מה היה החודש בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

דנמרק: שרשרת אנושית נוספת סביב בית הכנסת

כחודש לאחר שאלף מוסלמים נורווגים יצרו 'טבעת של שלום' סביב בית הכנסת בעיר אוסלו, אלפי בני דתות שונות השתתפו ביצירת שרשרת אנושית סביב בית הכנסת היהודי בקופנהגן, בו נרצח לפני כחודש דן אוזן, מאבטח יהודי מקומי.

 

על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, סביב בית הכנסת עמדו האלפים במפגן אחווה ויצאו בקריאות לאפשר חופש דת באירופה כולה.

 

לפני כחודש יצרו למעלה מאלף מוסלמים מפגן תמיכה בקהילה היהודית באוסלו, בירת נורבגיה. הם יצרו מגן אנושי סביב בית כנסת כאות הזדהות עם הקהילה היהודית וגינו את פיגוע הירי מחוץ לבית הכנסת בקופנהגן, בירת דנמרק, שבוע קודם לכן.

 

"השרשרת האנושית הזו מראה לעולם שיש הרבה יותר אנשי שלום מאנשי מלחמה", אמר זיאה עבדאללה ממארגני האירוע. "יש עוד תקווה לאנושות, לשלום ולאהבה שגוברים על הבדלים דתיים ואחרים".

 

מתקפת הטרור בדנמרק החלה לפני כחודש ומחצה כשהמחבל עומר אל-חוסיין פתח בירי בבית קפה בבירה בו נערך כנס למען חופש הביטוי בעקבות הטבח במערכת העיתון "שארלי הבדו".

 

מעלעל: מלחמת הנדל"ן של בתי הכנסת

 

בואו רגע נדבר על עלוני שבת. אותם חוברות דקות, או כבר כאלו שפחות דקות, שבתחילה עסקו בעניינים שברומו של עולם. פ"שים, מאמרים תורניים וסוגיות הלכתיות היו מנת חלקן של עלוני השבת עד שלאט לאט הם הפכו למנת התקשורת המגזרית האולטימטיבית לשבת.

 

איני יכול להיתמם. את תחילת הקריירה העיתונאית שלי עשיתי בעלון השבת שביעי. דברי תורה אין בעלון הזה, ואולי טוב שכך, מכיוון שמדובר בעיתון לכל דבר, ואם היו מצמידים לעלון גם דבר תורה מדובר היה במעין עלה תאנה מזויף. כן, יש עלוני שבת תורניים, ויש עלוני שבת עיתונאיים, ועולם כמנהגו נוהג.

 

לפני מספר חודשים צדה את עיני תופעה חדשה, וכמובן שאיני היחיד. תופעת עלוני הנדל"ן. אומנם, אחד מעלוני השבת הראשוניים היה פרסומת של חברת הבניה משהב כשבצד אחד הייתה פרסומת ובצד השני דבר תורה, וכילדים היינו בעיקר עסוקים בצפיה בתמונות ופחות בדבר התורה, אך נדמה שבתקופה האחרונה ישנה פריחה כמעט חסרת תקדים של עלוני נדל"ן. זה התחיל בעלון השבת נופים, המשיך בעלון נוסף אשר בא והולך לו, ונדמה שאיש לא זוכר את שמו, ועכשיו, במתיחת גבול הטעם הטוב, הגיע גם מוסף נדל"ן מיוחד לעלון השבת שבתון.

 

עלון השבת שבתון ידוע כבר שנים כבמה למפרסמים בקרב האליטה הציונית דתית, כשרוב הפרסומות נוגעות לטיולים בחו"ל, אך לצד הפרסומות כנראה שמדובר בעלון השבת התורני האיכותי ביותר שקיים היום. הרב יובל שרלו, אביעד הכהן ויאיר נווה הם רק חלק מהכותבים שמביאים מאמרים איכותיים, מנומקים, שמנגישים את פרשת השבוע אל הקורא בצורה לא רעה בכלל. אך נראה שימים אלו מגיעים לאט לאט לסיומן כשעולם עלוני השבת הופך אט אט לפרסומי לגמרי. נדל"ן עליך שמשון. רק אל תתפלאו כשהרבנים יחליטו סופית להעיף את העלונים מבתי הכנסת.

