מה היה החודש בבתי הכנסת?

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

 

גבר בן 35, תושב טירת הכרמל, נעצר הלילה (ב) לאחר חצות, כאשר ניסה להצית בית כנסת. בחקירתו טען כי עשה זאת מ'סיבות משיחיות'.
סנ"צ רמי רז, מפקד משטרת טירתהכרמל, אמר, כי האיש נתפס "על חם", לאחר שעוברי אורח הבחינו בתנועה חשודה בתוך ביתהכנסת שברחוב ביאליק בעיר. שוטרי הסיור של התחנה הגיעו תוך דקות ספורות ועצרו את המעשה.
לדברי המשטרה, האיש כבר הספיק לשפוך בנזין על ארון הקודש וסביבותיו, והצית סידור שנשרף חלקית.
בית משפט השלום בחיפה האריך את מעצרו ביממה, בדיון שנערך שלא בפניו, מאחר והוא נשלח לביצוע בדיקה פסיכיאטרית, וטרם הגיעה תשובה בעניינו.
 
בית הכנסת ברח' כצנלסון, שפעל במשך 70 שנה ושייך לחסידות גור, נהרס השבוע, ובמקומו ייבנה פרויקט נדל"ן. המתפללים מצאו מקום תפילה אחר. אחד מבתי הכנסת הוותיקים בקרית אתא, השייך לחסידות גור, נהרס השבוע, ובמקומו ייבנה פרויקט נדל"ן. המתפללים בבית הכנסת מצאו לעצמם מקום תפילה אחר.
 
חילול בתי הכנסת בבת ים נמשכת.
ביום חמישי האחרון התקבצו עשרות מתושבי בת ים לעצרת זעקה שיזמו מתפללי בית הכנסת "האוהל" בעיר. העצרת באה בעקבות מקרה רביעי של חילול בית הכנסת בתוך חודש, כשאלמונים ריססו צלבים על קירות בית הכנסת.
אולם למרות המחאה, המעשים נמשכים. הבוקר (ראשון) נחרדו מתפללי בית הכנסת "מקדש מלך" בעיר לגלות צלבים שרוססו על דלת בית הכנסת. גבאי בית הכנסת, ר' אלי אורבי, עלה לתיבה והתפלל בדמעות על מנת שמראות אלו יפסקו לאלתר.
גם בירשולים התגלו הבוקר כתובות בערבית על קירות בית כנסת סמוך לבניין הערייה. הכתובות רוססו בידי ערבים על קירות בית הכנסת ע"ש שמואל מאיר הי"ד בכיכר ספרא.
 
לאחר שאתמול חולל, בפעם הרביעים בתוך חודש, בית הכנסת "האוהל" בבת ים, מארגנים היום מתפללי בית הכנסת עצרת זעקה במקום. "כולם מגיעים למחות על חילול בית ה', בית הכנסת הגדול "האוהל", שחולל ע"י אנטישמים טרוריסטים בני עוולה במהלך החודש האחרון", נכתב במודעות.
אתמול שוב גילו המפללים צלבים שרוססו בידי אלמונים על קירות בית הכנסת ופתחו באמירת קינות. "כל פעם המשטרה באה והשוטרים רושמים ומצלמים אבל לא נתפסו עדיין הטרוריסטים שעושים את זה", סיפר אתמול בשיחה עם הקול היהודי מיקי מושקוביץ, גבאי בית הכנסת
 
כתובות נאצה התגלו הבוקר (שישי) על קירות בית הכנסת ברחוב אלנבי שבחיפה.
בשבוע שעבר התגלו כתובות דומות ומשטרת חיפה עצרה את אחד החשודים במעשה ששוחררמאוחר יותר. הבוקר ייעצר המתפלל בשנית ויובא להארכת מעצר. הרקע למעשים הוא ככל הנראה סכסוך ביןמתפללים בבית הכנסת.
 
שעריו של בית הכנסת "האולפנא" ברחוב עקיבא אייגר שבדרום תל אביב סגורים ומסוגרים. "פעם היו באים לכאן המון מתפללים, כולם ברחו מפה. אני נשארתי, אבל אין לי בית כנסת ללכת אליו", מספרת רחל, המתגוררת בסמוך לבית הכנסת.  
דלתות העץ המעוטרות במגן דוד הן העדות היחידה כי הפאב האריתראי ברחוב ראש פינה היה פעם בית כנסת. "בעל המגרש הוציא פה צו פינוי לבית הכנסת, לאחר מכן הוא פנה להוצאה לפועל, פינו את הבית כנסת, בשעה עשר בלילה זרקו את כל הדברי קדושה את הספרי תורה את הסידורים, זרקו לתוך הרכב ופינו", מספר רחום טיראן, חבר בהנהלת בית הכנסת.
 
הבעלים של השטח טוענים כי לבית הכנסת אין זכויות קנייניות על השטח ודורשים את פינויו. בית הכנסת טוען כי העירייה נתנה התחייבויות לשמור על בית הכנסת לצמיתות ושלא יהיה בסכנת פינוי או הריסה
בעלי הקרקע עליה עומד בית הכנסת ''עולי לוב'' ברחוב קיבוץ גלויות בשכונת נווה עמל בהרצליה הגישו לאחרונה תביעה לבית המשפט השלום בת''א בדרישה לפינוי המבנה
 

ורגעים שמחים יותר

 
במשך חצי שנה שיפצו תלמידי מכינת 'לוד' את בית הכנסת דוסא שנשרף לפני עשרים שנה על ידי ערבים. עכשיו הוא חוזר לפעילות מלאה.
שיפוץ המבנה והשבתו לקדמותו עוררו התרגשות רבה בקרב תושבי העיר שעקבו מקרוב אחרי הנעשה בו. ביום חמישי הגיע הרגע שבו חברו כולם להשבת ספר התורה שניצל לבית הכנסת וחנוכתו. האירוע נערך תחת אבטחה כבדה של המשטרה. התהלוכה הענקית שהיתה ראשונה מסוגה בעיר עברה בשכונות השונות. תלמידי המכינה הובילו את השיירה בהשתתפות תלמידי מכינת עצמונה
 
אחד המקומות הבודדים במשכן הכנסת שבהם כנראה לא עוסקים בפוליטיקה הוא בית הכנסת. מדי יום בצהריים הומה בית הכנסת בקומה הראשונה בעשרות מתפללים שמגיעים לתפילת מנחה. שרים, ח"כים, עובדי המשכן אנשי משמר וסדרנים, נדחסים לאולם שצר מלהכיל את המתפללים הרבים. בשל המספר הרב, חלקם נאלצים לעמוד במסדרון.
 
כדי לעמוד בעומס החלו לפני כמה שנים לקיים תפילת מנחה נוספת בשעה 14:00 בצהריים וגם אליה מגיעים עשרות מתפללים. נוסף על כך מתקיימות תפילות שחרית (ב־08:00 בבוקר) וערבית (ב־20:00 בערב), אולם מספר המשתתפים בהן מצומצם יותר.