השאלון, עם שאול מייזליש

שאול מייזליש עיתונאי ופובליציסט, ומחבר עשרות ספרים בתחום היהדות

 

מהו בית הכנסת בשבילך?

בית הכנסת שלי הוא מקום מפגש השבט,  מקום שבו מתאחדים גם רגעים של צקון לחש, אבל גם הרבה תמיכה חברתית. קודים של החברה הדתית לאומית. ביחד, בית הכנסת, יוצר דיאלוג. זה מקום שאתה יודע שאף פעם לא יתנו ליפול. זו גם קבוצת תמיכה בלתי רגילה.

 

האם לבית הכנסת תפקידים נוספים בעיניך מלבד ייעודו כבית תפילה?

בית הכנסת הוא גם מקום שבו אתה יוצר לעצמך קבוצה שהיא מבחינה סוציולוגית נותנת לך גיבוי - סוציאליזציה של קשרים. זה מקום שבו אתה יודע שתמיד תתקבל.

 

בית הכנסת שעשה עליך רושם מיוחד?

המקום שהכי התחברתי אליו היה בית הכנסת של הרמ"א מקראקוב – רבי משה איסרליש. אנחנו מצאצאיו, בפעם הראשונה שהגעתי לפולין היתה בתקופת הגלסנוסט, כשפולין הפכה להיות חופשית, היה זה בשנות השמונים. נסעתי עם הרב לאו ואחיו – נפתלי שנפטר לא מכבר. זו היתה הפעם הראשונה שהגעתי לבית הכנסת של סב סב סבי – רבי משה איסרליש. בהמשך הגעתי עוד מספר רב של פעמים, אך אז היתה זו הפעם הראשונה.

האווירה במקום היתה עדיין קומוניסטית. אנשים לא התרגלו לראות תיירים מהמערב. אבל היה חשמל באוויר. כיבדו אותי, כבן משפחה לעבור לפני התיבה. בית הכנסת מאד מיוחד, משפחתי, מצוייר, מעוטר.

לידו ממש נמצא בית הקברות. שם ראיתי את השם מייזליש – בתו של הרמ"א התחתנה עם מיזליש, שהוא כאמור סב סב סבי. אגב, שם ראיתי בפעם הראשונה שכותבים מייזליש בשני יודים, ומאז גם אני רושם את שם משפחתי בשני יודים.

בית הכנסת של ילדותך?

הפועל המזרחי בפתח תקווה ברחוב שטמפפר. לאבא שלי היתה מכולת והוא היה עושה גם את כל הקידושים, כך שהיינו פותחים גם את החנות בשבת, להביא את כל הסחורה.

לא היו שם הרבה אנשים. אני זוכר היטב את השולחן של הפרלמנט. המליכו והורידו שם נשיאים ומלכים. זהו בית כנסת מאד משפחתי, פמיליאירי כזה. מעליו פעל סניף בני עקיבא שהנוער כולו השתתף בו. אוכלוסיה של אנשים טובים פשוטים. מאד בורגני.  

בית הכנסת עדיין פועל. תרמתי שם שלט, לא מכבר. היום זה הפך למקום של חזנות.

 

אבא שלי חזן בבית הכנסת בפריז

אני זוכר שבבית הכנסת שלנו כאשר היה מישהו מתחזן יותר מידי, היו מספרים לו על היהודי שבא לשטיטעל ועובר בין בתי הכנסת, מתחזן ומקבל על זה קצת כסף. באחד הימים, בעוד הוא מתחזן, הוא שומע שאחד המתפללים מתייפח כל התפילה. בקורת רוח הוא ניגש אליו ואומר לו: אני מבין שריגשתי אותו בחזנותי. אכן, ענה האיש. היתה לי עז שהייתי מאד קשור אליה, היתה מספקת לי חלב, והיתה כבת בית. באחד הימים היא מתה, וקולך הזכיר לי את קולה של העז במדוייק, ועל כן לא יכולתי שלא לפרוץ בבכי...

 

אישיות או דמות ייחודית שהשאירה בך רושם

בבית כנסת קטן בשכונת הבוכרים בתל אביב יש אדם בשם יוסי פוזיילוב. לעפמים אני עושה במקום סיורים ומתפעל ממה שהאיש הזה עשה.

הוא לקח יוזמה ושיחזר את בית הכנסת שהיה בימי הסבא הגדול של המשפחה הרב רפאל פוזיילוב, כשהוא משקיע בו הון ואון רב. את ארון הקודש הוא שחזר מחדש, וכך גם את הריהוט וכו'. האיש עצמו סוחר יהלומים גדול, בינלאומי, אבל החיבור האמיתי שלו הוא לשכונה הזו – שכונת שפירא בתל אביב, בה נמצא בית הכנסת.

 

האם היית משנה משהו בבית הכנסת?

הייתי עושה אותו יותר סגנון אמריקאי-חברתי. עם פעילות תרבותית כמו קונצרטים. אין סיבה שהקונצרטים יהיו באולם, ולא בבית הכנסת.

הייתי הופך את בית הכנסת למרכז קהילתי, וכמה שיותר. שיעורים לנשים, פעילות נוער וכו', אפילו ברכה ומתקני ספורט בצמוד. בית הכנסת לא צריך להיות מקום שבו 'צריך להתייצב', אלא מקום אליו אנשים רוצים לבא.  

 

ניגון או זמירה מיוחדת בבית הכנסת?

אני אוהב את לכה דודי בכל הצורות. מהמסורתי ועד קרליבך. לא מכבר, פתחנו בכפר סבא מנין של קרליבך שיש בו כנהוג - הרבה חיות. התפילה נעשית בריקודים, ולפעמים אני מצטרף אל המנין הזה. יש משהו מיוחד בתפילה כזו שהיא פחות 'יבשה' מזו שאנו רגילים אליה מבתי הכנסת שלנו.

 

שאלון קצר [תשובה במשפט]

ליד מי היית רוצה לשבת בבית הכנסת?

הרב ישראל לאו. כל מילה אצלו, מדוייקת. בזמנו ערכתי לו את הספר 'יהדות הלכה למעשה'. מדובר באיש מיוחד.

ארק או הערינג?

הכי אוהב ארבעס.

איזה עלון שבת לא תפספס?

את שבתון.

סליחות ספרדי או אשכנזי?

ספרדי. אני מבין את המילים את האסוציאטיביות. אצל האשכנזים לא מבינים כלום. הכל שברי פסוקים והמילים לא ברורות. וגם המנגינות הרבה יותר יפות. סליחות יפהפיות.