סיור החודש: מערת אליהו.

 
רקע היסטורי
בשיפולי הר הכרמל, ברכס סטלה מאריס [כוכב הים] נמצאת מערה המכונה 'מערת אליהו הנביא'. במערה זו התגורר והתחבא על פי המסורת אליהו הנביא כשברח מאחאב מלך ישראל. משם גם יצא למלחמתו בנביאי הבעל על הר הכרמל בו קרא את קריאתו האלמותית 'ה' הוא האלוקים'.
אליהו הנביא הוא אחד מהנביאים הגדולים והמסתוריים שקמו לעם היהודי, ולפי המסורת הוא עלה בסערה השמימה ועתיד לחזור ולהכריז על הגאולה.
 
גם הנוצרים מאמינים באליהו הנביא, ולפי הספרות התיאולוגית הנוצרית הוא היה לוחם בכפירה ונחשב לאבי הסגפנות והנזירות. מעל המערה הקימו הנוצרים מנזר מיוחד. המוסלמים, בעיקר הדרוזים, גם כן מקדשים את המערה, והם קוראים לה מע'רת מר אליאס או מע'רת אל-ח'ד'ר, מכיוון שאלו הם כינוייו של אליהו הנביא. הם רואים באליהו הנביא דמות פלאית שהתערבה לטובתם כנגד רודפיהם, ועד לסוף המאה שעברה הם היו נוהגים לעלות לרגל למערת אליהו הנביא אחת לשנה. שם היו שוחטים כבשים ועורכים חגיגות בשמחה ובריקודים.
 
לראשונה הוזכר האתר בספר המסע של רבי בנימין מטודלה בן המאה ה- 12 שכותב כך: "ומשם שלש פרסאות לכיפש [חיפה] היא הכפר על שפת הים ומצד אחד הר הכרמל עליה, ובתחתית ההר שם מקברי ישראל רבים ושם בהר מערת אליהו ע"ה ועשו שם בני אדום במה, וקראו אותה שאן אליש. ובראש ההר ניכר מקום המזבח ההרוס שריפא אליהו בימי אחאב והוא מקום המזבח העגול כמו ארבע אמות הנשאר" גם נוסע אלמוני נוסף מראשית המאה הארבע עשרה המייחס עצמו לתלמיד הרמב"ן כותב: "שם בהר הכרמל בשיפוע ההר, מערה, שם בית הכנסת לאליהו זכור לטוב", וכך גם במכתב של יהודי שביקר בארץ ישראל בראשית המאה ה -17, בו הוא מתאר את "המערה הגדולה והמפוארה של אליהו" בהר הכרמל.
 
עדויות נוספות קיימות במכתבים רבים למן המאה ה- 12 ועד למאה האחרונה. רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן מברסלב מספר בספר המסעות משנת תקנ"ח כי רבי נחמן התפלל במערת אליהו: "ובחול המועד סוכות הלכו העולם, גם רבינו זכרונו לברכה למערת אליהו, ושם עשו כל העולם שמחה וריקודים, והוא ישב בהכנעה ובלב נשבר".
 
בעבר היתה המערה שייכת לוואקף המסולמי, ועם הקמתה של מדינת ישראל עברה לידים יהודיות. כיום נמצאת היא תחת אחריותו של המרכז לפיתוח מקומות קדושים בארץ ישראל.
 
בהר הכרמל נמצאים, מלבד מערת אליהו, עוד שני אתרים חשובים: קבר הנביא אלישע, הממוקם בשכונת סטלה מאריס בקצה הצפון מערבי של ראש הכרמל, וקבר האמורא רבי אבדימי שהתגורר בחיפה, ודבריו מוזכרים בתלמוד הבבלי והירושלמי. רבים עולים לקבר הנחשב כסגולה טובה למציאת זיווג, פריון, פרנסה, משפט, וכל הישועות.
 
 
סביבות ופנים המערה
על קירות המערה נמצאות כתובות גרפיטי מן הביקורים בה במהלך השנים. מן הכתובות ניתן ללמוד כי בני עמים שונים ביקרו במקום, כך ניתן למצא שם כתובת של חייל רומאי ששמו היה גרמנוס.
 
