השאלון, עם יו"ר הכנסת

מהו "בית הכנסת" בשבילך?

מקום קדוש ומעורר יראת כבוד. סמל מובהק של היהדות לדורותיה.

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

המושג "כנסת" מלמד על התכנסות, ואכן מאז ומתמיד זה היה מקום מפגש לבני הקהילות, וכך גם היום.

 

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

אי אפשר שלא להתרגש בעומדך מחוץ לבית הכנסת "אלטנוי שוּל" בפראג, ובוודאי בבואך בשעריו: המקום, על שלל עיטוריו, מספר סיפור בן מאות רבות של שנים על קהילה חשובה ומשגשגת. אזכיר גם את בית הכנסת הגדול של רומא, המרשים מאד, ובארץ - את בית הכנסת הגדול בירושלים, המעורר הדרת כבוד, ואת "ישורון" הוותיק לא הרחק ממנו. יש כמובן גם לא מעט בתי הנסת צנועים ושכונתיים שתמיד מעוררים רגש מיוחד.

 

בית הכנסת של ילדותך?

למען האמת, בילדותי באוקראינה לא היה נוכח בית כנסת כלשהו, שכן לא הייתה למשפחתי זיקה כלשהי ליהדות. את החיבור שלי לעולם התוכן היהודי בניתי בכוחות עצמי בגיל מאוחר יותר.

 

אישיות או דמות ייחודית לבית הכנסת לטעמך?

כמעט בכל בית כנסת אפשר למצוא אותו: האיש שעל פיו יישק דבר, מעין "המוציא והמביא", שלעתים הוא הגבאי הראשי ולעתים כבר מזמן איננו נושא בשום תפקיד פורמלי אבל הכל עובר דרכו: הוא בקי בכל ה"חיובים" ובכל ה"כיבודים" ומכיר את כל המתפללים ואת הימים המיוחדים שלהם על פני לוח השנה.

 

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם?

הוא אמנם לא היה גבאי או רב בית כנסת, אבל אחת הדמויות היהודית שזכורה לי היא מימיי כפעיל ציוני במחתרת; אז נמנענו כמובן מכל פעילות גלויה הקשורה לעולם היהודי. כזה היה גם גורל חתונתי, והחופה נערכה בצנעה בהשתתפות מתי מעט. מי שערך את החופה הוא איש חב"ד, הרב יעקב שוחט, שגם סייע לנו רבות בעניינים אחרים, לרבות לאחר שנכנסתי לכלא במחנה הכפייה.

 

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

חביב עלי במיוחד דווקא הפיוט "אנעים זמירות", שאולי בקונוטציה שלנו שייך לילדים, כי על פי רוב עולה ילד לשיר את הסולו, אבל יש בו הרבה מאד חן, השראה, עומק וכמובן שפה עשירה ומרשימה: "נפשי חמדה בצל ידֶךָ, לדעת כל רז סודךָ, מדי דברי בכבודך הומה לבי אל דודיך".

 

מה היית רוצה לראות בבית הכנסת שעדיין לא קיים?

יש אמנם בתי כנסת שבהם הדבר כבר קיים, אבל לצערי אין הם הרוב: בעיניי רוחי אני רואה את בית הכנסת כמקום התכנסות של יהודים באשר הם, מכל גוון ובכל מקום על הסקאלה הדתית-מסורתית-חילונית. אם נֶאמר על מקום המקדש "ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים', הרי ראוי שביה"כ יכבד את כל הבאים בשעריו ויהיה מזמין הרבה יותר עבור אלו שמהססים אם לפקוד אותו ועושים זאת בדחילו ורחימו לעתים רחוקות.

 

***

 

שאלון קצר [תשובה במשפט]:

 

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת? ובקידוש?

אם אפשר היה לסדר לי מקום ליד הרב ד"ר יונתן זקס מבריטניה או ליד אלי ויזל מארה"ב, אני חושב שזה היההופך את "חוויית המתפלל" שלי לעשירה מאד.

 

ערק או הערינג? מלפפון במלח או בחומץ?

כמובן שהרינג (אמיתי!) ומלפפון במלח; וכשהם יחד- "טובים השניים".

 

איזה עלון שבת לא תפספס?

אינני רוצה לפגוע באף אחד מהעלונים הרבים המעשירים את שולחנות השבת, שולחנות הסלון וכמובן את תאי בתי הכנסת והמבואות...רובם ככולם מעניינים, מעשירים וראויים. משתדל לעבור על רובם מדי שבת.

 

מי הגבאי האולטימטיבי בעיניך?

זה המכיר את כל הרגישויות: מי חזן נעים ומי מאריך, מי חשוב לו לקבל עליה ומי אוהב (או לא) לומר דבר תורה.

 

סליחות - ספרדי או אשכנזי?

מה לעשות, אשכנזי אנוכי...עם כל הכבוד וההערכה הרבה לאחינו משכימי הקוּם.

 

מקור הצילום: דף הפייסבוק הרשמי