דבר העורך, כסלו תשע"ז

בחודש האחרון, ט"ז בחשוון, חל יום פטירתו ה-22 של אחד מהאנשים המשפיעים ביותר על התפילה היהודית, ויש אומרים על היהדות בכלל – הרב שלמה קרליבך זכרו לברכה.

הרב קרליבך, לא היה עוד זמר או מלחין יהודי. הוא יצר מורשת, שיהודים רבים בכל רחבי העולם מבקשים ללכת לאורה. מה היא בדיוק מורשת זו? האם היא מתמצית ב'מניני קרליבך' המוכרים לנו בשירים היפים של קבלת שבת? התשובה כמובן מורכבת וסבוכה, ובגליון זה ננסה לענות בעזרת מומחים ומקורבים לרב קרליבך זכרו לברכה.

גליון זה איפה, מוקדש לאיש הכל כך מיוחד הזה, ולאור שפע החומר שבידינו, אפשר כי ניגע בנקודות נוספות בגליונות הרבים.

גם הכותבים הקבועים שלנו נרתמו לנושא הגליון, והפינה ההלכתית עוסקת בשאלות העשויות לצוץ ב'מנייני קרליבך', רבי אלון חאמי על חשיבות 'קביעת מקום לתפילה' שאינה חייבת לסתור את תופעת המניינים החדשים, והגבאי דוד דוואק טוען כי רבי שלמה לא התכוון שהיהדות תהפוך לניו-אייגית, או כפי שהוא מגדיר זאת – העידן החדש אינו מטרה בפני עצמה.

לסיור בית הכנסת בחרנו מטבע הדברים את בית הכנסת של רבי שלמה הממוקם ביישוב מבא מודיעים, שם ביקרנו בצוותא עם הפרופ' עוז אלמוג, והד"ר תמר אלמוג את הגבאי בשלושים השנים האחרונות רבי שלום שוורץ הי"ו.

הסופרת המפורסמת מנוחה פוקס, מהאוהדות הוותיקות של קרליבך בטור מיוחד, והרב משולם ברונדווין, ממקורביו של קרליבך ומי שחיבר את הספר המפורסם 'רבי שלמה', בשיחה ארוכה אודות האיש ומורשתו.

גם הסופר המפורסם, שאול מייזליש, שאף יצר סרט אודות חייו ומורשתו של הרב קרליבך שוחח אתנו אודות האספקט של בתי הכנסת והתפילה בחייו של האיש, ואחרי פטירתו.

ממשיכיו הרבים של קרליבך נמצאים היום בכל פינה של המוזיקה היהודית. ניסינו למפות את חלקם לפחות בסיוע שני מומחים ל'מורשת קרליבך'.

בעיר מודיעין, עיר שאינה דתית במיוחד, מתכנסים לא פחות ממאה אנשים בכל מוצאי שבת לשמיעת סדרת שיעורים עמוקה על חינוך ילדים. הרב אריאל וילנר, שליח העמותה בעיר סיפר אודות התופעה הבלתי מובנת מאליה הזו.

חדשות בית הכנסת, שאינן כרוכים מן הסתם ברב קרליבך מופיעים כסדרם.

חודש טוב.

אליעזר היון, עורך.