חדשות בתי הכנסת

 מה התרחש החודש בבתי הכנסת? אוסף של ידיעות

רגעים עצובים

 
הוויכוח הציבורי הסוער סביב הקמת המסגד סמוך לגראונד זירו מעורר חששות לפגיעות במוסלמים ויהודים כאחד.

בכירים בקהילה האיסלאמית בארה"ב מתריעים מפני פעולות אלימות של קיצוניים בשל "גל של שנאת איסלאם", ובמקביל מזהירים במשטרה ובFBI מפני פגיעות במוסדות יהודיים. בשל החששות הללו הוחלט כי השמירה על בתי כנסת ומוסדות יהודיים באזור העיר תתוגבר אף יותר מהנהוג בתקופת החגים היהודיים, בשל פרשת המסגד.
 
-----------------------
 
סערה סביב הקצאת קרקע לבני העדה האתיופית במרכז כפר סבא. עיתון "קול הכפר", חשף את ההקצאה לפני כחודשיים ומאז סוערות הרוחות. בני העדה האתיופית יוצאים נגד המתנגדים ומבהירים כי לא יאפשרו קבלת ההתנגדויות הפעם. בגליון סוף-השבוע של קול הכפר, פורסם לראשונה כי הוגשו 280 התנגדויות, לפני שבועיים, נגד בית הכנסת.

בכל פעם שהקצתה העירייה הקצאה לבית הכנסת לקהילה, התקבלו התנגדויות והעירייה ביטלה את ההקצאה.
 
------------------------
כזכור, הבולשת הפדרלית של ארצות-הברית הודיעה במאי 2009 על סיכול מזימה לבצע פיגוע בבית כנסת ומרכז יהודי בניו-יורק, לתקוף בסיס צבאי ולשגר טילי כתף לעבר מטוסים של המשמר הלאומי. בתום חקירה סמויה בת שנה, ולאחר שאספו מודיעין ורכשו אמצעי לחימה, נעצרו ארבעה מוסלמים אמריקנים.
המזימה נחשפה אשתקד אחרי ששלושת האמריקנים - קרומיטי (43), אונטה ויליאמס (34) ודיוויד ויליאמס (29) - והמהגר מהאיטי לאגר פיין (28) הניחו מטעני חבלה מדומים מחוץ לבית כנסת ולמרכז תרבות יהודי בניו יורק. הפרשה עוררה סערה גדולה בארה"ב בשל התנהלות כוחות הביטחון האמריקניים. 
 
אחרי מעצרם התברר שהארבעה היו נתונים למעקב של הבולשת הפדרלית (FBI) במשך שנה, במהלכה סיפקו להם סוכני ביטחון חומרי נפץ מזויפים והדריכו אותם כיצד ליירט מטוסי צבא בבסיסים אמריקניים. סניגוריו של קרומיטי טוענים שהוא הופלל על ידי הסוכן הסמוי בטענה שהוא זה ששכנע אותו לבצע פיגועים. משפט הטרור הגדול נפתח החודש בבית משפט פדרלי בניו יורק, והלילה השמיעה התביעה הקלטות שבהן נשמע קרומיטי מדבר ארוכות על שנאתו ליהודים. הנאשם הוקלט על ידי סוכן סמוי שחבר לקרומיטי ושוחח עימו בארוחות במסעדות וכן בביקורים בביתו.
 
רגעים שמחים יותר
בית הכנסת בבית קשתקיבוץ בית קשת: בית-כנסת גורר מקווה טהרההשר לשירותי דת, יעקב מרגי, סייר השבוע ביישוב גבעת אבני. הוא חנך מקווה טהרה מהודר לפי כל השיטות המחמירות בהלכה וביקר בבית הכנסת המקומי.

השר התפעל מהפאר וההדר שהושקעו בבניית המקווה בניהולו של יו"ר המועצה הדתית גליל תחתון מר גרשון לוי שבמסירות נפש ליווה את פרויקט בניית המקווה מתחילתו עד סופו והקים בית כנסת לתפארת שצמח ממניין מצומצם למאות מתפללים מבני היישוב.

