סיור החודש: בית הכנסת ביישוב מרחב עם

מרחב עם הוא יישוב קהילתי דתי בנגב. מרחב עם נמצא בין היישובים שדה בוקר וירוחם, סמוך לסכר הרועה. שייך למועצה אזורית רמת נגב. תנועת אור יזמה את הקמת היישוב שעלה לקרקע בט"ו בחשוון ה'תשס"ב (1 בנובמבר 2001 - ויקיפדיה).

ביישוב קיים 'חאן' בית הארחה מרכזי, שאודות לו התפרסם המקום. על היישוב ובית הכנסת שוחחנו עם איתי קריגר, מבעלי המקום, תושב וותיק ביישוב, וגם 'גבאי' של מניין ותיקין בבית הכנסת.

 

IMG_2431 IMG_2432 IMG_2434 IMG_2442 IMG_2443 IMG_2516

צילום: אלי קובין

 

רקע לוקאלי

את היישוב הקימו 4 משפחות. מדובר ביישוב דתי-קהילתי. התפילות התקיימו אז בקראוון כפול.

מאחר שהיישוב מנה כל כך קצת משפחות פעמים רבות לא היה מניין. ואמנם בשנים הראשונות נעזרו המתפללים בבחורים מישיבת מצפה רמון שאינה רחוקה מהיישוב.

גם בהמשך, נזכר איתי, "המזכירה היתה עושה טלפונים בכל יום שישי כדי לדעת כמה אורחים צריך להזמין בשבת, ומי לא יכול לעזוב את היישוב... כאשר לא היה מנין, היו החברים צריכים להישאר".

אבל היישוב התחזק לאט לאט, עד שכיום הוא מונה לא פחות מ- 64 משפחות. "כשהגענו ל- 25 משפחות היה לנו כבר מנין קבוע והמזכיר הפסיקה לעשות טלפונים", אומר קריגר. "היתה תקופה שהיא היתה מתקשרת לפני החגים, שאז אנשים היו נוסעים, אבל ברוך ה' גם לזה לא הוצרכנו יותר". 

לפני כ- 7 שנים, הגיעו התושבים להכרה כי הם אינם יכולים עוד להתפלל בבית הכנסת הרעוע שבקארוון והקימו מבנה קבע – יפה.

איך התאפשר הדבר?

קיבלנו קצת תרומות מארה"ב, אבל בעיקר מאתנו. כל אחד נתן קצת. הרגשנו שאי אפשר יותר להתפלל בקראוון ההוא. גם חלק מהאורחים הרבים שבחאן תרמו את חלקם.

 

IMG_2444 IMG_2445 IMG_2449 IMG_2450 IMG_2456 IMG_2458 IMG_2459

 

החאן

כאמור החאן הינו חלק בלתי נפרד מחיי הקהילה במקום. למעלה מ-12 אלף אנשים מתארחים מידי שנה במקום. החאן כולל חדרי ארוח, ארוחות, ואפילו מקווה לגברים. [מקווה לנשים יש ביישוב]. החאן בנוי בסגנון מדברי עם אהלים ודירות, והחללים הגדולים מאפשרים ארוח של משפחות גדולות, וארועים גדולים.

איתי מספר שחלק ניכר מהיישוב [20 אחוזים], החליטו להתגורר במקום לאחר שהתארחו בחאן. "הם התאהבו במקום והחליטו להישאר ולגור כאן".

בית הכנסת צמוד לחאן.

נוסח התפילה

בית הכנסת אינו פועל על פי נוסח קבוע. מוצאו של החזן הוא זה שקובע כיצד יתפללו. ועם זאת ב'מרחב עם' מנסים לאזן בין כל העדות. כך למשל שבת אחת בנוסח אשכנז, שבת אחת בנוסח עדות המזרח, ושבת אחת בנוסך 'קרליבך'.

גם בימים נוראים – ראש השנה, יום כיפור, וחגי תשרי, מנסים לאזן בין הנוסחים השונים.

 

IMG_2498 IMG_2504 IMG_2507 IMG_2508 IMG_2510 IMG_2511 IMG_2515

 

פעילות

בכל יום מתקיימים מינני שחרי וערבית. תפילת מנחה לא תמיד מתאפשרת מאחר שחלק ניכר מבני היישוב נמצאים מחוץ למקום לרגל עבודתם. ועם זאת איתי מספר שיש 'ווטסאפ' חזק סביב השעה רבע לחמש [סביב שעת השקיעה] ומשתדלים לקיים מניין יומיומי גם למנחה.

שיעורי תורה מתקיימים בעיקר בשבתות.

היישוב מרחב עם הוא היישוב השלישי בגודלו בארץ של ילדים ביחס של מבוגרים וילדים. ביישוב ישנם למעלה מ- 4.2 ילדים למשפחה. כך שבשבת אנשים עסוקים מאד עם הילדים או כמו שמגדיר זאת קריגר 'משיעור לשיעור'.

שיעורי תורה מתקיימים גם למבוגרים וגם לנשים.

רב בית הכנסת המועסק על ידי היישוב, הוא הרב עוז קאפח, והוא נכדו של הרב יוסף קאפח המפורסם. 

כמו כן מתקיים בכל יום בבית הכנסת 'כולל אברכים' לצעירים, מהשעה 7 והלאה שגם זוכים למלגת מחייה צנועה.

לא מכבר החל להתקיים מניין נוסף, לתפילת שחרית בשבת כוותיקין.

מבנה בית הכנסת

בית הכנסת בנוי בצורה מלבנית. עזרת הנשים מאחור. "מבנה פשוט אבל מתוק, צנוע" מגדיר זאת איתי.

הישיבה בבית הכנסת היא בצורה של 'חית' מסביב לתיבה. הסיבה לכך נבעה מהרצון לשלב מוטיבים אשכנזים וספרדים.

בית הכנסת מכיל 120 מקומות, והם מתמלאים לגמרי.

פיקנטריה

ביישוב מרחב עם ישנם הרבה כהנים אבל רק לוי אחד.

היישוב שדה בוקר, קרוב למרחב עם, מה שמביא לא מעט תושבים לערוך בר מצוות במקום. האנשים מהיישוב החילוני באים לא רק לבר מצוות, אלא גם לשיעורי תורה, אזכרות וכן הלאה.

 

חאן מרחב עם, נופש וארוח

טל:  08-6571963