מאחר שישותו של העם היהודי כ'עם' החלה בעצם עם כינונם של שנים עשר השבטים עם כל הסימבוליקה המתלווה אליהם, אין פלא כי אחד המוטיבים המרכזיים בקישוט בתי הכנסת הוא ציור דמויותיהם, סמליהם, וברכותיהם של אותם אבות מייסדים.
הנה מספר דוגמאות
- כאשר מתכננים ארון קודש, משאירים בדרך כלל 12 פתחים לשיבוץ י"ב שבטי ישראל.
- בתכנון ועיצוב מחיצה, עזרת נשים, - י"ב השבטים הוא אחד הנושאים המרכזיים בדרך כלל.
- את י"ב השבטים מוסיפים בתיבת החזן, על פני קירות בית הכנסת, כשרוצים לקשט את הקירות, ובעצם בכל מקום אפשרי כמעט.
- כאשר אדריכל או מעצב מתכנן את בניין בית הכנסת, את בנין ההיכל, בדרך כלל מתכננים י"ב חלונות מראש (יש לכך מקור בהלכה), על מנת לשבץ בחלונות אחר כך את 12 השבטים.
יחד עם זאת, לא בכל בית כנסת מתייחסים לציור י"ב השבטים בצורה דומה.
ישנם בתי כנסת אשר אינם מקפידים על ציורי חיות, השמש והכוכבים, או דימויים פיגורטיביים כגון בני אדם.
בבית הכנסת ליהדות מרוקו מקפידים מאד בדרך כלל ולא מציירים חיות או דימויים פיגורטיביים בכותלי ההיכל [ראה על כך במדור 'בית הכנסת הסיפור'].
השבטים בתנ"ך
בספר בראשית מ"ח ניתן לקרוא כי 12 בניו של יעקב כולל 2 בניו של יוסף שאימץ נהיו לאבות שבטי ישראל.
בבראשית כ"ט – ל', ל"ה ניתן לקרוא על סדר האמהות והלידה.
ראובן היה הבן הבכור ונקרא כך על שם אמו לאה על פי הכתוב "כי ראה ה' בעוניי" – בראשית כ"ט 32
שבטי ראובן, שמעון, לוי ויהודה היו בניה של לאה ונולדו אחר כך.
לאחר מכן השבטים דן ונפתלי שהיו בניה של בלהה, שפחת רחל.
שבט דן נקרא כך מתוך שורש השם דין, חוק, "דנני אלוהים, וגם שמע בקולי, ויתן לי בן".
השבטים גד ואשר היו בניה של זלפה, שפחתה של לאה.
לפי הסדר הבאים: יששכר וזבולון בני ה של לאה. שמו של זבולון נקרא כך, מתוך בראשית ל' 20): "זְבָדַנִי ה' זֶבֶד טוב(. , זבד- מלשון מתנה.
יוסף ובנימין הבאים ברשימה, בניה של רחל.
בברכתו של משה לשבטים לפני מותו אנו למדים "ולבנימין אמר: ידיד ה', ישכון לבטח עליו, חופף עליו כל היום, ובין כתפיו שכן" (דברים ל"ג )
ולבסוף שני בניו של יוסף מנשה ואפרים – בראשית מ"א 51-52
במשך השנים יצרתי את י"ב השבטים בסגנונות שונים , בצבעוניות שונה שהותאמה לסגנון מוצא המתפללים, לגודל השטח הנתון, ולצבעוניות הכללית של השטח סביב. בבית הכנסת עמית, מורשת עולמית ליהדות טוניס, הדגש היה על צבעוניות אוריינטלית, הרבה כחולים וטורקיזים. תכננתי את ארון הקודש עם 12 השבטים בתוכו. בגלל הסגנון המיוחד תכננתי כך שכל יחידה וציור של כל שבט תהיה בתוך חלון עם קשת ומסגרת מיוחדת מצוירת בסגנון מזרחי.
