סיור החודש: בית הכנסת בושאייף שבמושב זיתן

{jcomments off}רקע היסטורי

 

כשעלו יהודי לוב ארצה, עם ימיה הראשונים של המדינה הביאו אתם מעט ממון, פקדונות, וכמובן את כל התשמישי קדושה מארץ מולדתם. עם מעט הכסף הזה בנו בית כנסת קטן כאשר הם עדיין גרים באהלים.

עם השנים השתפר מצבם של העולים והם עברו להגורר במבנה קבע, זה היה גם הזמן בו החליטו להקים בית כנסת מפואר ליוצאי לוב. בית הכנסת הגדול 'בושאייף' הוקם באמצע שנות ה- 70 במושב זיתן.

במושב זיתן מתגוררות כ- 30-40 משפחות יוצאי לוב אולם הטריפוליטאים מגיעים אל המקום מכל רחבי הארץ וגם מחו"ל. גבאי בית הכנסת מספר לנו כי כשבעים אחוזים מאלו הפוקדים את המקום במשך השבוע אינם כלל מהמושב.

בית הכנסת בושאייף, הוא העתק מדויק של בית הכנסת בזליתן שבלוב. הוא קרוי על שמה של הצדקנית בושאייף, ועל כך בפיסקה הבאה.

 

3C9A7604 3C9A7606 3C9A7612 3C9A7695 IMG_4944 IMG_4945
 

צילומים: אלי קובין

 

מי היא בושאייף?

מיהי קהלת בושאייף, ומהם מקורותיה הקדומים? בימי בית שני היה כהן גדול שנקרא ישמעאל כהן גדול. לישמעאל היו שלש בנות. לאחר החורבן הן הפליגו באניה, כאשר באמצע הדרך, התחוללה סערה והאניה טבעה. רק אחת מן הבנות ניצלה – בושאייף. לאחר שהגיעה לחוף מבטחים גילתה כי היא נמצאת בארץ שמוכרת היום בשם 'לוב'. היא השתכנה בכפר קטן בשם זליטן, נישאה והחלה לחיות חייה שם. אלא שלבושאייף ולבעלה לא נולדו ילדים. באחד הלילות חלמה בושאייף חלום ובו אמר לה מלאך כי כדי שתשאיר זכר ונצר בעולם עליה להקים בית כנסת שישמר את זכרה. בושאייף הקימה את המבנה ועד מהרה הוא הפך למקד עלייה לרגל לכל יהודי לוב.

מסביב לבית הכנסת מסתובבים סיפורים שמספריהם מוכנים להעיד על אמיתותם. מסתבר שהדלקת נרות בשמן במקום הקדוש במה שנקרא בשפה הלובית 'קנדיל שמן' עשויה לפתור בעיות לחולל נפלאות ולסייע למעוכבי ישועה. "בשבוע שעבר התקשרה אלי אשה" מספר אבינועם מנהל בית הכנסת בושאיף "והיא מספרת כי היא חלמה חלום ובו הופיעה אשה יפה שאמרה לה כי היא אותה 'בושאייף' והא מבקשת ממנה לערוך טקס חלאקה [גזיזת שיער לילד בהגיעו לגיל 3 שנים] לבנה הפעוט. האשה מספרת כי מעולם לא ראתה את האשה הזו קודם לכן ובטח לא סיפרה או תכננה משהו אודות 'חלאקה לבנה. השבוע היא הגיעה לבית הכנסת וערכנו לבנה את טקס החלאקה".

גבאי בית הכנסת מספר לנו על אב מאיטליה שהגיע להתפלל עבור בתו שלא מצאה זווג, ולאחר חדשים ספורים חזר ארצה והציג את חתנו. גם נשים נוספות מספרות על מציאת זיווג לאחר שנים רבות בזכות התפילה ובזכות הצדיקה.

 

3C9A7618 IMG_4968 IMG_4973 IMG_4985 IMG_5006 IMG_5029
 

מבנה בית הכנסת

בית הכנסת שנבנה בשנת 76 מורכב משני מתחמים: המבנה הישן, וההיכל החדש. בית הכנסת החדש הוא כאמור העתק מדוייק של בית הכנסת בושאייף ששכן בלוב. בית הכנסת טעון בתחושות של רוחניות ומיסטיקה. למקום מגיעים לא רק טריפולטאים לוביים אלא מכל הספקטרום הרחב של העדות בישראל. אל עזרת הנשים מוליכות מדרגות אבן מעוקלות המעניקות למקום מימד עתיק ומיסתורי.

לפני בית הכנסת קיימת רחבה גדולה מאד, שם מתקיימים ארועי ההילולה הגדולים. לצד הרחבה ניצב משטח חנייה רחב.

 

3C9A7615 3C9A7638 3C9A7666 3C9A7677 IMG_4954
 

פעילות וארועים.

בבית הכנסת מתקיימות תפילות לאורך היום, ובמקום אף פועל כולל. אולם הפעילות מגיעה לשיאה כמובן בהילולות הגדולות המתקיימות פעמיים בשנה בסוכות ובל"ג בעומר. המארגנים יודעים לספר על למעלה מחמישים אלף אנשים שהשתתפו בארועים המוניים אלו.

האנשים מגיעים להתפלל ולשטוח את בקשותיהם המיוחדות בבית הכנסת בעל הסגולות המיוחדות ולערוך את טקס החינה המסורתי. בטקסים מופיעות מקהלות ילדים טריפולטאיות, פיטנים לוביים, ומשתתפים בה נכבדים כמו יו"ר הכנסת, שרים ואישים נוספים.

לא רק יוצאי לוב מגיעים לבית הכנסת: "לפני זמן מה ערכו אצלנו בבית הכנסת מאות יהודים יוצאי הודו את סעודת ה'ממליגה' כלומר סעודת אליהו הנביא הנערכת על ידי מי שנדר נדרים במסורת ההודית. ההודים, שהגיעו חלקם מבומביי הביאו אתם פרות מרהיבה ואף שפכו חלב ליד ארון הקודש כמנהג המסורת" מספר הגבאי.

 

3C9A7625 3C9A7630 3C9A7631 3C9A7653 3C9A7656 3C9A7658