מה עבר החודש על בתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

אלמונים ניסו להצית את בית-כנסת חב"ד באלעד

אברך שהגיע בשעות הערב אתמול אל היכל בית-כנסת חב"ד באלעד, חש בעשן סמיך שאופף את המקום. מקור העשן, כך התברר לאחר מכן, במגזין שהוצת והושלך אל מבנה בית-הכנסת. הרב פנחס גוביץ', גבאי בית-הכנסת סיפר בשיחה לשטורעם כי בבוקר התגלתה ליד הדלת קופסת גפרורים, באמצעותה, ככל הנראה, בוצע ניסיון ההצתה.

 

זוכרים את האפרטהיד המוסלמי נגד היהודים בארץ ישראל - הריסת בית הכנסת היהודי היחידי בירושלים בשנת 1475

"בית מקדשינו ותפארתינו מקדש מעט הושת לחרבה, והעם היושב בה הושת לבוזזים בוזו כסף בוזו זהב". ב- 1475 החרימו הערבים בירושלים את בית הכנסת היהודי בירושלים.

 

נתפס חייל שחילל בית-כנסת צבאי

איפול על זהות מחלל בית-הכנסת בבסיס סירקין. במשטרה מעריכים כי מי שביצע את הפוגרומים בתי-הכנסת במושב עזר ייתפס בתוך חודש

המשטרה הצבאית עצרה חייל החשוד כי פגע בבית-הכנסת הצבאי במחנה סירקין בפתח תקוה - כך נודע ל-News1. מדובר צה"ל נמסר כי האירוע נחקר, אך לא נמסרו פרטים באשר לזהות החשוד.לפני כשבוע, תשמישי קדושה בבית-הכנסת חוללו וספרי קודש הושלכו. השר לביטחון הפניםיצחק אהרונוביץ, שהתייחס אתמול (ד') במליאת הכנסת לנושא, לבקשת ח"כ אורי מקלב [יהדות התורה] השיב כי הנושא באחריות המשטרה הצבאית ומתקיימת חקירת מצ"ח מתקדמת בעניין.

 

הושחתו 2 בתי כנסת ביישוב עזר

צוות זיהוי פלילי אוסף ראיות על מנת לאתר את העבריינים. אתמול בבוקר (שישי) גילו מתפללים מהיישוב עזר (אזור אשקלון) כי שני בתי כנסת מהיישוב הושחתו. ממשטרת ישראל נמסר כי בתי הכנסת נפרצו, דלתות ארון הקודש נעקרו ממקומן, וספרי התורה נקרעו ונזרקו על הרצפה יחד עם תשמישי הקדושה.

מגייסים תרומות: החל שיקום בית הכנסת חזון דוד שקרס בשלג

חזון דוד הוקם לפני 12 שנים בעקבות אובדן השליטה בציר בגישה למערת המכפלה ששיאו היה שני פיגועי רצח ביום אחד. בית הכנסת נהרס יותר מ-30 פעמים והוקם כל פעם מחדש. בשנים האחרונות הממשלה הניחה למקום, אשר הפך לבית כנסת תוסס לבני כל העדות. כדי לא להתעמת עם הצבא, לא הוקם מבנה של קבע, אלא מבנה ארעי. לפני שבועיים המבנה קרס בשלג. עבודות השיקום בעצומן. הגבאים פתחו במגבית חירום.

 

מעניין

 

הזוכים בתחרות בית הכנסת הסביבתי – חברתי של ישראל

ט'ו בשבט אמנם כבר מאחורינו, אבל עבור שלושה בתי כנסת ברחבי הארץ, הפעילות הסביבתית נמצאת בשיאה.בימים אלו פורסמה רשימת הזוכים בתחרות "בית הכנסת הסביבתי- חברתי של ישראל" המתקיימת על ידי עמותת טבע עברי זו השנה השנייה.

תפיסת העולם העומדת מאחורי התחרות, מסבירה עינט קרמר, מנהלת ארגון "טבע עברי",  הוא שבתי הכנסת שלנו אינם מרכז ל"שירותי תפילה" אלא הלב הפועם של הקהילה. לפיכך, על בתי הכנסת להתנהל באופן המשקף את הערכים של המתפללים ואף להוביל בעניין זה. מטרת התחרות היא לייצר באז לרעיון של בית כנסת סביבתי- חברתי, להציף רעיונות לעשייה בתחום וכמובן לתת קרדיט לעוסקים במלאכה.

אלעד: בתי כנסת ומוסדות חינוך נהרסו על ידי העירייה

אגף ההנדסה בעיריית אלעד החל בהריסת מבנים שנבנו שלא כחוק. עד כה נהרסו: ישיבת "הליכות שלמה" ובתי הכנסת 'לווית חן' ו'רבן גמליאל'. במוסדות שנהרסו טוענים לאפליית הספרדים מול האשכנזים. צוריאל קריספל דווקא מגבה את ראש העיר. העירייה: "התרענו, נפעל למציאת פתרונות".

הרב בן דהן: בטוח שמחללי בית הכנסת יתפסו

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, ערך היום (חמישי) סיור בבתי הכנסת במושב עזר בהם בוצעו  בספרי התורה ובתשמישי הקדושה מעשי ונדליזם מחרידים השבוע.

לסיור התלווה מפקד משטרת קרית מלאכי סנ"צ סמי מרציאנו, סגן ראש המועצה האזורית שלמה שמאי, יו"ר ועד המושב עזר שיאון מנחם, נציגי נוספים של היישוב וגבאי בית הכנסת

במהלך הסיור סקר סנ"צ מרציאנו בפני סגן השר בן דהן את פרטי המקרה והחקירה המתבצעת, והביע תקווה כי החשודים ייתפסו בחודש הקרוב.

עיריית ת"א: "בית-הכנסת הגדול פועל כאולם אירועים"

העירייה מבקשת לבטל הפטור מארנונה לבית-הכנסת, שהגיש ערר על ההחלטה בטענה כי הוא אינו גובה תשלום על האירועים, שהם טקסים דתיים ללא ריקודים המתקיימים רק פעמיים בחודש: "לא נעמוד במיליון שקל ארנונה בשנה".

 

בית הכנסת ´אור הצפון´: האירוע החם ביותר בשבתות העיר נצרת

אלעזר קיזמן אימץ בית כנסת מתפרק והפך אותו למקום הבילוי החם של דתיים וחילונים יחד בשבת עם פינת קפה ומנגינות לתפילות בלחנים של לאונרד כהן ואריק איינשטיין