חדשות בתי הכנסת

החודש העצוב של בתי הכנסת
"לא נעזוב אתכם עד שתניחו לפלסטינים" - כך נכתב במכתב, שהשאירו מציתי בית הכנסת בעיר וורמס שבמערב גרמניה. התביעה במדינת ריינלאנד-פפאלץ הודיעה כי המציתים הבעירו שמונה פינות שונות במבנה, ואז השליכו בקבוק תבערה דרך החלון. כבאים שהגיעו למקום כיבו את האש במהרה, ולבית הכנסת לא נגרם נזק רב. בית הכנסת בוורמס, דרומית-מערבית לעיר פרנקפורט, נהרס על-ידי הנאצים בימי מלחמת העולם השנייה ונבנה מחדש אחרי המלחמה. בעקבות ההצתה, הודיעו הרשויות כי יתגברו את האבטחה בכל בתי הכנסת במדינת ריינלאנד-פפאלץ. המושל קורט בק גינה את המתקפה, והבטיח לעשות כל שביכולתו כדי להעמיד לדין את האחראים. רק בפברואר השנה התפוצץ מטען חבלה קטן מחוץ לבית הכנסת בקהיר – בירת מצרים. לגודל הנס לא היו נפגעים במקום והמחבל ג'מאל חוסיין נלכד על ידי כוחות הביטחון המצריים. מוקדם יותר השנה הוצת בית הכנסת "עץ החיים" באי כריתים שביוון. ההצתה בוצעה כאשר אלמונים פרצו לבית הכנסת ושרפו אלפי ספרים וכן את תקרת העץ במקום. למרבה המזל כוחות הכיבוי הגיעו למקום בזמן ומנעו הרס גדול יותר או אפילו מחיקה של אחד מסמלי היהודים של אירופה בתקופת ימי הביניים. ממשלות יוון וארצות הברית גינו את ארועי ההצתה. ולבסוף מקרה מקומי מצער הרבה יותר: נערה בת 15 מירושלים נעצרה בחשד כי הציתה בערב ל"ג בעומר אש בארון קודש בבית כנסת בעיר. היא טוענת שביקשה לנקום כך על הטרדות מצד חרדים. מעצרה הארך הבוקר (יום ד'). חוקרי תחנת לב הבירה במרחב ציון עצרו לחקירה את הנערה, תלמידת בית-ספר, והבוקר היא הובאה בפני שופט - שהחליט להאריך את מעצרה עד הלילה בשעה 23:00.

החודש השמח של בתי הכנסת
אחרי עבודות שיפוץ ושימור ממושכות, נפתח החודש מחדש בית הכנסת במושב כפר יחזקאל שבעמק יזרעאל, שהוכר כאתר מורשת לאומי. הוריהם של חלוצי כפר יחזקאל, שעלו כמה שנים לאחר ילדיהם, היו שומרי מסורת וביקשו להקים במושב בית כנסת. למרות התנגדות נחרצת מצד בניהם החילונים, אספו "הזקנים" כסף ובשנת 1928, בטקס חגיגי, הונחה אבן הפינה של בית הכנסת החדש. עם השנים כמעט וחדלה הפעילות בבית הכנסת, עד שלפני מספר שנים החליטה רוני יבין, בת המושב ומנכ"לית בית המדרש החילוני אלול לשקמו.

החודש כאמור נפתח הבית מחדש בטקס חגיגי. 'מתיחת פנים' לבית החייל בבאר שבע: מהו בית החייל? פרויקט הדגל של מרחב דרום בשנת 2009 היה בבסיס רעים, חניכת קומפלקס מבני הרווחההגדול והיפה בצה''ל, אשר נבנה באמצעות ארגון ידידי צה''ל בארה''ב (FIDF) והאגודהלמען החייל. היקף הפרויקט היה כ- 50 מליון ₪, והוא כלל אולם ספורט וחדר כושר, מועדון רווחה ופנאי, אולם מופעים, בית כנסת, כעת כאמור שופץ המבנהכולו ובכללו כמובן גם בית הכנסת.
 
משפט ופלילים
"ופרצת ופרצת" - פרנסה קבועה על חשבון הצדקה: צעיר שחיפש פרנסה קלה, אך לא בדיוק כשרה, נתפס בעת שפרץ לבית כנסת בקרית-מלאכי, ולאחר שנעצר הודה בעוד פריצות לבתי כנסת באזור. אתמול (יום ב') הוארך מעצרו ב-5 ימים ובסופם יוגש נגדו כתב אישום. בחקירתו הודה הצעיר, תושב אשקלון בן 20, כי בחודשיים האחרונים פרץ לעוד 16 בתי כנסת בכל רחבי לכיש, וגנב קופות צדקה. אולם מזלו של הצעיר, ששיחק לו פעמיים בשבוע באופן די קבוע, לא עמד לו הפעם, כשהגיע לבית כנסת בקרית-מלאכי. התושבים העירניים שמו לב שבית הכנסת מואר בשעת לילה לא סבירה והזעיקו את המשטרה. השוטרים הבחינו בחשוד קופץ מחלון בית הכנסת ומנסה להימלט - ותפסו אותו עם הרכוש בידיו.
ובחו"ל התפתחות מסעירה אם כי לאו דווקא אנטישמית: תופעת בתי הכנסת שצצו לפתע בבתים פרטיים בשכונות היהודיות תגיע בקרוב לסופה. תיקון לתקנה העירונית שיוזמים מספר חברי מועצת העיר וואהן מצפון לטורונטו יאסור על הפעלת בתי כנסת במרתפים או בבתים בשכונות המגורים.  השינוי המוצע הינו חלק מתוכנית רשמית של עיריית וואהן העוסקת בהסדרת מקומותתפילה, ועל פיה הקמת בתי כנסת בעיר וואהן תאושר באתרים הקרובים לכבישים ראשייםומחוץ לאזורי מסחר וחקלאות. הדרישה לשינוי בתקנה העירונית הגיעה מתושבים רביםבת'ורנהיל שהתלוננו על הפעילות החריגה המתקיימת בבתים הסמוכים להם בהם הופעלו בתיהכנסת, הכוללת תפיסת מקומות חניה ע"י המתפללים ורעש. אלן שפמן, נציג אזור 5 במועצתהעיר מסר, כי בבדיקה הסתבר שבתי הכנסת המאולתרים אינם עומדים בתקנים הקשורים לכיבויאש, והיבט זה הופך אותם לבלתי חוקיים
.
תופעה

עשרות בתי כנסת ברחובות אינם נגישים לנכים בבית הכנסת הגדול ברחובות, מוסד מרכזי בעיר שמארח אירועיים ציבוריים ופרטיים, אין מעלית, אין שירותי נכים ואין נגישות לנכים. הוא אינו היחיד: כ־140 בתי כנסת שפועלים בעיר סובלים מאותה הבעיה. נכה תושבת העיר: "מה בסך הכל אני רוצה? להתפלל". העירייה: "התחלנו בתוכנית להנגשת כל מבני הציבור בעיר ישראל 2010