 

תחקיר: בוזי הרצוג בנה בתי כנסת לרפורמים

"אני הראשון בהיסטוריה שבנה בתי כנסת לרפורמים - הקשר שלי עמם, זה עניין מהותי בעיני", כך אומר יו"ר המחנה הציוני, יצחק בוז'י הרצוג בקלטת שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים'.

 

כהמשך לתחקיר 'בחדרי חרדים' אודות קשריו ההדוקים של יצחק הרצוג עם הרפורמים, חושף 'בחדרי חרדים', הקלטה נוספת של דבריו בפני פורום סבן, בדצמבר השנה, רק לפני חודשים ספורים, בעוד הרצוג מצוי בעיצומם של פיתוח קשרים עם המפלגות בחרדיות.

 

כזכור הרצוג, בדברים שאמר בתקשורת החרדית, הכחיש את קשריו המיוחדים עם הרפורמים ואת הטענות שכשר השיכון בנה להם בתי כנסת וכינה את הטענות "שקרים". אך כאשר הרצוג מדבר בפני הרפורמים עצמם, הוא נשמע אחרת.

 

רב חב"די הוכתר לרב בית כנסת בקרית חיים

הרב שמואל גולדפרב, תושב קריית חיים הוכתר (יום ראשון) כרב בית הכנסת 'שוחרי תפילה' (יבניאלי) בטקס רב רושם, ומרגש במעמד רבנים ואישי ציבור.

 

המנצחת בגמר ליגת הכדורסל של בתי הכנסת בנתניה: קהילת יש"י

אתמול התקיים גמר ליגת הכדורסל של בתי הכנסת בנתניה. במשחק המוקדם על המקום ה-3 ניצחה נבחרת כפר הרא"ה בשניה האחרונה את נבחרת בית הכנסת "היכל אליעזר" 23-24.

 

במשחק הגמר שיחקו נבחרת בית הכנסת "קהילת יש"י" מול נבחרת בית הכנסת "בית מאיר". המשחק היה שקול לכל אורכו, ברבע השלישי פתחה בית מאיר פער שהגיע בשיאו ל 10 נקודות. קהילת יש"י לא נשברה והוכיחה אופי בניצוחם של המאמן גיתאי רייזמן והשחקנים איתי חממי ויוני טל. המהפך קרה ברבע הרביעי ובסיום דרמטי ניצחה קהילת יש"י בתוצאה 51-55.

 

במחצית משחק הגמר נערך גמר תחרות השלשות ובה ניצח יאיר שטרן גם הוא מקהילת יש"י.

 

בטקס הסיום וחלוקת הגביעים השתתפו מכובדים: סגנית ראש העיר ד"ר אביטל לאופר, חבר המועצה ומחזיק תיק הספורט דימה בולט, חבר המועצה עופר אורנשטיין, מנהל אגף הספורט בעיר מוטי שעיבי וסגנו תומר ברזילי.

 

הקהל הרב שהגיע לעודד העניק לאירוע אוירה של משחק בליגת העל. ברכות לכל הקבוצות שהשתתפו ולמנצחים.

 

יהוד: בית הכנסת חדש בבית אפריקה ישראל

 

בליל חג הפורים חגגו בקריאת הסביונים לא רק את נס פורים, אלא גם את חנוכת בית הכנסת החדש לקהילת מקורבי בית חב"ד בשכונה בבית אפריקה ישראל הממוקם במרכז קרית הסביונים ביהוד. את המזוזה המרכזית קבע אורח הכבוד ר' לוי לבייב שהגיע להשתתף בחגיגה יחד עם מנכ"ל אפריקה ישראל מר אברהם נובוגרובסקי