חדשות בתי הכנסת

נפתח דווקא בארועים החיוביים שהתרחשו בחודש האחרון סביב בתי הכנסת.

הנגיד מר אלכסנדר משקביץ , המכהן כיו"ר הקונגרס היורו-אסייתי הקים בעיר קוסטוני שבצפון קזחסטאן בית כנסת גדול ומפואר, "בית רחל". בחנוכת הבית השתתפו אישי ציבור בולטים כמו הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר, רבה של קזחסטאן הרב ישעיה אלעזר הכהן, השר לשירותי דת הרב יעקב מרגי, ואורחים רבים נוספים, לצד קבוצת עיתונאים הגדולה מהתקשורת הכללית והחרדית שהגיעו כדי לסקר את שרשרת האירועים.


בתמונה בית הכנסת בית רחל אסטנה. צילום: אאללעעדד

בית כנסת במנהטן הרוויח דולר לדקה והגיע ל-10,000 דולר. איך זה קרה? מנהיגי בית הכנסת "בית שמחת תורה" במנהטן קראו לתומכים לתרום דולר עבור כל דקה שבה הפגינו שישה אנשים מכנסייה בפטיסטית במדינת קנזס. הכנסייה הבפטיסטית ווסטבורו יצאה במחאה ביום ראשון נגד יהודים ונגד הומוסקסואלים, עם שלטים כמו: "ה' שונא הומואים" ו"יהודים גנבו את הארץ". לאחר 50 דקות מחאה, בית הכנסת גייס עשרת-אלפים דולר. כך דיווחו (יום ב', 22.6.09) ארין איינהורן ואירוינג דג'ון מהדיילי ניוז. 

אלפים השתתפו בשבוע שעבר בהכנסת ספר התורה לבית הכנסת "אוהל יצחק" בעיר רמלה. בין המשתתפים: האדמו"ר רבי יחיאל אבוחצירא, רב העיר רמלה, רב בית הכנסת "אוהל יצחק", אדמורי"ם, רבנים חשובים, שרים, חברי כנסת ואישי ציבור במעמד האירוע צוין בפני אלפי המשתתפים אירועי שנת ה- 40 להילולת סידנא באבא חאקי זצ"ל. לקראת שנת הארבעים להסתלקותו של האדמו"ר הבאבא חאקי, החליטו במוסדות "אהל יצחק" לערוך סדרה של אירועים מיוחדים שישתרעו על פני כל שנה כולה, שבשיאה ההילולה הגדולה שתתקיים בו זמנית בארץ ובמקומות רבים בעולם.

ואיך אפשר חדשות בתי כנסת ללא נסיונות הצתה? תושב מבטחים נעצר בחשד שהצית את בית הכנסת במושב. כוחות הכיבוי שהוזעקו למקום על ידי שומר השדות שבמושב אמנם השתלטו על האש, אך הנזק היה רב. ארון הקודש נשרף כליל, חמישה ספרי תורה ושני ספרי הפטרה עלו באש והפכו לאפר ואבק. נזק כבד נגרם גם לריהוט בית הכנסת ולמערכות החשמל ומיזוג האוויר. הנזק הכולל מוערך בכשני מיליון שקל. ביישוב מעריכים שהאיש ביצע את המעשה לאחר שלא קיבל היתר לקבל יחידת משק. האיש מכחיש כל קשר לאירוע.

ובתל אביב מסתבר, יש מי שרוצה להפוך בית כנסת לבית מחסה אליו צפויים להגיע בין היתר נרקומנים ואנשים מפוקפקים. המדובר הוא בבית כנסת ומקווה ברחוב צ'לנוב שנסגר בעבר ע"י העירייה שמבקשת להעביר את המבנה לאחת העמותות שתקים בית תמחוי במבנה הגדול ששטחו כ-5000 מ"ר. המבנה שעומד על תילו כבר 70 שנה, הלך ואיבד את מה שהיה בעבר כשהתקיימו בו מניינים רבים, ובעקבות זאת החליטה העירייה לסגור את המקום ולייעדו לבית תמחוי.אלא שהתושבים הדתיים והמסורתיים שכן נהגו להגיע מידי פעם ובעיקר בחגים, החליטו כי לא יקום ולא יהיה ואספו כספים ותרומות על מנת לקנות ספסלים ולהכשירו מחדש לתפילות. אלא שכל זה לא עזר, ובעירייה קיבלו החלטה לשנות את ייעודו של המבנה.

ויזמה מקורית: סידור "אור ישראל", סידור שהוא מעין "מורה נבוכים" לציבור החילוני בבית הכנסת. כל פרק בו מלווה ב"טיפים" על ההתנהלות בבית הכנסת במצבים שונים - לפני התפילה, בעת התפילה ולאחריה. הסידור מיועד לרובד רחב מאד באוכלוסיה הישראלית שכן מי שחוזר למקורות לאחר עשרות שנים של ניתוק, מרגיש את עצמו לא פעם כאורח זר בבית הכנסת, ותוהה: איך פתאום "הלכתי לאיבוד" בטקסט התפילה שבסידור? מתי עומדים ומתי יושבים? מה בא אחרי מה? מאיזה מקום החזן חוזר על הטקסט? מהו אורך הזמן שנמשך כל קטע? - שאלות-תהיות, המפרידות בין אלה הפוקדים את בית הכנסת זה מקרוב לבין אלה החשים בו תחושת "בבית". לפעמים, גם חילוני "למהדרין", שמזדמן לבית הכנסת השכונתי בשבת לרגל עלייה לתורה של בר-מצווה, עלול למצוא את עצמו במצב מביך, כשמונעים ממנו את תיעוד האירוע במצלמת הווידיאו שהביא עמו - המטרת העיקרית של בואו למקום. הסידור המוזכר מנסה לתת פתרון הולם לבעייה.

ולסיום, שוועתם של האתיופים הנושאים עיניהם לשמיים: עשרות בני העדה האתיופית משכונת שפירא בגדרה הפגינו בשבוע שעבר מול בניין המועצה המקומית, במחאה על היעדר בית כנסת ושירותי דת בשכונה. בהפגנה השתתפו גם קייסים (רבנים אתיופים). מרבית בני הקהילה האתיופית בגדרה גרים בשכונת שפירא ובשכונת סטרומה, בה יש בית כנסת. דווקא בשכונה בה גרים רבים מבני הקהילה, ב"שפירא", אין בית כנסת. בשכונה זו גרים, כבר 17 שנה, כאלף מבני הקהילה האתיופית.