גם חילונים רוצים בית כנסת

 

אני אדם חילוני. נוסע בשבת, לא פוקד את בית הכנסת בראש השנה ולא ביום הכיפורים  ומתנגד לכפיה דתית בצורה נחרצת .

כמו ליורם גם לי יש בן שחזר בתשובה חובש כיפה לבנה וציציות לבנות נשוי. אשתו חילונית נוסעת ומעשנת בשבת, להם  שני ילדים קטנים אחד תינוק והשני בגן חילוני.
כל שבת שנייה הם מבקרים אותנו. אנחנו מדליקים טלביזיה ועם יש צורך גם נוסעים, וכמובן משאירים אור בבית, ומחממים על פלטת שבת. בני בחור צעיר שיכול ללכת לבית הכנסת הנמצא במושב, במרחק של כ-  1700  מטר מההרחבה.

הסיבה העיקרית שבגללה אנו רואים צורך בבית כנסת היא הצעירים שבהרחבה והם הרוב. ולבקשתם לקחתי על עצמי לטפל בנושא. לחלק נכבד מהם יש הורים ששומרים שבת והם אינם מגיעים אליהם בשבתות ובחגים מכיוון שאין בית כנסת, בגילם 60+ אינם יכולים ללכת עד המושב ברגל .

רוב תושבי ההרחבה שהגיעו לכאן הם עירוניים אשר רצו לבנות את ביתם בסביבה יפה ושקטה.

כל התושבים הם חילונים, אך חלקם חונכנו על ערכים ומורשת יהודית ורוצים לשמר ולהעביר אותה גם לילדיהם.

אני לא מכיר ולו תושב אחד שבנה את ביתו בהרחבה מתוך מניעים אידיאולוגים של התנועה הקיבוצית וגם לא התבקשנו, ובשום מקום לא הוזכרו כל סממנים של רליגיוזיים דתיים כל שהם, נהפוך הוא
בתקנון האגודה סעיף 4 פיסקה ג' סמכויות האגודה כתוב "לארגן ולנהל, בתחום הישוב, שירותים ופעולות מכל סוג בתחום חיי חברה, שירות, תיירות, חינוך, בריאות, תרבות, דת, ספורט," וכו'
היות ולמיטב ידיעתנו הקיבוץ שינה את אופיו החל מתהליך הפרטה, וקליטת ההרחבות.

ידענו שהקיבוץ הוא חילוני אבל לא ידענו שהם עדיין מחזיקים ב"קרנות המזבח" של  מייסדי התנועה הקיבוצית, ורוצים לכפות את דעותיהם עלינו. האם זו לא כפיה אז כפיה מה היא???
אני חושב שיורם שהדת חדרה אל ביתו כמו לביתי מבין יותר מכולם שבהבנות ובהסדרים ניתן לגשר בין שני עולמות שונים.

אני מקבל את דעתו של יורם שאין צורך בבניית מבנה שעלותו יקרה ויש להסתפק בשני קרוואנים שיסופקו על ידי המועצה המקומית, וימוקמו בשטח ציבורי בהרחבה  מקום שיש בו תשתיות.

לשאלתך האם ננקוט בצעדים אופרטיביים ?
תשובתי היא לא, היות ולדעתי יש להגיע לכל פיתרון בדרך של הידברות והבנות וכל דרך אחרת יוצרת כפיה .


נ.ב. אשמח להיפגש עם יורם בביתי  על  כוס קפה ולדון איתו על ההמשך וכיצד נבנה מערכת אמון וחיזוק הקשר בין הקהילות.