בית הכנסת בכפר דניאל

ארגון איילת השחר תרם את הריהוט. התושבים מצאו קראון ישן. אנשים טובים סייעו ושיפצו. אהוד בנאי הופיע בהתנדבות. ובית הכנסת בכפר דניאל קם על תילו.
 
כפר דניאל, מושב שיתופי אנגלו-סאקסי הנמצא בשפילה, מאכלס כ 450 נפשות. בשנים האחרונות גדל מספם של תושבי המושב בעקבות פרוייקט "ההרחבה" אליו הצטרפו עשרות משפחות. התושבים השייכים למעמד סוציו – אקונומי גבוה נהנים מרמת חיים נינוחה שקטה ושליוה בכפר הפסטוראלי. אלא שדבר אחד חסר היה במושב: בית כנסת. לא בנוסח אשכנז ולא בנוסח ספרד. לא היה קיים כל מבנה שישמש בית לתפילה ולתורה. מסתבר כי למרות אופיו הבלתי דתי של המקום חשו תושבים אחדים בחסר המסויים הזה ובעקבות פנייתם לרב אליאב מאיר, רב היישוב גמזו הסמוך, התעוררו מספר אנשים טובים והחלו לסייע במלאכה. ראשית נמצא קראוון ישן שלאחר מאמץ שופץ והפך לבית כנסת משובב נפש, מיד לאחר מכן הציע ארגון איילת השחר בראשותו של הרב שלמה רענן [שתחת חסותו פועל גם 'איגוד בתי הכנסת], לתרם את הריהוט המלא, וגבאי בית הכנסת והמתפללים הכריזו על מסיבת חנוכת הבית לבית החדש.
 
האירוע התקיים לפני כשלשה שבועות והיה אחד הערבים היפים והמרגשים שחוו המתפללים והפעילים. מאתיים חמשים אנשים התכנסו בבית הכנסת ופתחו בתפילת ערבית חגיגית אותה ניהל החזן יצחק מאיר [אחיו של שדר הרדיו ידידה מאיר], מיד אחר כך נכנסו האנשים לאולם סמוך שם נהנו מהופעה מלאה של הזמר אהוד בנאי. אהוד הופיע בהתנדבות מלאה, מספר הד"ר יוסי אבנרי מגמזו ואחד מן המתפללים הקבועים בבית הכנסת החדש. שלחתי מכתב למשרד ההפקות שלו ולאחר מספר ימים קיבלתי את תשובתו כי ישמח להופיע 'בחינם' לטובת ארוע החנוכה. ההופעה היתה מרשימה במיוחד. אהוד ביצע שירים מוכרים שלו לצד שירים חסידיים שונים והקהל שלא נשאר אדיש שמח ורקד ללא הפוגה.
 
בית הכנסת החדש מקיים תפילות בשבתות ובחגים. בינתיים אין לנו מנין ביום חול, אומר אחד המתפללים, אבל אנו מקווים שההתארגנות היפה בשבת תחלחל גם אל ימי החול. בבית הכנסת מתפללים בנוסח החזן. כלומר נוסח מעורב. "אצלנו ניתן למצא" מספר אחד התושבים, "קיבוץ גלויות אמיתי. בליל שבת אפשר לפתוח במזמור לדוד של קרליבך למשל, ומשם לעבור ללכה דודי נוסח ספרדי ירושלמי עם שילוב מנגינות חסידיות בהמשך". הנוסח האינטגרטיבי הזה הופך את התפילה, מלבד מצוותה, לחוויה שלא נשכחת במהרה.
 

מה תוכניותיכם לעתיד, אני שואל את הד"ר אבנרי. "בינתיים חסרים לנו כמה דברים שאני מקווה שב"ה ימולאו במהרה. הראשון והקרדינאלי ביותר הוא ספר תורה. אנו נשמח לקבל תרומה של ספר אותו בינתיים אנו נאלצים לקחת בהשאלה ממקומות אחרים. שנית, מאחר ויש אצלנו תנועה דו כיוונית בין היישובים גמזו וכפר דניאל, הכוללת כמובן נשים עם עגלות ותינוקות, אנו זקוקים לתפעל מערכת עירוב שתאפשר, הלכתית, את הטלטול בדרכים. לבסוף, אנו מתכננים להקים סוכה גדולה כמין 'פרגולה' שתשמש אותנו לסוכות כמובן אך גם למתפללים הרבים המופיעים בימים נוראים ואשר אולם בית הכנסת צר מהכילם. מלבד זאת התוכניות עדיין רבות אולם בית הכנסת עדיין רק בתחילת דרכו. לאחר שיתבסס ויהיה למקום משכן קבוע ואהוב על תושבי המקום נפעל ב"ה להרחבתו.