שמות השבטים וסמליהם המיוחדים:
"שמעון ולוי אחים, כלי חמס מכרתיהם " – שבט לוי, הסמל המצויר חושן, עוסק בקודש המזל המאפיין אותו הוא דגים
שמעון, המזל המאפיין הוא תאומים – ובציור מתוארת עיר
שבט ראובן – "ראובן בכורי אתה, כחי וראשית אוני, יתר שאת ויתר עוז" – מזל מאזניים
שבט יהודה – "גור אריה יהודה" – הסמל אריה. סמל זה מציירים חלק מבתי הכנסת וחלק מחליפים את סמל האריה סמל הכתר והשרביט סמל השלטון "יהודה אתה יודוך אחיך, בעורף אויביך ישתחוו לך בני אביך".
שבט זבולון – "זבולון לחוף ימים ישכון והוא לחוף אניות ויָרכָתו על צידון", הסמל המצויר בדרך כלל כלי שייט, אניות, המזל הוא סרטן.
שבט יששכר – "יששכר חמור גרם רובץ בין המשפתיים.." , בדרך כלל חמור הוא הסמל המצויר של שבט זה, ומחליפים אותו בסמל מגילת תורה.
שבן דן – "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל. יהיה דן נחש עלי דרך, שפיפון עלי אורח, הנושך עקבי סוס ויפול רוכבו אחור. לישועתך קיויתי ה הסמל האופייני המצויר. הוא נחש , והסמל המחליפו הוא מאזניים - מאזני החוק. סמל המזל עקרב. המזל המתאים לו הוא גדי.
שבט גד – "גד גדוד יגודנו והוא יגוד עקב." המזל הוא דלי. הסמל המצויר הוא אוהלים
שבט אשר – "אשר שמנה לחמו והוא ייתן מעדני מלך" – הסמל המצויר הוא עץ חסון, רחב זרועות הנותן פרי בשפע. יש המציירים את סמל השור שהוא גם המזל של שבט זה.
שבט נפתלי - "נפתלי אילה שלוחה הנותן אמרי שפר" , סמל שופר, עט נובע על ספר כתיבה. המקלים בוחרים בסמל האיילה. המזל הוא קשת.
שבט יוסף - "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עיין". הסמל של שבט יוסף נובע מהברכה של אביו, תבואה, חוכמה, והמזל – בתולה.
שבט בנימין – "בנימין זאב ייטרף בבוקר יאכל עד ולערב יחלק שלל." הסמל המצויר של בנימין הוא זאב, והמחמירים מחליפים את סמל הזאב בבית המקדש. המזל הוא טלה.
העבודה בשטח..
הנה קישורים לסגנונות שונים של י"ב שבטים שציירתי בבתי כנסת שונים.
בבית הכנסת בסגנון מרוקו בעכו "ישמח משה" – 12 חלונות מעל ארון הקודש
י"ב שבטי ישראל ציירתי על 12 מחלונות בית הכנסת משני צידי ההיכל של בית הכנסת, היכל פנחס בקרני שומרון, בצבעי זכוכית עמידים לשמש ובטכניקה אישית מיוחדת שפיתחתי. את עבודות האמנות האלו ייצרתי בסגנון המותאם יותר לקבוצת מתפללים מעורבת. מסיבה זו המעטתי בציורי להשתמש בעיטורי ערבסקות ובקווים ועיטורים המאפיינים את הסגנון האוריינטאלי סגנון נוסף של י"ב שבטים בקישור זה.
סגנון נוסף ודוגמאות שונות ניתן לראות בבית הכנסת בסגנון טוניס, שם שיבצתי 12 חלונות מקושתות בתוך ארטון הקודש מ-2 צידיו.
אשמח לתגובותיכם ולהערותיכם
חודש מבורך, בשורות טובות
שרה קונפורטי
הנחה מובטחת לפונים דרך 'איגוד בתי הכנסת
052-3676472
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
בתי כנסת - תכנון, עיצוב וביצוע עבודות אמנותיות
{jcomments off}