שאלות בתי הכנסת עם השחקן והזמר הישראלי גולן אזולאי

בימים אלו עומד אזולאי לפני הוצאת אלבום חדש 'ילדות מאושרת'אח לאלבומו הראשון והמצליח 'בדרך אל הלב' [הכולל את השירים המרטיטים 'שינוי', ו'יונתי']. בנוסף מופיע אזולאי במופעי מוסיקה וסטנדאפ יהודי ברחבי הארץ.

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת הוא המקום בו אתה פוגש את הקב"ה ל'זמן איכות'. עם הנשמה אתה מתחבר, מודה ומבקש ממנו מעבר למילים של הסידור.

למען האמת יש לי קצת בעייה של הפרעת קשב, והמילים בורחות לי לפעמים... אני מנסה להתרכז ובתוך שמונה עשרה אני מתחבר לתפילה האישית שלי. מאחר שאני עובד הרבה עם טקסטים, גם כשחקן וגם כזמר, הופכת אצלי התפילה למונולוג אישי כאילו לא מישהו אחר כתב את הטקטסט, משל אני אומר אותו בפעם הראשונה בבית הכנסת...

יש לי את הזכות ואת האפשרות לעשות את זה 3 פעמים בכל יום. זה לא מובן מאליו. אני לא עושה את זה כי אני חייב, אני עושה את זה כי זו מה שהנשמה צריכה.

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

בית הכנסת המרוקאי בקרית שמונה. בבית הכנסת הזה אני גדלתי כאשר היו שם הפייטנים האחים שושן, תלמידים של דוד בוזגלו מחייה הפייטנות המזרחית.

גם בית הכנסת 'זכרון קדושים' ברמת גן, הוא בית כנסת שאותו תמיד אזכור. שם התחלתי את התשובה שלי. זה בית כנסת אשכנזי שרוב המתפללים בו היו ניצולי שואה. הם היו הגרעין המייסד. אני באתי ללמוד מהם אמונה, איך אנשים שעברו את התופת מגיעים לארץ ישראל ועם הכסף שלהם בונים בית כנסת ומתעקשים להתפלל לה' יתברך. אמרתי להם: באתי ללמוד מכם. על הדרך גם למדתי להכיר כל מיני מאכלים אשכנזים 'ציבלך' וכו' וכל מיני משקאות עליהם לא שמעתי עד אז...

בית הכנסת של ילדותך?

הזכרתי את בית הכנסת בקרית שמונה. הייתי הולך עם סבא ז"ל ועם אבא שיבדל לחיים. אני זוכר שאהבתי להיכנס ולהריח את הבשמים, את האפטר שייב של הגברים בליל שבת. היו מצחיקים אותי ההדגשים של המרוקאים בסופי מילה 'ייחודו', 'ביתו'. בזיכרון שלי צרוב גם התפוח בו היו תוקעים את הציפורן לריח, כשלבסוף היו מוציאים את הציפורניים ואוכלים את התפוח שקיבל את הטעם המיוחד של הבשמים...

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

דמות מיוחדת בהקשר התפילה ובתי הכנסת היא ללא ספק רבי שלמה קרליבך ז"ל. לרבי שלמה היתה תפיסה מיוחדת מהי תפילה. כל התפילה אצלו היתה בשמחה, הוא הלחין את כולה, והיה מקבל כל אחד, גם את השונה.

מאד מצא חן בעיני מה שאמר פעם, שאילו היה הוא הרב הראשי היה מקים בכל כיכר בעיר אהלי תפילה גדולים, ומוציא את התפילה לרחובה של עיר, בשירה המונית, במקום שהיא תיוותר ספונה בבית הכנסת.

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

הייתי מכניס קצת יותר שמחה בתפילה, קצת יותר בשמחה. אפשר עוד 5 דקות, זה שווה. השירה לא צריכה להיות איטית. קצב, בשמחה. הייתי עושה גם את בתי הכנסת צבעוניים יותר, חיים יותר – מכניס אלמנטים שמחים. אפשר להוריד את הכובד מהאנשים. באנו להתפלל עם חיוך. בשטיבלאך בו אני מתפללל בקטמון, ישנם מתפללים שבאים עם שמחה ויש כאלה חמורי סבר. יש הצריכים להתפלל על ישועות כמובן ואינני מזלזל, אבל בכלל נעים לפגוש מתפללים שבהם עם שמחה בעיניים לתפילה.

 

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

מאד אוהב את ההלל האשכנזי. ישנם כמה מנגינות בו. גם אל אדון המושר בשחרית שבת מאד מיוחד.

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

ליד המשיח. לבעל שם טוב אגב, ולדוד המלך, יש את הניצוץ של משה רבנו שהיה המשיח הראשון, וכך גם לכל המקובלים והצדיקים.

 

ארק או הערינג?

ארק עם הערינג אין סתירה.

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

אני קורא את מצב הרוח, עולם קטן, ומעיין ב'תאיר נרי' של הרב בן ארצי, אני אוהב לקרא שם על המשיח, וכמובן את שיחת השבוע.

 

סליחות ספרדי או אשכנזי?

רק ספרדי.