים מאוד לביטחונם. אנטולי גנדין, ראש התאחדות הקהילות והארגונים היהודיים בקרים, דיווח על התקרית שאירעה הבוקר וסיפר כי דלת בית הכנסת הרפורמי "נר תמיד" וחזיתו כוסו בגרפיטי. לדבריו של גנדין, המרססים שביצעו את הוונדליזם האנטישמי, היו צריכים לטפס על חומה בגובה שני מטרים שמקיפה את המתחם, על מנת להגיע לבניין.

מקומם: מיליונר ערבי רוצה להרוס בית כנסת בניו יורק

איל הנדל"ן האמריקני ממוצא ערבי, שריף אל-גמאל, מבקש להרוס את אחד מבתי הכנסת הוותיקים בן ה-83 במרכז מנהטן, בבניין אותו רכשה חברת "מורי היל", הנמצאת בבעלותו של אל-גמאל

החברה הודיעה לעיריית ניו יורק כי בכוונתה להרוס את הבניין בו שוכן בית הכנסת ולבנות תחתיו מרכז מסחרי גדול ובית מלון בן 23 קומות.מדובר בבית כנסת השייך לקהילה המונה כ-500 חברים ובחגים המקום מלא במתפללים

פולין: בית הכנסת העתיק חולל בצורה מחפירה

בית הכנסת העתיק בעיירה גרייבו שבדרום פולין חולל השבוע בצורה מחפירה ומזעזעת.

במשך החודשיים האחרונים הוצת בית הכנסת העתיק מספר פעמים על ידי אלמוני שהצית הצתת אשפה בתוך מבנה בית הכנסת. וכוחות הכיבוי באזור נקראו בתקופה האחרונה מספר פעמים כדי לכבות את הלהבות שפרצו בבית הכנסת העתיק. חוקרי המשטרה שהגיעו גם הם למקום גילו בכל המקרים כי המבנה עלה באש כתוצאה מהצתת אשפה, והמשטרה בודקת אם יש קשר בין כל המקרים.

עיריית ירושלים הורסת בית כנסת בגילה בגלל מרפסת

זה 15 שנה שהרב אביטל מימון מפעיל בית-כנסת בביתו ברחוב השיש 7 בשכונת גילה בירושלים. הבוקר (רביעי) דחפורי העירייה החלו בהריסת המבנה משום שלטענת העירייה, מעל גבי הדירה נבנתה מרפסת שלא כחוק.מימון אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי העירייה מסרבת לתת לו אפשרות להוציא צו מניעה חוקי: "העירייה לא מוכנה להמתין שעה בכדי שנקבל צו מניעה, היועץ המשפטי נמצא בבית המשפט המחוזי וביקשתי מהם שיתנו לי להביא את האישור אך הם לא מוכנים בכוונה. הם אומרים לי 'אנחנו לא באנו סתם, אנחנו באנו להרוס'". "יש כאן מרפסת שנבנתה בחריגה של 5 מטר. אי אפשר להרוס רק את המרפסת מפני שזה הגג של בית הכנסת ואם יהרסו את זה אז כל המקום יקרוס", אומר מימון ומוסיף בייאוש: "אין לנו מה לעשות, הדחפור התחיל להרוס".

גבעת המבתר: 200 משפחות ללא בית כנסת

גבעת המבתר היא שכונה יהודית בצפון-מזרח ירושלים, מצפון לקו הירוק, בין שכונת רמת אשכול לבין מחלף שער מזרח והגבעה הצרפתית. לפני שבע שנים הוקמה שם קהילה ששמה כשם השכונה המונה כיום קרוב למאתיים משפחות. מאז שהוקמה, נאלצו המתפללים לשכור שני חדרים בתוך וילה, ואלו שימשו 11 מנייני תפילות מידי יום ביומו. בעת האחרונה, למרות הבעת רצונם ברכישת הקרקע ולבנות מעליו בניין חדש ומפואר, מאן דהוא הקדים אותם ורכש את המקום.

ברגע שנחתם הסכם הרכישה - הורה הבעלים החדש לפנות את המתפללים ומאז הם לא יודעים מנוח, כפי שמספר לנו, אבי ארנטרוי מגבאי בית-הכנסת: "היו לנו תוכנית לבנות בניין חדש, מישהו הגיע ורכש את הבניין ולאחר מכן זרק אותנו לרחוב". "זה שבועיים ימים שאין לנו מקום להתפלל, בכל האזור אין בית כנסת. אני אישית ועוד כמה גבאים התחלנו בתהליך לנסות ולהשיג שטח מהעירייה והעניין לוקח זמן רב", הוא מספר

נתניה: גבאי בית כנסת נלכד במכונת גניזה, מצבו קשה

האיש חולץ כשהוא ללא הכרה ופונה לבית חולים לניאדו. נסיבות האירוע אינן ברורות

הבוקר (שישי) חולץ במצב קשה גבאי בית כנסת מנתניה, לאחר שנלכד במתקן גניזה, סמוך לבית כנסת ברחוב נורדאו בעיר. לאחר קבלת טיפול ראשוני במקום, פונה האיש (קשיש) לבית חולים לניאדו בעיר, כשהוא מורדם ומונשם. מדוברות איחוד הצלה נמסר כי, פלג גופו העליון נלכד בתוך המתקן, ולאחר חילוץ ממושך הוא חולץ כשהוא ללא הכרה וקיבל טיפול רפואי ראשוני מהחובשים, ובסופו פונה לביה''ח.

