ראיון החודש: הרב לוין

שלום לרב לוין מנהל הספרייה התורנית [הגדולה בעולם] - בית יוסף, ותודה על הסכמתך להתראיין למגאזין 'מעט בית מקדש'.
 
ש. ספר לנו מעט על הספרייה בבקשה.
ת. בספריה קיימים למעלה מ-30000 כרכים של ספרי קודש ממויינים, ועוד אלפים רבים העומדים לפני מיון [רק בקטלוג הפועל באמצעות תוכנת המחשב 'אקסל' ישנם בערך 50000 שורות של שמות ספרים]. הרשימה כוללת את כל הספרים החדשים והחשובים, ומאות ספרים עתיקים. כולם ממויינים בסדר נפלא. מחוסר מקום בספריה, הספרים מפוזרים כעת בשלשה מקומות, על פני שטח כולל של 250 מ"ר. מלבד הספרים, קיימים בספריה עשרות אלפי חוברות וכתבי עת.
 
ש. האם יש לכם סניפים נוספים?
לספריה סניף בברכפלד, הכולל 12000 ספרים. סניף נוסף ממוקם במושב תפרח ובו מצויים 17000 ספרים [רובם כפולים, וחלקם עדיין לא עברו מיון]. מספרים אסטרונומיים אלו מדגימים את מחזור תרומות הספרים הגדול לו זוכה הספרייה. בסך הכל יש בספרייה למעלה ממאה אלף פרסומים.
 
ש. מי האנשים הפוקדים את הספרייה?
ת. את הספרייה פוקדים מידי יום עשרות עד מאות מבקרים במשך 24 שעות, מילדי חיידר רכים ועד רבנים וראשי ישיבות. בין המבקרים הרבים ניתן למצא מחברי ספרים, מהם הלומדים תורה לשמה בלא שום מסגרת, ומהם שעובדים במכוני המחקר התורני המפורסמים [כמו: מכון ירושלים, מתיבתא, רמב"ם פרקנל, אנציקלופדיה תלמודית ועוד]. הכניסה לספרייה חפשית, וללא תשלום. בספרייה עשרות מקומות ישיבה ותאים פרטיים. הכסאות מרופדים, ולכל תא נקודת חשמל למחשב נייד, תאורה פרטית, ומיזוג אויר.
 
ש. האם בספרייה תורנית יש מקום לאמצעים טכנולוגיים מתקדמים כמו שאר הספריות הכלליות, או שאין צורך וביקוש לכך?
ת. בוודאי שכן. אין כל סיבה שהמבקרים המבקשים למצא ספרים וטקסטים נדירים לא יעזרו במשאבים המתקדמים ביותר. בכניסה למקום עומדים לרשות המבקרים קטלוגים ממוחשבים עם תוכנה אישית שתוכננה במיוחד לצרכי הספריה, כמו גם קטלוגים מודפסים. בנוסף, בספרייה קיים חדר מיוחד בו פועל מחשב המאחסן בתוכו את כל המאגרים התורניים הקיימים בשוק: אוצר החכמה, אוצרות התורה, די. בי. אס., בר אילן, בית מלא ספרים ועוד. מלבד זאת הספרייה מפעילה רשת אלחוטית המאפשרת לבעלי מחשבים ניידים להתפרס ברחבי האתר ולהתחבר לכל אותם מאגרים באמצעות מחשבם האישי. כמו כן, לספרייה מכונת צילום משוכללת עם גישה חפשית, מקראת מיקרופיש, תחנת הטענה לנגנים למערך השיעורים של קול הלשון וקול הדף.
 
ש. ספר לנו על תכניות הספרייה העתידית הנמצאות, כך אנו מבינים, בשלב מתקדם
ת. הספרייה תמוקם ב"ה, במבנה ענק ומפואר הכולל שטח פעילות מרווח המשתרע על פני  שטח של 2000 מ"ר, לובי רחב ומהודר, רחבה גדולה, ומקומות חנייה.
 
מיקום הספרייה יהיה באיזור החשוב והאסטרטגי ביותר בעיר: מרכז העיר מעל קומפלקס של שישה בתי כנסת גדולים ומוכרים. מול קומפלקס בתי הכנסת פועלים עוד ארבעה בתי כנסת, כאשר חלקם מאכלסים למעלה ממאה מתפללים. במשך השבוע, מלאים בתי הכנסת כולם בכוללים רבים בהם לומדים והוגים בתורה מאות אברכים. את הבנין ניתן לראות כבר מהכניסה הראשית של קרית ספר [ככר השבטים], וכך גם מראש ההר בו ממוקמת השכונה הסמוכה 'אחוזת ברכפלד'. עם השלמת הבנייה, תהיה הספרייה למבנה הגבוה והמרשים שבעיר מודיעין עילית.
 
