שטיבלאך 'חד-נס'

על איצקוביץ, זכרון משה, בית הלל, ה'שטיבעלכים' הגדולים שמעו כולם. אך מי שמע על 'שטיבעל חד-נס'? בשיטבעל הזה הפועל כשטיבעל בתקופה מסוייימת מאד בשנה מתקיימים מנינים החל מהשעה 6 בבוקר ועד לשעות הבוקר המאוחרות. מעט בית מקדש בעקבות בתי כנסת שהופכים לפעילים דווקא ...בימי החופש.

 

בית הכנסת בחד נס הוקם לפני כשלש שנים. קודם לכן היו מתפללים התושבים באחד המקלטים. בית הכנסת היפה והמרוהט בפאר מיועד מטבע הדברים לתושבי היישוב הצפוני שבגולן – חד נס. אלא שעל אף כמות התושבים המכובדת [200 משפחות] פעיל בית הכנסת רק בימי שני וחמישי, ימי הוצאת ספר התורה, ובשבת, אם כי בשבת, מספר גבאי בית הכנסת המסור אלי עבו, בית הכנסת מלא, שכן רוב התושבים כאן הם יהודים מסורתיים.
 
לא תמיד התקיים מנין גם בשבת. עבו מספר שלפני כאחת עשרה שנים גם עשרה אנשים להשלמת מנין קשה היה להשיג. הוא החליט לפרסם מודעה בעלון הפופולארי 'מעט מן האור' ולפנות לעזרת הציבור. אלא שאז, עוד קודם שראה העלון אור, קיבל הגבאי טלפון מהרב מוטי רייך, מזכיר איגוד בתי הכנסת ואילת השחר, שסיפר לו כי מחברים נודע לו על מצוקתו והוא מבטיח לשלוח לו מידי שבת קבוצה של בחורים מישיבת מיר בירושלים שישלימו את המנין. הגבאי מצידו קיבל את ההצעה בשמחה ובמשך שנים ארוכות היו מופיעים מידי יום שישי [ולעתים כבר ביום חמישי] קבוצה לא גדולה של בחורים שסודרו בצימרים במושב וחולקו לסעודות אצל התושבים הדתיים, והמנין יצא לדרך.
 
"כיום המנ ין מחזיק את עצמו ברוך ה' אך את הפעילות המשותפת הזו אני לא אשכח" מספר הגבאי. ואמנם מי שנקלע במקרה ליישוב חד נס באחת השבתות יזהה מנין מגובש שהמאפיין המרכזי שלו הוא – שמחה. כל התפילה נערכת בשירים וזמירות. "רק חבל שביום חול זה לא ככה" אומר עבו בעצב.
 
ומה קורה בבין הזמנים?
היישוב חד נס נחשב לאתר פופולארי ליהודים חרדים ודתיים המבקשים לנפוש ולנוח ממרוצת היומיום. בתקופה המכונה 'ימי בין הזמנים' או בלשון העם 'החופש הגדול' פוקדים מאות ואולי יותר, את המקום. ה'עליה ההמונית' הזו הופכת את בית הכנסת שביישוב למקום המרכזי והשוקק ביותר. 'אני יכול לומר שמאות אנשים מתפללים פה ביום' מספר הגבאי. אם באופן הרגיל אנו מקיימים מנין פעמיים בשבוע בעה שש, הרי שבימי בין הזמנים, יש בכל ים מנין בשעה הזו, אך גם בשעה 7, 8, 9, וגם 10 בבוקר. גם תפילות מנחה וערבית מקבלים תגבור משמעותי ומנינים עוקבים נערכים בשעות אלו לציבור המטיילים הרחב.
 
האם פקידתם של עשרות דתיים ובני תורה מחזקת את היישוב?
"קודם כל זה מחזק אותנו" אומר אלי בחיוך. "בין המטיילים הרבים היה מופיע גם הרב יצחק פרץ, רבה הראשי של העיר רעננה, והרב אליהו אבא שאול. דמויות כגון אלו גם משפיעים מהודם על המקום. אני מקווה שהחיזוק הרוחני הזה מחלחל גם לשאר תושבי המקום. כנראה שכן".