מה חדש בבתי הכנסת?

 כהרגלנו נפתח ברגעים העצובים של בתי הכנסת החודש

 
אנטישמיות בעקבות ההפיכה: דובר הקהילה היהודית בטוניסיה מסר היום (ג') כי בית הכנסת בעיר קאבס הוצת במהלך הלילה טרבלסי פרץ אמר לעיתונאים כי האלמונים העלו את בית הכנסת באש במהלך הלילה וכי ספרי תורה נשרפו כליל. "אני מגנה את הפעולה הזו ואני מאמין שאלה שעשו זאת רצו ליצור פלגנות בין היהודים והמוסלמים שחיו בשלום במשך עשרות שנים בטוניסיה", אמר פרץ.

מדובר בתקרית החמורה ביותר נגד הקהילה היהודית מאז המהומות שהביאו להדחתו של הנשיא זיין אל אבעדין בן עלי בתחילת החודש. לאחר ההפיכה פעלה ישראל דרך גורם שלישי כדי להעביר מסר לטוניסיה, בדרישה שלא יאונה רע ליהודי המדינה. עם זאת, גורמים העומדים בקשר עם יהודי טוניסיה דיווחו על חשש עמוק מכך שגורמים איסלאמיים דתיים יתפסו את השלטון ויחליפו את השלטון החילוני שהיה במדינה. שריפת בית הכנסת היא אולי סנונית ראשונה מדאיגה בכיוון זה.
 
אין בושה: כתר תורה נדיר נגנב מבית כנסת בצפת: כתר תורה עתיק ונדיר המעטר את אחד מספרי התורה של אדמו"רי צפת נגנב מבית הכנסת בעיר העתיקה. כתר התורה המיוחס לאדמו"ר אברהם דוב מאבריטש נגנב בפריצה מתוחכמת מבית כנסת בעיר העתיקה של צפת. מדובר בכתר מעוצב ונדיר. גילו המוערך הוא בכ-180 שנה ומדובר בתשמיש קדושה המלווה את המתפללים מזה דורות. מתפללי בית הכנסת רואים בכתר שריד אחרון לתקופה בה שרד בית המקדש הקטן אחרי הרעש הגדול בו לדבריהם האד"מור חזה את הרעש והציל את המאמינים. המתפללים מזהירים את הגנבים שהם משחקים באש: "מדובר במקום מלומד בניסים כול מי שפגע במקום הזה רבצו עליו צרות אנחנו מודיעים ומזהירים שמדובר בסכנת נפשות לגנב .קדושתו של האדמו"ר תרדוף אותו עד חורמה".
אנטישמיות מסביב לעולם: צעיר אמריקני נשלח הלילה (שבת) למאסר לאחר שהודה והורשע בהשחתת בית כנסת באלבמה וריסוס כתובות נאצה אנטישמיות. "איומים על מוסדות דת לא יזכו ליחס סובלני", נמסר בהודעת משרד המשפטים האמריקני.
תומס לואיס הייוורד, צעיר בן 24 מאלבמה, נשלח לשנת מאסר ועוד יום אחד בכלא בעוון השחתת בית כנסת בעיר מגוריו מוביל. בנוסף, נגזרו עליו שלוש שנות מאסר על תנאי. מגזר דינו עולה כי בינואר 2009 ריסס הייוורד כתובות נאצה אנטישמיות וססמאות נאו-נאציות על קירות בית הכנסת בסיוע שותפים. 
"לאיום הנשקף על מוסדות דת וקהילותיהם אין מקום במדינה הזאת, ולא יזכו ליחס סובלני", נמסר בהודעה שפרסם נציג משרד המשפטים בעקבות גזר הדין.  
לאחרונה נרשמו גילויי אנטישמיות גם במקומות אחרים בעולם: בשבוע שעבר הושחתו ארבעה בתי כנסת ובית ספר יהודי במונטריאול שבקנדה על ידי אלמונים. על פי דיווח בעיתון מקומי, האלמונים ניפצו את חלונות המוסדות היהודיים על ידי אבנים וגרמו לנזק בשווי אלפי דולרים. המוסדות היהודיים שנפגעו הם: בתי הכנסת "בית רמב"ם", "תפארת בית דוד ירושלים", "דורשי אמת" ו"בית ציון" ובית הספר "יבנה".
 