ש. האם יש תכנון להגדיל את מספר הכותרים?
ת. ללא ספק. הספרייה מתוכננת כך שתוכל להכיל 250000 ספרים, ובמילים אחרות רבע מליון (!) כותרים של ספרי קודש [מספר מרשים זה יתפוס את מקומו בספר השיאים, שכן כבר בימים אלה נחשבת הספריה כגדולה ביותר בקרב הספריות התורניות הפועלות היום]. הספרייה תכלול מחלקות ייחודיות לספרים באנגלית, ולשפות נוספות כמו רוסית וספרדית וגרמנית. כמו כן יוקמו מחלקות לספרים עתיקים, ביוגרפיות, אוטוביוגרפיות, ועלונים תורניים.
 
במה שונה ובמה דומה ספרייה תורנית מספריות כלליות אחרות?
ת. ברחבי הספרייה יוצבו מאות מקומות ישיבה פרטיים, וחדרים רבים לנושאים ומחלקות ייחודיות. בנקודה זו אין כל הבדל בין כל הספריות הגדולות בעולם. מה שיהיה שונה באופן מוחלט משאר הספריות הוא שמלבד הספריה בה יישמר השקט כבכל הספריות, יפעל בצמוד גם בית מדרש בו יוכלו הלומדים ללמוד עם חברותא ולהיעזר בשירותי הספרייה. כלומר, האיזון העדין בין לימוד החברותא המסורתי, הפלפול המשותף והסוער שכה מוכר לנו מעולם הישיבות, יתקיים ויתרחש בצמוד לאולמות הספרים השקטים. זהו קונספט ייחודי שלא קיים בשום מקום בעולם. לא היהודי, ולא הבלתי יהודי. נקודה מרתקת נוספת היא חדר המיועד ללימוד המוסר שיקרא 'בית המוסר'. מדובר באולם קטן בו יהגו הלומדים אך ורק בספרי המוסר המיועדים לתיקון המידות, ולהתעלות בעבודת ה', וגמילות חסדים. 'בתי מוסר' [לא רבים] פועלים כיום ברחבי הארץ, אך לא קיים חדר מוסר בתוך ספרייה שיציע למבקריו את כל ספרות המוסר מתקופת הראשונים ועד לימינו אלו.
 
כמובן שכמו כל הספריות תכלול הספרייה גם: משרדים, חדרים פרטיים להשכרה, לוקרים, מלתחה, מטבחון, חדר צילום, מרפסת לסוכה, מעלית. מערכות מיחשוב משוכללות, מערכות כיבוי אש, מערכות טלביזיה במעגל סגור. חדרי שיעורים והרצאות, חדר מחשבים למאגרי מידע מגוונים, חדר ברייל - ספרים לעיוורים ל"ע. הספריה תקיים השאלת ספרים, מכירת עודפי ספרים. כמו כן אנו נפעיל ספרן וירטואלי [ספרן המספק מידע מהספריה לכל דורש מרחבי העולם], וקטלוג מקוון.
 
ש. מה המגמה שלכם לטווח הרחוק?
ת. לספק לכל שכבות הציבור את הספרים הנדרשים להם: ספרי הלכה לרבנים ופוסקי הלכה, ספרי עיון בסוגיות התלמוד לראשי הישיבות ולמגידי שיעורים, ספרי מחקר ומהדורות רבות של ספרי יסוד לחוקרי הספרות התורנית ולעובדי מכוני המחקר השונים. מטרתה הסופית והכוללת של הספרייה היא ריבוי לימוד התורה וכבוד התורה, באופן הנח, הנעים, והמפואר ביותר כראוי לכבודה של תורה.
 
אנו גם שואפים מאד להביא להרחבת הידע התורני, וההעמקה במרחביה של הספרות התורנית בקרב הציבור הכללי. אנו חפצים לפנות לציבורים נוספים כמו מתעניינים חדשים בלימודי יהדות, ודגש על השמת המקום לבני נוער. זה המקום לפנות לציבור בבקשת סיוע למקום הנדיר והמיוחד הזה. קיימות אפשרויות הנצחה רבות, וזכות לימוד התורה תעלה ותגן עליכם מכל רע [ניתן לפנות למספר טלפון: 0542528200].