ראיון החודש: השר יעקב מרגי

 כבוד השר לעניני דתות הרב יעקב מרגי שלום ותודה על הסכמתך להתראיין למגזין 'מעט בית מקדש'.
 
אלו שינויים חלו בקדנציה שלך בכל הנוגע לתחום בניית בתי כנסת? מה ההישגים שאתה רואה בחזית העשיה שלך במשרד בענין?
 
בתחילת הקדנציה אפריל 2009 קיבלנו לפתחנו פרויקט שיפוץ 220 מקוואות בתחילת דרכו עם בעיות רבות ואי התחלת עבודה.
נכון לחודש זה, סיימנו 220 מקוואות בשיפוץ יסודי בהשקעה של 54 מליון ש"ח עם פיקוח הלכתי ומתן מענה לכל פרויקט ברמה אישית מול המהנדסים והקבלנים.
 
המשרד בשנת 2010 ו 2011 תמך בשיפוץ מקוואות ע"י המועצות הדתיות בסכום של 20 מליון ש"ח
 
בניית מקוואות בשנים 2009, 2010, 2011 באמצעות המשרד 26 מקוואות בעלות מוערכת של כ – 50 מליון ש"ח
 
המשרד תמך ברשויות מקומיות בבניית מקוואות ב - 59 מליון ש"ח ובנה בשנים אלו 62 בתי כנסת ותמך ברשויות מקומיות בבניית בתי כנסת בשווי של 40 מליון ש"ח
 
הובלנו ב – 2009 וב – 2010 וב – 2011 תכנית הבראה בסך 150 מליון ש"ח למועצות הדתיות.
 
נכון להיום אין מועצה דתית אחת המלינה שכר או חייבת לקרנות וספקים.
 
מינינו עוד 8 רבנים לעדה האתיופית במעמד רב שכונה ונכון להיום יש 21 רבנים, בני העדה האתיופית ומתוכם 5 רושמי נישואין
 
פרסמנו קריטריונים לרועים רוחניים לקליטה רוחנית לעדה הבוכרית , גרוזינית וקווקזית וימונו כ 25 רבנים כרועים רוחניים.
 
נבחרו 8 רבני ערים לאחר שנים רבות שלא נבחר רב עיר אחד. מונו 84 מועצות דתיות בהרכבים ובמינויים.
 
המשרד עבר הליך רה-ארגון שמוסיף אמון רב כלפי המשרד והמועצות הדתיות ובזה נעשה קידוש ה' אחד גדול.
 
כמי שעוסקים בתחום הבחנו כי בשנים האחרונות משרדך מקדם הרבה בתי כנסת דוקא בקיבוצים. האם אתה רואה חשיבות מיוחדת בקיבוצים על אף שבתי כנסת אלו פעילים פחות?
 
לאור הפתיחות בתנועה הקיבוצית ובהתיישבות ועם ההרחבות הקהילתיות נוצר בישובים אלו צורך גדול בשירותי דת כגון בתי כנסת מקוואות ועירובין. אם ניקח בחשבון שקודם לכך לא היתה פתיחות לשירותי דת היום הפעילות שלנו שם מורגשת יתר על המידה.
 
3. משרד הדתות קידם 'אמנת שירות למועצות דתיות', האם לדעתך יש מקום לקבוע אמנת שירות לבית כנסת? אם כן, מה יהיו עיקריה?
 
בתי הכנסת הינם גופים עצמאיים הם לא כפופים למשרד בצורה מנהלית ואינם מפוקחים על ידי המשרד ואם אתה שואל אותי אם צריך אמנת שרות אני חושב שכן, כל מה שמשרת את הציבור צריך אמנת שרות שתהיה עם הפנים לציבור הרחב בגישה מקרבת.
 
