חדשות בתי הכנסת

 

 החודש העצוב של בתי הכנסת

בית הכנסת על-שם הרשב"י בעכו עומד היום (ב') ריק ודומם. הגשמים העזים שלוו ברוחות גרמו להצפה חמורה בעיר והסבו נזק גם לבית הכנסת. החצר מוצפת והבפנים מלא בוץ, אך ספרי הקודש לא נפגעו. "בשבת האחרונה התפללנו לגשמי ברכה", סיפר אליהו חזן, המשמש כחזן בבית הכנסת זה 50 שנה. "הקב"ה נענה לתפילותינו, אך לצד הגשם הגיעה ההצפה הנוראה הזו שמילאה את בית הכנסת במים ובבוץ. ממקום מלא ושמח שבו מתפללים שלוש פעמים ביום, זה הפך למקום שקט, מוצף במים וחשוך".
 
שריפה ברמת גן: ביום א' (5.12.10) הוזעקו שירותי הכבאות וההצלה של העיר רמת-גן לשריפה במבנה בית הכנסת ברח' אורה. למקום הוזנקו ארבעה צוותי כיבוי מתחנת רמת-גן בפיקודו של רשף כהן אמנון. עם תחילת תנועת הצוותים למקום הבחינו הצוותים בעשן סמיך באזור והוחלט על גיוס צוותים נוספים למשימה כולל צוות נוסף משירותי הכבאות של העיר גבעתיים, סה"כ שבעה צוותים. מבנה חד קומתי בחדר ביה"ס אחז כולו בלהבות, והאש התפשטה לצמרות העצים של חצר מבנה מגורים סמוך.

הצוותים החלו מיד בפעולות הכיבוי בעזרת מספר רב של קווי תקיפה למניעת התפשטות הדליקה ולכיבויה כאשר היה קיים חשש כבד לספרי הקודש שבתוך אחד מחללי המבנה המשמש כבית כנסת. כל אותה עת עמד אחד המתפללים עם צינור מים וניסה להגן על ארון הקודש שהכיל מספר ספרי תורה כאשר הגיעו הכבאים איימה האש לכלותם וקו מים נפרס מיד על מנת לחצוץ בין הלהבות לארון הקודש.

כתוצאה מהאש קרס כל גג הרעפים של המבנה והיווה סכנה ממשית לעבודת הכבאים. בהמשך החלו בהוצאת ספרי הקודש מחלל בית הכנסת והעברתם לידי אנשי המועצה הדתית ואנשי הדת.

בתום השריפה החלה פעולת חקירת נסיבות פרוץ הדליקה על ידי חוקר דליקות. למקום נגרם נזק רב.
 
 

רגעים שמחים החודש בבתי הכנסת

קשה לומר שהידיעה הבאה לגמרי משמחת אבל עם זאת הצלתו של בית הכנסת משריפה היא וודאי מאורע חיובי: בית הכנסת במושב ניר עציון שומם, בחנוכיה נותרו שני נרות מיותמים, ספרי התורה הוצאו מארון הקודש והועברו לכרמיאל.
 
גבאי בית הכנסת, יהודה רוזנברג, סיפר לכתב ערוץ 7, כי זוהי הפעם השניה בה ניצל בית הכנסת בנס משריפה, "גם עתה וגם לפני עשר שנים האש הגיעה עד לקיר בית הכנסת אך לא חדרה אליו".
 
"זו תחושה קשה, כשאתה מוציא את ספרי התורה מבית הכנסת אתה מרוקן אותו מתוכנו וכאילו מרוקן את הישוב כולו", הוסיף רוזנברג
היישוב בית אורן עלה כמעט כולו בלהבות, בנינים שלמים עלו בלהבות, תשתיות נפגעו, וחלק גדול מן התשובים איבדו את ביתם ואת רכושם. מול כל ההרס הנורא מדהים להיווכח כי בית הכנסת היחיד שבקיבוץ נותר שלם: "כאן עלו באש מחסנים, ציוד וכל הנלווה. האש אף פגעה בבית הסמוך. עד לכאן הגיעה האש. פה היא נעצרה מטרים ספורים מבית הכנסת היחיד הנמצא בקיבוץ" מספר עובד באולם ארועים סמוך. [מתוך יתד נאמן 10.12.10].
 
