מה היה החודש בבתי הכנסת?

כהרגלינו, נפתח בחדשות הפחות משמחות אודות בתי הכנסת, שכמו בכל חודש כמעט, חוזרות על עצמן במקומות שונים ובוריאנטים עצובים.
 
העיר וורמוס שבגרמניה סוערת ובוערת, לאחר שאלמוני השליך שמונה בקבוקי תבערה על בית הכנסת העתיק. בבוקר יום שני, 17 במאי, התעוררו תושבי וורמס היהודים וגילו שחלום הבלהות שלהם עבר מערוץ ההיסטוריה לערוץ הריאליטי. בלילה זרקו אלמונים שמונה בקבוקי תבערה על בית הכנסת העתיק במרכזה של העיר, הידועה במסורת היהודית בשם ורמייזה. הבקבוקים הותירו שובל שחור של שנאה על חומת האבן שמקיפה את בית הכנסת, על קירות המבנה היפהפה עצמו, בעיקר מסביב לדלת הקשתית. בקבוק מולוטוב שבר את אחד החלונות העליונים, ואילו בקבוק נוסף שבר חלון זכוכית אחר, מימין לפתח, בשביל שמוביל אל המקווה, והצית אש קטנה מתחת למדרגות. אבל שכנים הזעיקו את הבחורים המצוינים של תחנת הכיבוי המקומית, שמנעו את התפשטות הלהבות. כוחות משטרה סרקו את האזור. ראש העיר אמר ששריפת בתי כנסת היא פעולה שעירו אינה יכולה להשלים איתה והבטיח לעשות כל מה שאפשר כדי לתפוס את הפושעים. השוטרים הסורקים מצאו תריסר עלונים שפוזרו במקום, דפי מדפסת רגילים שהמחשב פרט עליהם, בתרגום גס: "אם לא תעזבו את פלסטינה בשקט, אנחנו לא נעזוב אתכם בשקט"..  יצויין כי וורמס העיר נחשבת לערש יהדות אשכנז, יחד עם הערים שפייר (שפיירא) ומיינץ (מגנצה) שעל גדות הריין.
 
לאחר כ - 70 שנות פעילות והיסטוריה התיישבותית נסגר ביהכנ"ס בשדה יעקב בשל חשש מהתמוטטות. השר מרגי מבטיח לסייע בשנה הבאה. וותיקי המושב שדה יעקב שבעמק יזרעאל רגילים לראות בבית הכנסת היחיד של המושב שלהם מרכז רוחני ותרבותי זה עשרות בשנים. למעלה משבעים שנה משמש בית הכנסת הזה כסמל עבור מתיישבי המושב הוותיק. בשבת האחרונה נסגר בית הכנסת ומתפלליו נאלצו להתפלל במועדון פיס. זאת לאור חשש כבד מהתמוטטות צפויה של המבנה". המבנה הגדול הזה היה אחד הסמלים הבולטים של שדה יעקב" מספר סויסה אחד התושבים,. "למעלה משבעים שנה המקום הזה הוא המרכז של המושב, והנה פתאום גילינו באחרונה סדקים בקירות. הגיע מהנדס שהגיע למסקנה שהמבנה מסוכן מאוד. בשבוע שעבר הוצא צו סגירה על המקום". בדבריו מתאר סויסה את התחושות הקשות של ותיקי המושב שהקימו אותו ואת בית הכנסת שבו לפני עשרות שנים וכעת הם רואים אותו מוקף גדרות וסגור."התחושה קשה מאוד כשמסביב רואים בנייה של מבני ספורט ומוזיקה, ודווקא מקום קדוש כזה בתקופה כזו של ימי י"ז בתמוז, נשאר סגור".  
 
צריכים לשירותים: מתפללי בית הכנסת אור חיים, הסמוך לפארק וולפסון בפאתי שכונת יד אליהו בתל אביב, מתלוננים: השירותים הציבוריים בפארק סגורים רוב היום, ולכן רבים מבאי הפארק נאלצים להשתמש בשירותים של בית הכנסת שעות הפתיחה של השירותים הציבוריים בשבתות ובחגים לא רלוונטיות", מסביר אורי, אחד המתפללים הקבועים. "מה זה שפותחים אותם ב-8:00 בבוקר וסוגרים ב-13:00 בצהריים? "ובכלל, למה שירותים ציבוריים צריכים להיות סגורים? מה שקורה זה שאנשים באים לשירותים בבית הכנסת, וגורמים הפרעה ואי-נעימות למתפללים, שרבים מהם שומרי שבת. כבר היו מקרים שמצאנו נשים בשירותי הגברים, וזה גרם לכל הצדדים עגמת נפש רבה".  בפרשה זו אגב, נטפל במדורים ההלכתיים והמשפטיים שבמגזין.       
 
