קהילת ברסלב כפר יונה

בלב מושב כפר יונה שליד נתניה התפתחה לה בשקט קהילה מרתקת של חסידי ברסלב יוצאי עדות המזרח. הקהילה המורכבת בעיקר מיהודים חוזרים בתשובה שמה לה למטרה לפעול בשיטתו של אבי החסידות הצדיק רבי נחמן מברסלב שנפטר לפני כמאתיים שנים. עם זאת מאחר שמדובר בקהילה של יהודים ספרדים נוהגים המתפללים על פי פסקיו של בעל הבן איש חי.

השילוב המיוחד בין ברסלב לבין יהודים אלו הוליד קהילה מעניינת ומיוחדת. המתפללים הם אנשים עובדים המקפידים על יציאה מסודרת לצורך פרנסה ובמקביל משלבים לימודי תורה וחסידות בבית הכנסת המיוחד שלהם.

שכן בית הכנסת אינו רק 'בית כנסת' במובן הקלאסי של המילה, מספר איציק בן אבו, מגבאי המקום, זהו בעיקר 'בית מדרש' במשמעותו הלימודית. בבית מדרש זה נערכים שיעורים מסודרים וקבועים והם כוללים את כל שטחי החיים. מלבד לימודי תורה 'רגילים' מספרים המתפללים כי הם לומדים שם גם 'עצות לחיים' על פי תורת ברסלב המיוחדת: איך להתנהג, איך לעבוד, איך לשלוט על המידות  וכן הלאה.
 
בראש הקהילה עומדת דמותו הייחודית של הרב משה גבריאל. הרב, שהחזיר יהודים רבים רבים בתשובה, עומד בראש מערך השיעורים האינטנסיבי, ומייצר זיק של יהדות וקירוב אצל כל מי שרק מבקש לשמוע. גם בן אבו, מספר כי את הקשר ליהדות והחזרה בתשובה הוא מצא בשיעוריו המרתקים של הרב.
 
התבוננות לא מעמיקה באורח חיים של חברי הקהילה מעלה תמונת מצב נוגעת ללב: מדובר במשפחה של ממש במובן הפשוט ביותר של המילה. כולם מכירים את כולם ושיעורי תורה מתקיימים גם לנשות הקהילה.

ואם בחסידי ברסלב עסקינן כיצד אפשר להתעלם מהנסיעה השנתית לאומן? בית הכנסת בכפר יונה 'נוסע על צוותו' באופן ממוסד ומאורגן בכל שנה לציונו של רבי נחמן בזמן המיוחד של ערב ראש השנה. איציק בן אבו מספר, כי על אף שהקהילה מונה כמה עשרות משפחות, בערב ראש השנה מצטרפים עמה לנסיעה הקדושה למעלה ממאה אנשים. באומן כבר מחכה להם אכסניה מסודרת לחברי הקהילה ואת התפילות הם עורכים שם עם חזניהם וגבאיהם הקבועים.
 
 
לא מכבר החליטו חברי הקהילה על הקמת בית כנסת מפואר שישמש כאמור גם בית מדרש. כמיטב המסורת החסידית בכלל וברסלב בפרט, מוקם גם מקווה טהרה בצמוד לבית המדרש. 'מניעות רבות סבובונו' מספרים חברי הקהילה. עם תחילת הבניה ויציקת היסודות הגיעו אנשים מהאזור וביקשו להפסיק את התהליך. הם טענו כי מדובר באזור חילוני [מה זה משנה? שואל בן אבו בצער]. הם כיסו בעפר את חפירות היסודות והעבודה כולה ירדה לטמיון. לאחר מאבק שמפטי לא קל קיבלה הקהילה את האישורים הדרושים, והחפירות נפתחו מחדש "וכמו גרעין שכוסה בעפר, צמח והנץ כפרח בית המדרש על פני הקרקע" מספרים המתפללים.
הבניה מתקדמת במהירות אך חברי הקהילה שלא מקבלים כל תקציב מהממשלה או מהרשויות המקומיות נזקקים עדיין לתרומות. מדובר במקום קדוש ועתיר זכויות הם יודעים לספר. אנשים שחלו במחלות קשות יצרו קשר עם הקהילה שהעתירה בעבורם בציונו של הצדיק הקדוש באומן והם זכו לראות ישועות. גם יהודים שביקשו לעבוד על מידותיהם מצאו  אוזן קשבת בקהילה שמאמינה שזכותו של הצדיק מסייעת גם ב'תיקון הנפש'.