חדשות החודש בבתי הכנסת

מרכז יהודי חדש מוקם במלחובקה לאחר שבית הכנסת הקודם והמיתולוגי בעיירת מלחובקה הסמוכה למוסקבה נשרף בידי זדים לפני כמה שנים, שוקדים בימים אלה על השלמת הבניה של בית כנסת ומרכז יהודי גדול ומרווח במקום. לעומת זאת בית הכנסת "עין יעקב",  שברחוב עין יעקב 11 בתל-אביב-יפו בית כנסת היסטורי בן למעלה ממאה ושש שנים עומד בפני הריסה. הסיבה: בית הכנסת האטום והסגור בלאו הכי, מפאת גורמים שליליים המתנסים במקום, ניצב על שטח נדלנ"י יקר אשר רבים מוכנים לשלם עבורו. גם בית הכנסת הר סיני של יוצאי גיאורגיה, שהוקם ב-1927, בתל אביב, ייהרס לטובת פרויקט מגורים ומסחר. באותה עיר, בבית הכנסת המקומי של שכונת התקווה חדר שודד בעת התפילה והחל לרוקן את קופת הצדקה לעיניהם הנדהמות של המתפללים שכמובן הזעיקו את המשטרה שעצרה את השודד. 
 
בחב"ד מספרים כי בית כנסת באיזור הרי הקטסקיל בניו יורק יוקדש לזכרו של הרב בער'ל יוניק ע"ה שהיה נאמן ביתו של הרבי והרבנית שנים ארוכות. ועוד בענין חב"ד, בחצר בית הכנסת "צמח צדק" בפתח-תקווה הודלקה מדורת ענק, בארגון ר' ינון מלמד, ובסיוע גבאי בית הכנסת. במקום התקיים כנס 'הקהל' קצר לילדים. 
 
משטרת ישראל עצרה אמש (ג) חמישה נערים צעירים בחשד כי הם אלה שהציתו את בית הכנסת ברחוב בר אילן בבני ברק, בליל שבת לפני כשלושה שבועות. ועוד בתחום הוונדליזם:כתובות נאצה רוססו הלילה על קיר בית כנסת ברחוב לה גרדיה 68 בתל אביב. שוטרים שעברו במקום במקרה עצרו שלושה חשודים בביצוע המעשה. בתיקו של אחד מהם אותרו בקבוקיי ספריי.
 
סיפור עצוב יותר נרשם בעיירה פקרויוס שבליטא. צעירים מקומיים הציתו בית כנסת עתיק משנת 1801 בית הכנסת העשוי מעץ נשרף כליל, ובקהילה היהודית מאשימים כי מדובר במעשה על-רקע אנטישמי. אנשי המקום סיפרו כי צעירים שהתגודדו ושתו לשכרה במקום הם אלה שהציתו את האש, וכי מדובר בפעם השלישית בה הם מנסים להצית את בית הכנסת. אגב, בית כנסת זה נחשב לעתיק ולמרשים מכלל בתי הכנסת בליטא ששרדו את הנאצים.
 
עימותים קשים נרשמו השבוע בין פקחי עיריית ירושלים, לתושביה החרדיים של שכונת נווה יעקב, לאחר שהפקחים ביקשו לפנות קרוואן שעל משאית, שנועד לשמש כבית כנסת. בית הכנסת המקורי הניצב על גלגלים, הוקם לאחר שהמבנה הנטוש בו נהגו להתפלל תושבי השכונה נהרס, והמתפללים לא הצליחו למצא מקום אחר לתפילה.  בעירייה אחרת - עיריית רחובות, דחתה ועדת ההקצאות  בקשה של עמותה להקצות לה שטח להקמת בית כנסת בשכונת מקוב אך הפכה את ההחלטה לאחר שהוגשה לה רשימה של עשרות תושבים התומכים בבקשה. 
 
לפני ימים מספר קיימה עמותת "טבע עברי" כנס סביב השאלה כיצד להפוך את בית הכנסת שלכם לירוק יותר? לדבריהם אין ספק שבשנים האחרונות יש התעוררות עצומה לנושאים הללו בציבור הדתי. 
 
ואיך אפשר בלי קצת אקטואליה? במאחז אל-מתן שבשומרון, החלו לבנות בית כנסת באופן בלתי חוקי. לאחר שכבר בנו במקום כמה מבני קבע נוספים החלו במאחז בבנייה לא חוקית של בית-כנסת.. לקראת פגישתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, יוצאים תושבי יהודה ושומרון בקריאה שלא להתחייב בפני האמריקנים על הקפאת הבנייה בהתנחלויות
 

בית הכנסת מגן אברהם, ביירות
בית הכנסת מגן אברהם, ביירות. צילום: NYC2TLV, ויקיפדיה