בית הכנסת בקיבוץ ברור חיל

ברור חיל הוא קיבוץ בנגב, בין קרית גת לשדרות. הוא הוקם בשנת 1948 והיה היישוב האחרון שהוקם בארץ לפני קום מדינת ישראל. בסיסו של היישוב הוא עולים מברזיל שהגיעו במסגרת תנועת הבונים, ובמשך השנים הפך הקיבוץ למזוהה עמם ועם העלייה מברזיל.

בית הכנסת בקיבוץ נקרא 'עם ישראל חי' והוא הוקם לפני חמישים שנים. את בית הכנסת הקים יהודי ברזילאי בשם פנחס גולדברג שמימן את הקמת המקום לזכר בני משפחתו, וכאשר יצא לפנסיה, הגיע לקיבוץ, שם העמידו לרשותו יחידה אותה שיפצו, והוא חי במקום עד לפטירתו. יהודי זה קבור בבית הקברות של הקיבוץ.

ברור חיל הוא קיבוץ חילוני, איש הקיבוץ רפי בן אמו, המסייע רבות לביסוסו וקיומו של בית הכנסת הכניס לפני חמש שנים ספר תורה למקום: "לארוע הגיע הרב משה שחור עם האברכים שלומדים בקהילתו והם עשו שמח, היה מאד נחמד. הבאנו כיבוד כשר למהדרין".

בן אמו תרם גם ספר תורה ליישוב רוחמה אך התנה את תרומתו בכך שספר התורה לא 'ינדוד' ממקום למקום, מהמתנ"ס למועדון, ומשם לחדר האוכל וכו', אלא שיהיה לו בית כנסת קבוע, ואמנם כך היה. בהקמת בית הכנסת ברוחמה השתתפו הרב ציון כהן שכיהן רב המועצה האזורית, הרב משה שחור, והרב שלמה רענן יושב ראש עמותת איילת השחר שגם נאם.

מדוע חשוב לך כל כך בית הכנסת?

"אני יהודי, אינני דתי, אך חשוב לי כיהודי מאד לשמור על הזהות שלנו. בית הכנסת הוא אחד הדברים שמייחדים אותנו".

על אף היות הקיבוץ כאמור חילוני 'למהדרין' הקימו העולים מברזיל את בית הכנסת ושמרו על המנהגים מבית אבא. בקיבוץ הילכה בדיחה כי כשההורים ילכו לעולמם יהפוך בית הכנסת לפאב, אך הדבר לא קרה. בית הכנסת פרח, סודרו בתוכו מזגנים ואף הוכנס כאמור ספר תורה מהודר.

בימים אלה עובר בית הכנסת שיפוץ יסודי מבפנים ומבחוץ בעלות של עשרות אלפי שקלים אותם גייס הרב שלמה רענן יו"ר איילת השחר.

איילת השחר מלווה את בית הכנסת גם במשך השנה. בימים הנוראים, כלומר בראש השנה וביום הכיפורים מגיעים מתנדבים מאיילת השחר ומנהלים במקום את סדרי התפילות. בן אמו מספר כי בראש השנה ובוודאי ביום כיפור בית הכנסת מלא על גדותיו. גם במשך השנה במועדים מיוחדים כמו פורים ושבועות מגיעים המתנדבים של איילת השחר ומסייעים ללא תמורה לתושבים לקיים את מנהגי החג.

בית הכנסת מהווה כמו בתי כנסת רבים נוספים כר לפעילות חברתית. אנשים צעירים ומבוגרים מגיעים למקום נפגשים ועורכים בו פעילויות. "מרכז החיים של הקהילה הוא בית הכנסת, זה מגיע עוד מהגלות" אומר בן אמו.

בית הכנסת פעיל גם במשך ימות השנה. בכל סוף שבוע מתקיימות בו תפילות, ועשרות אנשים מגיעים למקום. האוכלוסיה בסך הכל בקיבוץ עומדת על 860 נפש.

איך אתם מתמודדים בימים אלו עם המלחמה בדרום?

אנחנו לא חוששים. כמעט איש לא עוזב את הקיבוץ, מלבד מעטים שעושים זאת לזמן מוגבל. אני אגב הרבש"ץ של הקיבוץ, ואינני חושש מהמלחמה. עברתי אי אלו דברים בחיי. למדתי להיות רגוע. ישנם לא מעט אנשים האומרים שכאשר הם מתפללים בבית הכנסת שלנו הם רגועים לגמרי, שכן כאשר ספר התורה בחוץ הוא מגן עליהם.