סיור החודש: בית כנסת 'היזדים'

בית הכנסת 'תפארת ירושלים' לעדת היזדים בירושלים, הינו בית כנסת עתיק, גדול, מרכזי, מכובד, אולם את עיקר פרסומו שאב לאו דווקא מצד סגולותיו העצמיות, אלא בשל שיעור מסויים שנערך בו במשך עשרות שנים.

 

במה דברים אמורים? הכוונה היא כמובן לשיעורו השבועי, בכל מוצאי שבת, של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בפני מאות האנשים שנהרו למקום, כשדבריו משודרים באמצעות לווין לעוד מאות מוקדים, כשבסך הכל צופים בשיעור בכל שבוע מאות אלפי אנשים.

 

כבר בגיל צעיר החל הרב עובדיה יוסף למסור שיעורים בבתי הכנסת השכונתיים של ירושלים וקנה לו מעריצים רבים. מאות היו נוהרים לשמוע את החכם הצעיר שפיו היה מפיק מרגליות בלילות השבת הארוכים, וגם כשחזר הרב משהותו בקהיר כסגן הרב הראשי חזרו השומעים הרבים לבקר בשיעוריו. כך למשל בספר 'מרן' של העיתונאי ניצן חן, מתוארים שיעוריו לעדת הפרסים [יזדים היא עיר באיראן הלא היא פרס] בבית הכנסת שאול צדקה.

 

בהמשך, כשהיה הרב לראשון לציון הוזמן לבית הכנסת ה'יזדים' ונשא שם את שיעוריו בכל מוצאי שבת. לשיעורים הללו היו מאזינים גם עיתונאים ואנשי מפתח בפוליטיקה הישראלית, שכן הרב היה לעתים משמיע את דעתו בסוגיות אקטואליות. בשנות ה- 90 החליטה חברת 'דר וסוחרת' לשדר את שיעוריו באמצעות הלווין למוקדים שונים ברחבי הארץ והעולם, וכך ניתן היה למצא מאות אנשים צועדים לבתי כנסת ואולמות שונים ברחבי הארץ כדי לצפות בשיעורו של הרב בשידור חי. לפני השיעור נהוג שרב המכונה 'הרב המקדים' מוסר דברי תורה עד לבואו של הרב עובדיה יוסף, שמתקבל ביראת כבוד ובהערצה על ידי השומעים הרבים.

 

לאחר פטירתו של הרב עובדיה יוסף, ממלא בנו, הראשון לציון הרב יצחק יוסף את מקומו והשיעור נמסר על ידו בכל מוצאי שבת, במתכונת שמסר אביו.

 

 

isi_41760 isi_41764 isi_41766 isi_41776 isi_41780 isi_41783

צילום: פרופ' עוז אלמוג, אנשים ישראל

 

בית הכנסת

בית הכנסת הוקם בשנת תשכ"א [1961]. היוזם העיקרי להקמת בית הכנסת היה הרב מאיר רפאל שביקש לאחד את בני העדה שהתפללו בבתי כנסיות שונים בשכונת הבוכרים. בית הכנסת ממוקם בשכונת הבוכרים ברחוב אדוניהו הכהן 26. אנשי העדה, למרות הכנסתם הדלה באותן שנים הם שתרמו לבניית בית הכנסת.

 

באתר 'בוכרים קום' מובאת עדות כי יוצאי בוכרה סייעו ליוצאי פרס בהקמת בית הכנסת.

 

נוסח בית הכנסת הוא ספרדי ירושלמי.

 

בבית הכנסת מספר קומות. האולם המרכזי, עזרת נשים ואולמות נוספים. אחד מהאולמות משמש כאולם שמחות.  

 

בית הכנסת פעיל במיוחד. במשך כל שעות היממה מתקיימים במקום תפילות ושיעורי תורה, במתכונת של שטיבלאך. כך גם שיעורי תורה נמסרים באולמות בית הכנסת.

 

בכל שנה, בערב כ"ח חשוון נערכת הילולה למקובל מולא אור שרגא, שהיה מנהיג קהילת היזדים באיראן. מולא אור שרגא נפטר בתחילת המאה ה-18 והיה מפורסם לצדיק וקדוש גם בקרב הגויים.

 

בבית הכנסת פועל גם כולל אברכים בהם לומדים עשרות צעירים ומבוגרים, שיעורים ופעילויות תורניות לילדים, וקופות צדקה לנזקקים.

 

כרב בית הכנסת משמש הרב יוסף שרגא, יליד שנת 1947.

 

הרב שרגא משמש גם כרב בית הכנסת וראש הכולל, אך גם כרב העדה היזדית בארץ.

 

הרב נולד בעיר יזד שבאיראן [מקור מוצאם של היזדים], והוא דור ששביעי למולא אור שרגא מנהיג היזדים בפרס.

 

למד בישיבת פורת יוסף, ושימש כחברותא של הרב יהודה צדקה – ראש הישיבה. את הפסיקה ההלכתית שלו קיבל מרבו – הרב בן ציון אבא שאול [בכתבה זו נעזרנו באתר ויקיפדיה].