המערה חצובה בסלע קרטוני, ומבנה אבן דו קומתי עומד בניצב לה. בקומה הראשונה מצויים משרדים והקומה השניה ריקה. מעברה השני של המערה מצוי מבנה אבן קטן נוסף, שבשל מצבו הרעוע אינו שמיש. מבנה נוסף המקביל למבנה הראשון סוגר את המתחם בצורת האות ח. המבנים כולם הם מן המאה ה- 19.
 
חצר המתחם נמצאת במפלס נמוך יותר, וממנה מובילים 12 מדרגות אל הכניסה למערה ואל הבנין הניצב בסמוך לה. המערה מרוצפת ויש בה תאורה.
 
 
תפילות וסגולות במערה
במערה כאמור שוכן בית כנסת ורבים עולים לשם להתפלל, בעיקר ביום י"ב אב יום עלייתו על פי המסורת של אליהו הנביא השמימה, בל"ג בעומר, ביום המימונה, וגם במשך השנה כולה. על פי הערכת משרד התיירות מבקרים באתר מידי יום כאלף אנשים, ו- 1500 בימי תפילה מיוחדים. בסה"כ פוקדים את המקום קרוב למיליון אנשים בשנה.
 
מסורת עתיקה מספרת כי כאשר היה נכנס אדם טמא למערה היו קירותיה מתיזים עליו מים כדי לטהרו. כמו כן מקובל כי המערה היא בעלת סגולות מיוחדות לריפוי שיגעון, עקרות צרות ומכאובים. יהודים נוהגים לתלות פרוכות על הקיר הדרומי של המערה, שם קיים שקע המזכיר בצורתו ארון קודש. בקירות המערה ניתן לראות פיתקאות רבות הטעונות בתפילות לישועה ומחוץ למערה מדליקים נרות ואף עורכים סעודות ומתפללים לשלום חולים, לזיווג ולישועות נוספות.
 
המערה פתוחה כל שעות היום.
 
 
מערות אליהו נוספות
כמעט בכל ארצות המזרח בהם היתה קיימת קהילה יהודית קיימת היתה גם מערה המיוחסת לאליהו הנביא. לעתים מערות אלו שימשו כמקום תפילה ולאו דווקא כמערה בה שהה אליהו הנביא בשעתו. בסוריה קיימים מערות בערים דמשק, חלב, וחמת. כמו כן קיימות מערות במצרים באלכסנדריה ובקהיר. רבי עובדיה מברטנורא מספר כי בשתי מערות אלו נגלה אליהו הנביא לחסידים, 'בקרן מזרחית דרומית של המערה דווקא, ובשתיהן מדליקים באותה פינה נר תמיד'. מערת אליהו מצויה גם בכפר אל חפל שבבבל [עיראק] ליד הפרת, שם קיים בית כנסת עתיק שנבנה ליד קבר יחזקאל וסמוך למצבה נמצא חדר מקומר בו קבורים חמישה גאונים. ליד החדר המקומר יש חדר קטן נוסף והוא מערת אליהו.
 
בקורדיסטאן יש מערות אליהו בשבעה ערים שונות. בבית נורה, נמצאת מערה המחוברת למערה נוספת האחת ריקה והשניה מקושטת בפאר והדר. היהודים וגם הכורדים מספרים עליה ניסים ונפלאות והם מעידים כי במערה זו ישב אליהו הנביא.
 
גם בארץ ישראל קיימות מספר מערות כמו בהר סיני, בירושלים, בצפת, בגבעת מנחם, וברכס הכרמל. הידועה ביותר והמיוחסת ביותר היא כמובן זו שבהר הכרמל שתוארה במאמר זה.
 
בהכנת המאמר הסתייעתי בספרה של ליטל ידין 'מקומות קדושים בישראל' שיצא על ידי משרד התיירות, ובמאמריו של הרב ד"ר שמואל זנוויל כהנא ז"ל.