במעמד נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ובחבר העמים לב לבייב הרב הראשי לרוסיה הרב בערל לאזאר, הרב הראשי של טומסק, הרב לוי קמינצקי ובהשתתפות מושל העיר טומסק, נחנך אמש בית הכנסת היהודי העתיק שנוסד בשנת 1902. במהלך המהפכה הסובייטית הוחרם בית הכנסת והפך לשמש כבית המשפט המחוזי של סיביר. לפני כשבע שנים נעתרה פנייתם של הרב הראשי לרוסיה הרב בערל לאזאר ושל נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ובחבר העמים לב לבייב ומושל טומסק התיר לבני הקהילה להשיב את המבנה לייעודו - בית הכנסת של הקהילה היהודית בטומסק.
 
ברגע האחרון: בית כנסת בו התפלל ש"י עגנון ניצל מהריסה. מבנה קטן ורעוע בשכונת שערי חסד בירושלים שקיבל לאחרונה אישור הריסה התגלה כבית כנסת עתיק של חסידי ברסלב, הפועל במקום כבר משנת 1937. במקום אף נהג להתפלל הסופר זוכה פרס נובל ש"י עגנון. לטענת גורמים המקורבים לנושא, מתפללי בית כנסת סמוך ביקשו להקים מקווה לנשים מתחת למבנה. בתכניות הוצג בית הכנסת של חסידי ברסלב כמחסן, שאותו ביקשו להרוס ולבנות מחדש.

התכנית הייתה אמורה לעלות לדיון וככל הנראה לקבל אישור בוועדת השימור שהתכנסה השבוע, אולם לפני כחודש הופתעו בעירייה לקבל פנייה מחסידי ברסלב, שסיפרו כי מדובר בבית כנסת ולא במחסן. בעקבות הגילוי החליטה השבוע הוועדה לעצור את ההיתר, ולהשאיר את המבנה של בית כנסת הברסלבי עומד על כנו
.
 
 

מאבק

הועבר מגינת דירת הגן לשטח החניה: הרצון לפיתוח מואץ גרם לעיריית בת ים לאשר בנייה ואכלוס של פרויקט מגורים ברחוב הנביאים, למרות שעל המגרש ניצב בית כנסת, וההסדר לפינויו לא הושלם. בעקבות כך אי אפשר היה להשלים את בניית החניון התת קרקעי, ו-38 מהדיירים, ביניהם גם נכים, נאלצים לחנות בחניון מאולתר, שנבנה במקום גינה. העירייה: "בית הכנסת אמור לעבור למשכן הקבע שלו עד שעבודות הבינוי במתחם יסתיימו".

 
מלחמה ברמת השרון: המאבק בין תושבים המתגוררים בקרבת בית הכנסת ''בר יוחאי'' ברחוב בית גוברין בשכונת מורשה, לבין עמותת הגרעין החינוכי המפעילה במקום ישיבת הסדר, החריף לאחרונה.

בחודש ינואר האחרון טענה קבוצת תושבים המתגוררים בסמוך לבית הכנסת (ברחובות בית גוברין, לכיש, ניצנה ומודיעין) כי ישיבת ההסדר נמצאת במקום שלא כדין וכי עשרות הצעירים הלומדים בה מהווים מפגע של רעש עבורם.

לאחרונה עתרו 170 תושבים לבית המשפט המחוזי בת''א בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, כנגד עיריית רמת השרון, הועדה המקומית רמת השרון, רשות הרישוי המקומית, הגרעין החינוכי רמת השרון, המרכז להעמקת הזהות היהודית רמת השרון, ישיבת ההסדר רמת השרון, שלמה הלוי (גבאי בית הכנסת).