מה היה החודש בבתי הכנסת?

בעוד ישראל נתונה תחת ביקורת נוקבת ולחץ בין לאומי בשאלת מעמדה של מזרח ירושלים - צעד מפתיע מצדו של שר הביטחון.  אהוד ברק השתתף בהכנסת ספר תורה בבית כנסת "אוהל יצחק", הנמצא בשולי הרובע המוסלמי בעיר העתיקה של ירושלים, לא הרחק מהכותל המערבי. אל מול גלי הביקורת העזים פרסמה לישכתו של שר הביטחון הודעה ובה בין היתר נאמר: "שר הביטחון לא צריך להתנצל כשהוא בא לטקס הכנסת ספר תורה לבית כנסת, שהוקם על ידי יהודים כבר לפני 142 שנים".

ובשכונה אחרת בירושלים קרית יובל עולה המריבה המתוקשרת בין חילוניים וחרדים מדרגה: המרכז המסחרי שנמצא בשכונה שאמור היה להיעשות למכולת נרכש על ידי תושביה החרדיים של השכונה וועדת התכנון והבניה של העירייה  אישרה להקים בו בית כנסת תושביה החילוניים של השכונה זועמים בעיקר על ראש העיר שלטענתם הסכים "לתת" לחרדים את בית הכנסת בשכונה בתמורה להסכמה שקטה שלהם לפתיחת חניון קרתא בשבתות. החרדים לעומת זאת לא מבינים מדוע את כל בעיות העיר מפילים לפתחם של חבר'ה צעירים שבסך הכל מחפשים מקום להתפלל.

בעפולה, מקום בו לא נרשמו עדיין עימותי חרדים – חילוניים כועסים  תושביה הדתיים שלהעיר בעקבות תופעה חדשה בדמות  צעירים רבים הפוקדים לאחרונה את הגנים הציבוריים בימי שישי בערב, לאחר כניסת שבת, ומדליקים מנגלים. הבעיה מתעוררת לאור העובדה שחלק לא קטן מהגנים סמוכים לבתי הכנסת בעיר. חברי המועצה הדתיים בעירייה מבהירים, כי יש להתחשב בציבור השומר שבת.
ארוע משמח: בכפר חב"ד חוגגים כבר 60 שנה חלפו מאז הוקם הכפר וההתרחבות אינה פוסקת לרגע.  השבוע הוקם בית-כנסת חדש בשכונה הצפונית (לוי-יצחק) והוא נקרא "ר' מענדל'ס שול" על-שם הרה"ת ר' מנחם-מענדל ברוק ע"ה שנפטר לפני קרוב לארבע שנים. בית-הכנסת הוקם בברכתו של המרא דאתרא הרב מרדכי-שמואל אשכנזי.

ומכאן לידיעות משמחות פחות.  תושב פקיעין כבן 60 נעצר היום (ראשון) בחשד כי ריסס כתובות נאצה על מתחם בית הכנסת העתיק בכפר. מרגלית זינאתי, התושבת הוותיקה באזור, קמה הבוקר (ראשון) וגילתה על ביתה הפרטי כתובת נאצה, "מוות ליהודים" וצלב קרס. היא קראה למשטרה וחוקרים שהגיעו לכפר חקרו את הפרשה. כעבור זמן קצר התגלה צלב קרס בבית הכנסת הסמוך לביתה של הגב' זינאתי. "הם שונאי ישראל. שנים שמציקים כאן ליהודים. מדובר בקבוצת אנשים שעושה את זה בכוונה כדי למחות על קיומן של יהודים בפקיעין", אמרה זינאתי למטיילים הרבים שגדשו באותו יום את הכפר.

ובארצות הברית תאונה מצערת: רשת "פוקס ניוז" מדווחת כי אוטובוס ועליו 37 צעירים יהודים הנמצאים במחנה קיץ התנגש בבניין בית כנסת בניו ג'רזי המשמש בימים אלה גם כאכסניה לצעירים הנמצאים במחנה. על פי הדיווח ברשת חדשות מקומית של ABC הם הצעירים היו בדרכם למשחק באולינג ויצאו מבית הכנסת זמן קצר קודם לכן. סוכנות איי.פי מדווחת כי שבעה ילדים אושפזו בבית חולים לאחר התאונה, ארבעה שוחררו לביתם והשלושה הנותרים עוברים בדיקות, מצבם קל. נסיבות התאונה נבדקות.

  ועוד: מצרים תשקם את בית הכנסת הרמב"ם בקהיר, בית כנסת בסידני ישלם פיצויים לרב שפוטר, לוחות המודעות של בתי הכנסת בבאר שבע עוברים לפלזמה, במודיעין עלית בונים בית כנסת עם גן ילדים, בית הכנסת הגדול חוגג 27 שנה.




צילום: ap