בית הכנסת סגור בשבת


בניגוד למאות בתי כנסת בארץ ובעולם, הפעילים רק או בעיקר בשבתות ובחגים, רשת בתי הכנסת הנושאים את השם "בת עמי" נעולים בימי המנוחה על סוגר ובריח. זאת מהסיבה הפשוטה: ה"רשת" הזו, לה "סניפים" בירושלים, תל אביב, באר שבע, חיפה (חף הכרמל) וטבריה – ממוקמת בתחנות המרכזיות של "אגד".

מאות "פנים חדשות" פוקדות מדי יום את בתי הכנסת הללו, המיועדים מראש למתפללים מזדמנים, שאינם יכולים לתכנן מראש מתי בדיוק יזדקקו למניין, את ה"בכורה" במספר המבקרים נוטלת ירושלים: כעשרים אלף איש, מכל העדות והחוגים, פוקדים את בית הכנסת הממוקם במרומי בית האבן והזכוכית של התחנה.

הממונים על "פתיחת השערים" הם קופאי מכירת הכרטיסים בקומה שמתחת. "מנינים קבועים" יש רק לתפילת שחרית, בשעות המוקדמות של הבוקר (6 ו-7). משעות הצהרים המוקדמות מתקיימים שם מניינים לתפילות מנחה וערבית בקצב התלוי במספר עוברי האורח הפוקדים את המקום או "מגויסים" מקרב הנוסעים הממתינים בתחנות האוטובוס הסמוכות, על ידי "חייבים" באמירת קדיש המזדמנים למקום.

לקראת דמדומים "מרחיב" בית הכנסת את גבולו כשמנין ולעתים שניים מתפללים במבואה מחוסר מקום. בתפילות המנחה בימי שני, חמישי וראשי חודשים ניתן להאזין כאן ל"קריאת התורה" של חיילים ומתפללים-מזדמנים אחרים ש"פספסו" את הקריאה בתפילת השחרית.   

נוסח התפילה משתנה ממניין למניין, בהתאמה לשליח הציבור היורד לפני התיבה. גם מספר המשתתפים בשיעורי התורה הקבועים הנמסרים במקום על ידי "הרב האגדי" נחמיה וילהלם, לאחר תפילת שחרית ובערבים - משתנים מיום ליום.

כמעט לאורך כל השעות בהם בית הכנסת פתוח ניתן למצוא בין כתליו עוברי אורח שאיחרו או הקדימו להגיע לאוטובוס שיוביל אותם למחוז חפצם – כשהם שוקדים או מעיינים באחד מספרי הקודש הרבים של הספרייה התורנית המקומית. חלק לא מבוטל מספרי הספרייה נתרמו או נשכחו על ידי נוסעים. 

ארון הקודש המעוצב, והריהוט מתוצרת קיבוץ לביא מעידים על השקעה כספית משמעותית של "אגד" במקום. החברה נושאת גם בעול אחזקת בית הכנסת המיועד למתפללים מזמנים, מאחר שהמתפללים עצמם אינם מפתחים כלפיו מחויבות אישית, בודאי לא כזו המביאה לידי מעשה.

בית הכנסת "בת עמי" הירושלמי, כאחיו הקטנים יותר הפזורים כאמור ברחבי הארץ, נעדר "עזרת נשים" והנוסעות המבקשות להתפלל נאלצות לעשות זאת בסמוך להן. בירושלים – מדובר בקרבת השירותים הציבוריים שנועדו לשרות כל באי הקומה. 
 
מיקום: קומה 3 של התחנה המרכזית, ירושלים
שעות פתיחה: א-ה: 05.30 – 21.30 ו, ערבי חג: 5.30 עד כשעתיים לפני כניסת השבת
ספריה תורנית: יש.
שיעורים ופעילויות: הלכה – מדי בוקר לאחר תפילת שחרית. גמרא, חסידות: בימים ב' ה' לאחר תפילת ערבית.
תפילין לשימוש: יש
שירותים: בסמוך

נגישות לנכים: יש. 

התחנה המרכזית ירושלים. צילום ויקיפדיה