יפו: יידוי אבנים על בית כנסת

בית כנסת ברחוב שדרות ירושלים ביפו סובל לא אחת מיידוי אבנים שנזרקים בידי נערים, ככל-הנראה בני מיעוטים, המנפצים את חלונות בית הכנסת.

בתלונה שהגיעה אל המייל האדום של "כיכר השבת" כותב אחד המתפללים בבית הכנסת כי "זו לא הפעם הראשונה שזה קורה אבל אנחנו לא יודעים מה לעשות. כל פעם אנחנו מזמינים משטרה וכל פעם מקבלים אותה תשובה: אנחנו נגביר את הערנות של המשטרה באזור, אבל שום דבר לא קורה".

 

ורגעים משמחים יותר

בית הכנסת שנחרב בגוש - נחנך מחדש

מגורשי היישוב גני טל נכנסו ביום שישי האחרון לבית הכנסת החדש שנבנה ביישוב שקם סמוך לקיבוץ חפץ חיים. הכניסה לבית הכנסת לוותה בריקודים ובשירה עוצמתית ומרגשת.

מבפנים ומבחוץ מזכיר בית הכנסת החדש את זה שנחרב בתוכנית העקירה בשנת 2005, שצורתו היתה כמעין אוהל. גם ספרי התורה וספרי הקודש הועתקו למקומם החדש. בית הכנסת מכיל כ-700 מקומות ישיבה וכולל עזרת נשים מפוארת. רב הישוב, הרב אביעד ספרוני, סיפר במהלך דרשתו בערב שבת כי "בדיוק היום לפני 10 שנים גילה אריאל שרון את רצונו לעקור את גוש קטיף, וכך יצא שאחרי עיכובים רבים ובלתי תלויים שבדיוק היום ניכנס לבית הכנסת המפואר עד אשר נחזור לגוש קטיף.

אחרי 35 שנים: בית כנסת קבע בתפוח

מאז נוסד היישוב כפר תפוח,  התפללו תושבי היישוב במבנים יבילים וישנים. מאז הקימו ביישוב עמותה שמטרתה לקדם את פרויקט בנין בית הכנסת הקבוע. על פי התכנון המבנה יכלול שלושה אולמותתפילה לשלושת המניינים ביישוב: תימני, ספרדי, ומרכזי הכולל את כל הנוסחים.

באירוע השתתפו תושבים רבים מהיישוב וכיבוד אותו בנוכחותם: רב היישוב, הרב שמעון רוזנצוויג, ראש המוא"ז שומרון, גרשון מסיקה, סגן ומ"מ ראש המוא"ז יוסי דגן, ראש המועצה הדתית, משה כהן.

ביישוב הגדול במועצה האזורית ייבנו בשנים הקרובות כ-2,000 יחידות דיור, ובמועצה מתכננים את מבני הציבור בשכונות החדשות, עלות הפרוייקטים כפי שציינה המועצה מסתכם בכ-40-30 מיליון ש’’ח

חדש בעתלית: בית ספר, בתי כנסת, מועדונים

מעניין

פרויקט מיוחד ב-COL: בתי-הכנסת לצעירים

תופעת בתי הכנסת לצעירים בקהילות חב"ד ברחבי הארץ, צוברת תאוצה. מרכז התקשורת החב"די - COL, יוצא בפרוייקט מיפוי הקהילות, הזוכות לברכת רבני הקהילות של חב"ד. הפרק הראשון: המניין לצעירים, נחלת-הר חב"ד.

 

הירי בכלא רימונים: האסיר השתלט על בית הכנסת

פרטים נוספים על תקרית הירי בכלא רימונים, בה נהרג אסיר העולם סמואל שיינביין ונפצעו שלושה סוהרים, מתפרסמים הערב (שני). כעת מתברר כי אסיר העלום שירה ופצע שלושה סוהרים, סמואל שיינביין, היה מעורב בתקרית אלימה ביום חמישי האחרון בבית הכנסת של הכלא.

על פי הדיווחים, שיינביין התבצר בבית הכנסת ולא איפשר לאסירים אחרים להיכנס ולהתפלל במקום. לאחר שהוצא שיינביין מבית הכנסת הוא הוכנס לבידוד בתאו עד לאתמול, אז היה אמור לעבור לאגף אחר בכלא.

 

מאבק
מאבק: לא נאפשר בתי כנסת במקום פארקים

תושבי שלוש שכונות ברחובות מאחדים כוחות ומשלבים ידיים במאבק משותף נגד בניית מבני דת במקום פארקים ומעל גני ילדים. "לא ניתן לעירייה לעשות מה שהיא רוצה בלי להתחשב בתושבים", הם אומרים