במהלך הביקור הצהיר השר מרגי כי בתוכנית שיפוץ המקוואות, בכוונתו לשים דגש בהשקעה ביופי וההדר של המקוואות וכי המקווה המפואר בגבעת אבני נחשב בהחלט למודל חיקוי.

השר מרגי המשיך לקיבוץ בית קשת בגליל התחתון, שם נחנך בית כנסת 'שבטי ישראל' - שישים ושש שנה לאחר שהוקם על ידי אנשי פלמ"ח.

בטקס השתתפו עשרות מתושבי הקיבוץ אשר מחו דמעה מתוך התרגשות ורקדו יחד עם ספרי התורה שהוכנסו להיכל בית הכנסת.
 
-------------------------------
חדשות משמחות מלבנון: עד לאחרונה, כמעט ולא היה זכר לקהילה היהודית שגרה בביירות, בירת לבנון. אולם, בחודשים האחרונים נערכות עבודות שחזור בבית הכנסת מגן אברהם בוואדי אבו ג'אמיל. זהו בית הכנסת האחרון שנותר על תילו באזור שהיה פעם ביתם של משפחות יהודיות רבות, מספר בתי כנסת, ובתי ספר יהודיים.
 
את המיזם מממנים בעיקר יהודים לבנונים, אך גם נוצרים ומוסלמים תרמו לעבודות. לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", עלות השחזור נאמדת בכמיליון דולרים וצפויה להסתיים בעוד חצי שנה.
 
------------------------------
 
הצעה לסיורי סליחות: בירושלים ניתן לקיים מגוון סיורי סליחות שייקחו אתכם אל עבר חוויה מיוחדת המשלבת בין ישן וחדש, רוחני וגשמי, קודש וחול. דוד גלאור, מורה דרך יליד ירושלים, שגם מקיים סיורי סליחות, מציע את מסלול הסיור הבא: את הסיור מומלץ להתחיל בכיכר החתולות הנמצאת בכניסה לשכונת נחלת שבעה - אחת מהשכונות הצבעוניות בעיר שהיתה לשכונה השלישית שיצאה מן החומות במחצית השנייה של המאה ה-19. ביקור בבית הכנסת הספרדי והמרשים, "אוהל יצחק", בית כנסת ייחודי בשכונה שנבנה ב-1888, יכניס בכם מעט מן תחושת הקודש של חודש הסליחות.
 
יציאה מבית הכנסת העטור נברשות, פרגודים ושאר תשמישי קדושה, תוביל אתכם לבית כנסת נוסף, "נחלת יעקב", שנוסד ב-1873 והיה לראשון מחוץ לחומות העיר. המעבר בין הסמטאות מעביר את המטייל מקודש לחול, כשהמוסיקה הבוקעת בואכם לרחוב ריבלין תגלה בפניכם שורה של מסעדות וברים המאוכלסים בבליינים רבים, תיירים, יהודים וערבים, כמו גם ברחוב שמעון בן-שטח, הממשיך מימין, הידוע גם כ"רחוב הביטוח הלאומי" בעגה הירושלמית. 
 
במורד הרחוב, אתם כפסע מלהיכנס לשכונת ממילא - שכונה מסחרית בת יותר מ-2,000 שנה, שבשנים האחרונות חידשה את ימיה כשכונת מסחר ומותגים יוקרתית. פרט לאתרים ההיסטוריים בשכונה, כמו בית שטרו, שבו התאכסן הרצל בביקורו היחיד בירושלים ב-1898, או מזנר סן-וינסנט דה-פול, ממילא היא נקודה מצוינת לעצור לאתנחתא ולהשקיף על חומות העיר העתיקה ומגדל דוד המוארים מסביב. פרטים נוספים בלינק המצורף.