4. מדוע אין מאגר בתי כנסת עדכני באתר המשרד? אנו מנסים לפתח רשימה כזו אך מדובר במלאכה קשה...
המשרד נמנע מלפרסם מאגר כזה כי קודם צריך להגדיר באופן שוויוני מה זה בית כנסת, המשרד כגוף שלטוני חייב לדעת את מי הוא מפרסם יש בזה כמעין אחריות אישית על המפורסם. מה גם שהמשרד עלול להיתבע מבחינה משפטית מדוע פורסם זה ולא זה.
 
5. המשרד עמד בלב יחסי דת ומדינה בתחומים רבים: נישואי רבני צהר, גיורי צה"ל, הספד נשים, תקצוב רפורמים. אם תוכל במספר מילים לתאר איזו 'ירושה' אתה משאיר אחריך במשרד?
 
רוב הסוגיות שציינת כאן שייכים לרבנות הראשית ולא למשרד לשירותי הדת פרט להספד נשים, שבאה על פתרונה לשביעות רצון כולם. הגיור הצהלי הוכרע ובא על פתרונו ע"י הרבנות הראשית. סוגית רבני צוהר זו מלחמה אידיאולוגית כנגד הרבנות הראשית. המשרד מבצע ויבצע כל החלטה של הרבנות הראשית.
 
6. האם אתה רואה בממסד הממלכתי (לצורך הענין: משרד לשירותי דת, המועצות הדתיות, רבנות ראשית ומקומית) מתווה דרך לבתי כנסת, בתחומים של ידידותיות לקהילה, ידידותיות לסביבה, עשיה חברתית?
 
לדעתי אין מקום להתערבות הממסד בבתי הכנסת. בתי הכנסת מתנהלים לפי רוח הקהילה במקום כל אחד לפי אופיו ועדתו בכל בית כנסת יש ועד מנהל שנבחר ע"י הציבור.
 
7. כמי שעומד בראש הפירמידה הממסדית הדתית, איפה לדעתך, עובר הגבול של מעורבות הממסד בבתי הכנסת? [דוגמא: הצבת רף למחיר מושב בבית הכנסת בימים הנוראים].
 
לדעתי אין מקום להתערבות הממסד בבתי הכנסת. בתי הכנסת מתנהלים לפי רוח הקהילה במקום כל אחד לפי אופיו ועדתו בכל בית כנסת יש ועד מנהל שנבחר ע"י הציבור.
 
 
8. מהו בית הכנסת 'שלך', כלומר מהו בית הכנסת האהוב עליך ביותר?
בית כנסת שהוא גדול ומטופח ומתנהל כשורה והציבור מרוצה מהניהול ומהחזן בית כנסת שהוא מרכז קהילתי לציבור עם פעילות, זהו מודל לבית כנסת רצוי.
 
9. כיצד לדעתך אפשר לקרב את הציבור הכללי שנטש בשנים האחרונות את בתי הכנסת [תל אביב כמשל], בחזרה? האם יש צעדים שאתם כמשרד הדתות יכולים לעשות?
תשובה: ניתן לקרב ולהחזיר ציבור שנטש את בתי הכנסת אם הגבאים יהיו קשובים לצרכים ולהעדפות של הציבור הן בנוסח והן בקצב התפילה הן בעיצוב ביחס ובפעילות. המשרד מעודד מועצות דתיות לשתף פעולה בתרבות התורנית עם בתי הכנסת.
 
10. מה היה בית הכנסת שלך בנעוריך - בית אבא?
תשובה: בית הכנסת בילדותי זכור לי בתפילות באירועים בחגים ובשבתות כמו כן זכורה לי ההשקעה הרבה של אבי ע"ה ושלי כילד בטיפוח בית הכנסת.
 
11. האם לגבאי המתקשה באחזקת קהילתו ברמות שונות [פיננסית, קהילתית, חברתית], יש אפשרות לפנות אליכם ולקבל סיוע?
 
תשובה: כל בית כנסת שמתנהל ע"פ הדין ויש לו עמותה כחוק עם אישור ניהול תקין יכול לפנות למשרד ולהגיש בקשת סיוע מסעיף עזבונות לכל צורך.
 
 
תודה רבה
איגוד בתי הכנסת
מגזין מעט בית מקדש