בית הכנסת הגדול היכל דוד בעיר טולוז שבצרפת

בית הכנסת הראשי בעיר טולוז – היכל דוד - הוא יחסית חדש. הוא הוקם לפני כחמש עשרה שנים בלבד. מלבד בית הכנסת הגדול ישנם בעיר עשרה בתי כנסת נוספים.

ככלל אוכלוסיית היהודים בטולוז מונה 15 אלף אנשים.

בית הכנסת הישן בעיר טולוז ממוקם כ-300 מטר מבית הכנסת החדש. הוא  היה בית הכנסת היחיד עד שנות השישים, אז היו רק מאה חמישים משפחות יהודיות בכל העיר.

באותו זמן הגיעו מאות משפחות מצפון אפריקה ובתי כנסת החלו להיבנות, בעיר ובפרברים, אולם היכל דוד הממוקם בבניין הקהילה היהודית הוא בית הכנסת הראשי בעיר. רב בית הכנסת הוא רב העיר הרב אברהם ווייל.

 

פעילות ושיעורי תורה

רב העיר ורב בית הכנסת הרב אברהם ווייל, מספר שקשה לאמוד את מספר היהודים המגיעים לבית הכנסת בשבת. בבית הכנסת הראשי מגיעים כמאה- מאה ועשרים יהודים.

שאר בתי הכנסת פעילים בעיקר בשבת.

בכל יום יש חמישה מניינים בכלל בתי הכנסת, וארבעה למנחה וערבית.

דווקא שיעורי תורה רבים נמסרים בבית הכנסת. חלק גדול באולמות שבבניין הקהילה היהודית.

בשבת מוסר הרב שעה לפני מנחה שיעור, וגם ההרצאות הגדולות מדוברים ומרצים מפורסמים מגיעים למסור בבית הכנסת.

בשיחה עם רב חב"ד המקומי הרב משה חן, עולה כי מתקיימים עשרות שיעורים במשך השבוע. סמינרים, ותכניות באווירה של ישיבה בימי החופשים.

במרכז העיר פועל גם בית חב"ד. הבניין שייך לקהילה והם מאפשרים לבית חב"ד לפעול במקום.

בעיר פועל גם בית ספר בניהולו של הרב מוטוסוב שליח חב"ד הראשון שהגיע לעיר טולוז, בתו מנהלת את בית הספר, ובעלה הרב חן מארגן את הפעילות הרוחנית בעיר. בית הספר שייך לקהילה ולאו דווקא לחב"ד.

 

נוסח התפילה

נוסח התפילה הוא צפון אפריקה.

מחצית מהמתפללים הם מרוקאים, ומחצית מאלג'יר, גם בכל מילוז רוב המתפללים הם יוצאי צפון אפריקה. יש בית כנסת של חב"ד בו מתפללים אורחים וגם אנשי חב"ד בנוסח אשכנז.

הרב ווייל מספר כי הקהילה אינה קהילה דתית. האנשים הדתיים המתגוררים בפרברי העיר לא מגיעים בשבת לבית הכנסת הראשי ונשארים באזורים שלהם. האנשים שמגיעים לבית הכנסת לא 'תמיד מגיעים לפי ההלכה' כהגדרתו של הרב [כשהוא מתכוון כמובן לרכבים], אבל הם מאד מסורתיים.

 

איך אתם מתמודדים עם ההתבוללות?

אנחנו עובדים על הצעירים. הכל מתחיל מהחינוך. התבוללות אינה רק נישואי תערובת, אלא צריך לחנך אותם מגיל צעיר מהי הזהות שלהם, הזהות היהודית שלהם.

הכל עובר דרך התורה ודרך המצוות, מסביר הרב, אתה לא מושך זבוב עם חומץ אלא עם דבש. ארחי שאתה מושך אותם חייבים להגיע לשלב השני. לא מספיק שהם מגיעים, חייבים לתת להם את קיום התורה והמצוות, בלי זה – לא שווה כלום. אני לא מאמין 'בזהות יהודית בלבד', בלי התורה והמצוות שום דבר לא נשאר.