רגעים שמחים יותר
בית הכנסת עדס של עדת החלבים בנחלאות עלה לאחרונה על סדר יומה של ממשלת ישראל. בישיבת הממשלה שהתקיימה בפברואר אשתקד הוחלט להכריז על בית הכנסת המקורי והציורי בנחלת אחים, בואכה מחנה יהודה, כאתר מורשת לאומי.
במקביל הוא עלה על סדר יומה של מועצת העירייה, שהחליטה לשמר ולשחזר את ציורי הקיר הנמצאים במקום, פרי מכחולו של הצייר יעקב שטרק, ממייסדי בצלאל, בשיתוף רשות העתיקות ובמימון משרד ראש הממשלה והעירייה.
יואל מרשק חוזר בתשובה? מרכז אגף המשימות בתנועה הקיבוצית, יואל מרשק, מגלה הבוקר כי פעל בתקופה האחרונהלהקמת בית כנסת בקיבוצו - גבעת השלושה.
מרשק מספר כי בשנים האחרונות הסתיר את קנאתו בציבור הדתי והאחדות סביב ספרהתורה, "אני כל כך מקנא במתפללים בבתי הכנסת. בקיבוץ גבעת השלושה החלטנו להשקיע 250אלף ש"ח בבית כנסת חדש. למרות שאני גדול הכופרים החלטתי לפעול יותר בתחום הדתי", מגלה מרשק.
תחרות בית הכנסת היפה: סניף השרון והשומרון של המועצה לישראל יפה, בהנהלתה של ליסה כהן, יוצא לראשונה בתחרות ייחודית ''בית כנסת היפה'' בחסות ''קול הכפר''. במסגרת תחרות זו ייבדקו פרמטרים הקשורים לטיפוח בית הכנסת תוך שימת דגש על בית כנסת מקיים - ''ירוק''. מטרת התחרות לעודד טיפוח של בתי הכנסת וחזותם, פעילות לקהילה, עידוד הקשר בין יהדות לשמירה על איכות הסביבה, חינוך סביבתי ודרך חיים ''מקיים''. בתי כנסת המעוניינים להירשם לתחרות- מוזמנים לפנות לליסה כהן בסניף האזורי של המועצה לישראל יפה: טל: 09-7662563 מייל:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 
מחלוקות וביריוקרטיה
שוב מאבק אלים בבני-ברק סביב בית-כנסת: הפעם זהו ביתכנסת פא"י בעיר, שהפך באחרונה לביתם של תלמידי ישיבה ממרכז הארץ. הבוקר, הגיעהלמקום קבוצה של חסידים והכריזו כי הם מקימים במקום ´שטיבל´. לדברי החסידים, אנשיהעמותה שהחזיקה בבית-הכנסת העבירו להם את הבעלות. ראה גם פרשנות משפטית והלכתית בגוף הגליון.
 
כמה אישורים צריך להקמת בית כנסת? עמותת "שובה ישראל עד השם אלוקייך", טוענת כי עיריית ראשל"צ עורמת קשיים בדרך להקמת בית כנסת חדש בשכונת נאות שקמה בעיר. הכסף מגיע מתרומות, אבן הפינה כבר הונחה, המועצה אישרה, אבל ועדת ההקצאות מעכבת. חבר המועצה, ד"ר אפי משה, שהוא גם רואה החשבון בהתנדבות של העמותה, שבתו ליאור ז"ל אמורה להיות מונצחת בבית הכנסת, אינו מבין מדוע, ותוהה מה הסיבה לעיכוב.