ולארועים מענינים ושמחים יותר: קמפיין דיוור ישיר של חברת 'גני ירושלים', המספקת אבן ירושלמית, פונה לרבנים, לאדריכלים וליזמי מוסדות דת ברחבי ארה"ב. חברת 'גני ירושלים', העוסקת זה למעלה מ- 30 שנה ברחבי העולם בייצור, באספקה, בתכנון  ובבנייה של אבן ירושלמית טבעית ומוצרים משלימים, יוצאת בימים אלה בקמפיין דיוור ישיר לרבנים, לאדריכלים וליזמי בתי כנסת ומוסדות דת יהודיים בארה"ב.
הקמפיין מבוסס על הפצת כ- 4,000 חוברות מהודרות בצבעי זהב וחום, ובהן מופיעות תמונות מרהיבות של בתי כנסת, ישיבות, ופרויקטים נודעים אחרים מכל העולם מתחום הנדל"ן, הקשורים ליהדות. הפרויקטים, שמוצגים בחוברת, מבטאים את יופייה וקדושתה של האבן הירושלמית, ואת הביצוע של חברת 'גני ירושלים'.  עלות הפקת החוברת והפצתה: למעלה מ- 50,000 דולר.
לדברי אילן בן עזרי, סמנכ"ל השיווק של חברת 'גני ירושלים': "אבן היא מוצר רגשי. השילוב של אבן מירושלים, הקדושה לעם היהודי - במבנה דת מתבקש. בימים אלה התחלנו את קמפיין הדיוור הישיר בארה"ב ובעקבותיו אנחנו מפעילים מערך של חמישה עשר אנשי מכירות, שיוזמים פגישות עם רבנים, אדריכלי מבני דת ויזמים. מציגים בפניהם תמונות ממיזמים דתיים אחרים, שביצעה החברה, ואת מגוון האפשרויות העומדות לרשותם".
לדבריו: "השוק הדתי בארה"ב אטרקטיבי. מתחילת 2008 והמשבר הכלכלי נעצרו פרויקטים  וחלה האטה ניכרת בהליכי הבנייה של מבני דת. רק לאחרונה התחלנו לחוש בהתעוררות  מחודשת. בימים אלה אנחנו מעורבים בשלושה פרויקטים דתיים שונים: הרחבת בית כנסת  קיים בשרלוט שבצפון קרוליינה, בניית בניין ישיבה ברובע קווינס וכנסייה חדשה באוהיו
 

אחרי השיפוצים, הציפיות והחגיגות ייחשף ביום שני [ה-27 ביולי] רשמית מוזיאון ישראל לקהל הרחב. רבבות מוצגים חדשים של אמנות ישראלית, חפצי יודאיקה ויצירות מודרניות נרכשו במיוחד מכל קצוות העולם והוצבו מחדש בחללים מפוארים. בין אולמות התצוגה המרהיבים הכוללים גלריות לאמנות ישרלאית, אגף ארכאולגי ועוד נמצאת גם הלריה ליודאיקה. בגלריה ליצירות יודאיקה ניצבת שורה של מוצגים עתיקים ששימשו בעבר את יהודי הגלות. פה חליפות שלבשו יהודי תימן במאה ה-19, שם מנורה ששרדה את השואה - אבל השיא: ארבעה בתי כנסת ששוחזרו מתוך גלויות שהתפזרו ברחבי העולם. ראשון הוא בית כנסת קטן יחסית מן המאה ה-18 שהובא במלואו מקוצ'ין, הודו. בכניסה ניתן עדיין לחוש בריח הייחודי של עץ ישן. בהמשך המסדרון ניצב בית כנסת מן המאה ה-17 בדיוק כפי שניצב באיטליה לפני 300 שנה. הרצפה, הכיסאות והעיטורים מזכירים מאוד את העיצובים המיוחדים של הכנסייה הקתולית, נצר להשפעה שעברה באותה התקופה על יהודי איטליה. אבל עיקר גאוות המוזיאון הוא בית הכנסת "צדק ושלום" מסורינם, שנבנה בשנת 1736 ושימש את היהודים יוצאי הולנד תושבי המדינה. מסביב לעמדת הדרשן פוזרו גרגירי חול כדי להמחיש את החיבור של יהודי סורינם למדבר, שמייצג את ירושלים.